Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Nu har jag inte ens berört ämnet om "vems fel det är" utan bara påpeka fakta. Dock tycker jag inte ditt argument funkar riktigt, nyheterna rapporterar ju uppenbarligen utifrån de protesterandes synvinkel, varför går denna synvinkel att raportera men inte tex uttalandena från regeringen? Båda sidor är så att säga oftast overifierbara.
Ja. Fast det är ju regeringssidan som har infört total censur, då är det ganska naturligt att den sidan på goda grunder bevakas hårdare. Oppositionen i Syrien har ju ingen som helst makt att bestämma över nyhetsflödet, och att Sana är en totalt lögnaktig propagandamaskin torde vara uppenbart för alla. Man kan säga att det inte är mycket vi vet, men vi vet i alla fall att regeringssidan ljuger medvetet. Och OM de nu inte skulle göra det - varför har de då infört total censur? Det går inte ihop.
Citat:
Samma typ av nyhetsförmedlingen har även rådit i andra protester i arabvärlden. Så det handlar snarare om att man vill påskina en homogen och 100% fredlig revolt som ofrånkomligen måste få övriga världens stöd, riktigt så enkel är ju verkligheten inte och det är lätt att svälja betet innan man har alla fakta på bordet.
Nja, "homogen" har man i vart fall inte låtit påskina, jag tycker media i allmänhet har redovisat vilka huvudproblem som väntar om/när Assad faller (kurdfrågan, vad händer med Alawiter, kristna, hur agerar sunni-majoriteten osv.) - just Syrien är ju en väldigt intressant konflikt därför att dödsfiender (t.ex. Israel och Iran) gärna ser samma status quo och för att landet härskats av Assad-klanen så länge att man inte har en aning om vad som kommer efteråt.
"Fredlig" är absolut en knivigare fråga, vi kan ju omöjligen veta 100 % säkert var eventuell skottlossning kommer ifrån pga censuren. En personlig gissning från min sida är deserterade lokala arméförband som gått över till att bli en slags bygerilla. Men vad vet jag. Det jag vet är att regimen av någon anledning inte vill låta journalister ta reda på sanningen, vilket gör mig misstänksam mot regimen.
Citat:
Jämför också tex exemplet där Human Rights Watch menade på att rebellerna i Libyen har gjort sig skyldiga till övergrepp. Hur snabbt begravdes inte den nyheten? Jag menar, vem som än brukar övervåld eller gör sig skyldig till övergrepp oavsett om det är en grupp rebeller eller om det är en regering måste kunna bemötas likvärdigt.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/hrw-anklagar-rebeller-for-overgrepp_6315464.svd
Eller jämför tex hur man bemöter protesterna i Yemen och Bahrain (eller andra gulfstater) eller kanske mer intressant, hur politiker bemöter frågan.
Fast den begravdes ju inte om den dels kom från HRW, dels publicerades i näst största morgontidningen i ett land i utkanten av Europa...saknade uppföljning möjligen, men det gäller ju för oerhört mycket nyheter i dessa konflikter, och är ganska naturligt med tanke på den snabba händelseutvecklingen.
Som sagt, jag är helt med dig vad gäller västvärldens groteska hycklande/daltande med gulfländerna, det är pinsamt att de varit så ängsliga att slå näven i bordet när det gäller Bahrain för att man (USA) "behöver" en bundsförvant mot Iran och för oljan, eller som sagt tyskarnas stridsvagnsaffär med Saudi. Detta hindrar ändå inte att jag är kraftigt för att de gamla diktatorerna i Libyen och Syrien avsätts. Om vi har 10 ruttna diktaturer är det bättre att 5 störtas än att alla är kvar, med något slags vridet rättviseskäl som motivering. Visst, Saudi är troligen värsta diktaturen av alla, men money talks och vi kan nog vara ense om att USA knappast är den enda stormakten som inte vill se Fahd-klanen avsatt - på ett alltför kaotiskt sätt. Tyvärr vill nog inget utvecklat land det, eftersom det KAN leda till skyhöga oljepriser och rentav oljebrist.