Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-21, 16:49
Medlem
K.G.-Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjim10
OK, men då kommer jag testa att sikta mjölet tsm med bakpulvret och vispa lääänge=) Men när menar du att man ska vispa så länge? Är det efter att man blandat ägg och socker, eller är det alla gånger som det står att man ska vispa?

Tack för svaren!

Själva sista vispningen, den du gör innan du annars skulle slagit i smeten i en form!
Länge = 15-20 min ! så du kommer att få en work-out i högerarmen som endast maraton-runkning slår
Citera
2011-03-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.-Hammar
Själva sista vispningen, den du gör innan du annars skulle slagit i smeten i en form!
Länge = 15-20 min ! så du kommer att få en work-out i högerarmen som endast maraton-runkning slår

Då har min mamma haft fel! Hon säger att det är den första vispningen som man ska göra lite längre för att få d riktigt fluffigt. Alltså när man blandar ägg och socker. När man sen vispar ner mjöl, smör, kakao, bakpulver och vaniljsocker är bara för att få det blandat, det hade inget med hur fluffigt det blev sa hon!=O Shit va lurad jag har blivit^^

Fast kör jag med elvisp blir d inte så jobbigt
Citera
2011-03-24, 17:39
Medlem
Thaths avatar
Kan man inte typ ta bakpulver + vatten i en sådan dära kinderegg behållare, stäng o skaka som fan sen smäller det?
Citera
2011-03-25, 01:35
Medlem
Hade verkligen ingen aning om att sista vispningen var så viktig. Trodde det bara handlade om att blanda ihop de redan vispade ingredienserna till en stor smet och sen var smeten klar. Alltik kul att lära sig något nytt.

Citat:
Ursprungligen postat av Thath
Kan man inte typ ta bakpulver + vatten i en sådan dära kinderegg behållare, stäng o skaka som fan sen smäller det?

Det kan man, men vad har det med den här tråden att göra?
Citera
2011-03-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiktorPucci
Det kan man, men vad har det med den här tråden att göra?
Tror att han menar på att om det händer så visar det att bakpulver verkligen har sin "jäs" verkan även utan att man tillsätter värme som man annars gör när man gräddar det man bakar.

Ska göra smeten imorgon, kan ju återkomma med hur resultatet blir, om jag märker någon skillnad mot när jag brukar göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in