Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-15, 20:34
Medlem
Jag älskar att göra muffinssmet, och sen äta den som den är utan att att grädda den i ugn eller nåt sånt trams. Men det blir jue dock väldigt onyttigt då man äter stor mängd om man äter hela smeten på en gång (som jag gör). Så, jag tänkte att man kanske kunde göra det lite, lite "nyttigare" genom att använda bakpulver, vilket jag inte brukar göra, och sen kanske låta den jäsa eller nåt. Då behöver man jue inte använda lika mycket av alla ingredienserna för att få samma volym

Men när är det som bakpulvret verkar? Är det så fort som man blandar i bakpulvret i smeten, eller är det endast när den gräddas i ugnen? Har läst lite olika svar så jag tänkte att jag frågar här istället.

Och ska man i så fall låta den "jäsa" ett tag innan man hugger in på smeten för att få max volym?
Citera
2011-03-15, 20:39
Medlem
Bakpulver börjar inte verka förrän det kommer i kontakt med värme.
Citera
2011-03-15, 20:40
Medlem
Lite bakpulver = lite luftigt.
Mer bakpulver = mer luftigt.
Citera
2011-03-15, 20:44
Medlem
BosseBetongs avatar
Enligt wikipedia (trovärdighet?) så verkar bakpulvret vid kontakt med vatten.

//BB
Citera
2011-03-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Enligt wikipedia (trovärdighet?) så verkar bakpulvret vid kontakt med vatten.

//BB
NaHCO3 + H2O = NaOH + CO2 + H2O
Yes, det reagerar med vatten och värme behövs ej.
Citera
2011-03-15, 21:15
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Bakpulver börjar inte verka förrän det kommer i kontakt med värme.

Bara om du använder ren bikarbonat som bakpulver. Då behövs värme eller syra för att kolsyran ska bildas. Men köpt dedikerat bakpulver innehåller syra, och då räcker det med vatten eller mjölk för att skapa kolsyra.
Citera
2011-03-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Bara om du använder ren bikarbonat som bakpulver. Då behövs värme eller syra för att kolsyran ska bildas. Men köpt dedikerat bakpulver innehåller syra, och då räcker det med vatten eller mjölk för att skapa kolsyra.

Ok tackar för svaren=D Från alla er andra också för den delen
Citera
2011-03-18, 11:30
Medlem
K.G.-Hammars avatar
Det finns två typer av bakpulver.

Dels dubbelverkande, som bildar en en liten del av gasen redan i smeten, och största delen av gasen i ugnen, vid temperaturer över ungefär 60 grader...

Sen finns det enkelverkande, som utvecklar all sin gas i ugnen. Denna typ används mest vid yrkessmässig bakning, eftersom bagaren har tillg¨ång till mycket kraftigare maskiner, som iallafall trycker in den mängd luft i smeten som krävs för att den ska bli till sin rätta konsistens

/K.G Hammar, bagare i hela mitt yrkesliv..
Citera
2011-03-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.-Hammar
Det finns två typer av bakpulver.

Dels dubbelverkande, som bildar en en liten del av gasen redan i smeten, och största delen av gasen i ugnen, vid temperaturer över ungefär 60 grader...

Sen finns det enkelverkande, som utvecklar all sin gas i ugnen. Denna typ används mest vid yrkessmässig bakning, eftersom bagaren har tillg¨ång till mycket kraftigare maskiner, som iallafall trycker in den mängd luft i smeten som krävs för att den ska bli till sin rätta konsistens

/K.G Hammar, bagare i hela mitt yrkesliv..

Du verkar veta mycket om detta så jag testar fråga dig någon följdfråga

Finns det något bakpulver eller liknande som har hela sin verkan i smeten, innan den utsätts för värmen i ugnen?

Om inte, vilket bakpulver eller liknande skulle du rekommendera om jag vill ha så stor jäs verkan som möjligt i smeten (då jag äter smeten, jag gräddar ej det)?
Citera
2011-03-20, 11:18
Medlem
Och om man använder bakpulver bara för att få smeten att få större volym, ska man då låta den jäsa under en handduk eller nåt, så som man brukar göra med en deg som ska jäsa?
Citera
2011-03-20, 20:28
Medlem
K.G.-Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjim10
Du verkar veta mycket om detta så jag testar fråga dig någon följdfråga

Finns det något bakpulver eller liknande som har hela sin verkan i smeten, innan den utsätts för värmen i ugnen?

Om inte, vilket bakpulver eller liknande skulle du rekommendera om jag vill ha så stor jäs verkan som möjligt i smeten (då jag äter smeten, jag gräddar ej det)?

Det är nog hugget som stucket vilket bakpulver du än skaffar. min rekommendation skulle istället vara att vispa (Du vispar väl iaf med elvisp) tills du tror att du ska dö av tristess, sen fortsätta vispa...

Annars kan du skaffa en sån där "KitchenAid"-maskin, de verkar enligt samma princip som bagerienas maskiner, bara i lite mer lagom skala för hemmafrun... då är det bara att sätta igång maskinen på låg hastighet, dra upp den till hög fart efter nån minut och sedan kolla på "Solsidan" i en ½timme, så har du perfekt smet! Sist men inte minst kan du sikta mjölet innan du har i det, det gör mer än du tror, speciellt om du siktar ihop mjölet med bakpulvret

Citat:
Ursprungligen postat av slimjim10
Och om man använder bakpulver bara för att få smeten att få större volym, ska man då låta den jäsa under en handduk eller nåt, så som man brukar göra med en deg som ska jäsa?

Nä, det är skitsamma eftersom att hävningen (alltså det som skulle kunna kallas för jäsning om jäst vore inblandat) beror på en kemisk reaktion, inte mikroorganismer som behöver gullas med
Citera
2011-03-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.-Hammar
Det är nog hugget som stucket vilket bakpulver du än skaffar. min rekommendation skulle istället vara att vispa (Du vispar väl iaf med elvisp) tills du tror att du ska dö av tristess, sen fortsätta vispa...

Annars kan du skaffa en sån där "KitchenAid"-maskin, de verkar enligt samma princip som bagerienas maskiner, bara i lite mer lagom skala för hemmafrun... då är det bara att sätta igång maskinen på låg hastighet, dra upp den till hög fart efter nån minut och sedan kolla på "Solsidan" i en ½timme, så har du perfekt smet! Sist men inte minst kan du sikta mjölet innan du har i det, det gör mer än du tror, speciellt om du siktar ihop mjölet med bakpulvret

Nä, det är skitsamma eftersom att hävningen (alltså det som skulle kunna kallas för jäsning om jäst vore inblandat) beror på en kemisk reaktion, inte mikroorganismer som behöver gullas med

OK, men då kommer jag testa att sikta mjölet tsm med bakpulvret och vispa lääänge=) Men när menar du att man ska vispa så länge? Är det efter att man blandat ägg och socker, eller är det alla gånger som det står att man ska vispa?

Tack för svaren!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in