Citat:
Ursprungligen postat av slimjim10
Du verkar veta mycket om detta så jag testar fråga dig någon följdfråga
Finns det något bakpulver eller liknande som har hela sin verkan i smeten, innan den utsätts för värmen i ugnen?
Om inte, vilket bakpulver eller liknande skulle du rekommendera om jag vill ha så stor jäs verkan som möjligt i smeten (då jag äter smeten, jag gräddar ej det)?
Det är nog hugget som stucket vilket bakpulver du än skaffar. min rekommendation skulle istället vara att vispa (Du vispar väl iaf med elvisp) tills du tror att du ska dö av tristess, sen fortsätta vispa...
Annars kan du skaffa en sån där "KitchenAid"-maskin, de verkar enligt samma princip som bagerienas maskiner, bara i lite mer lagom skala för hemmafrun... då är det bara att sätta igång maskinen på låg hastighet, dra upp den till hög fart efter nån minut och sedan kolla på "Solsidan" i en ½timme, så har du perfekt smet! Sist men inte minst kan du sikta mjölet innan du har i det, det gör mer än du tror, speciellt om du siktar ihop mjölet med bakpulvret
Citat:
Ursprungligen postat av slimjim10
Och om man använder bakpulver bara för att få smeten att få större volym, ska man då låta den jäsa under en handduk eller nåt, så som man brukar göra med en deg som ska jäsa?
Nä, det är skitsamma eftersom att hävningen (alltså det som skulle kunna kallas för jäsning om jäst vore inblandat) beror på en kemisk reaktion, inte mikroorganismer som behöver gullas med