• 1
  • 2
2011-03-15, 06:19
Bannlyst
Jag har en skuld på 10 000 kr (räntefri) hos Wasa Kredit. Denna betalar jag av 430 kr per månad för /24 månader.
Sedan har jag 2 stycken mobil-abonnemang med förhöjd månadsavgift, alltså 259 kr gånger 2. 259x23=6000 kr, 12 000 kr tillsammans.
Eftersom det känns dumt att ha skulder på 950 kr i månaden funderar jag på att betala av dessa för att få dem ur världen.
Frågan är om jag skall betala in 22 000 kr och få detta ur världen, eller om jag ska spara dessa 22 000 kr och beta av räkningarna under 2 års tid!!??
Citera
2011-03-15, 06:23
Medlem
Hacker.s avatar
betala
Citera
2011-03-15, 06:24
Bannlyst
Beror på vad du har för såklart, har du samtals eller smspott eller liknande kan du likaväl ha kvar de månadsvis. Då får du iaf ringa upp pengarna.

Annars om det enbart är en förhöjd månadsavgift kan du säga upp skiten.
Citera
2011-03-15, 06:32
Bannlyst
Det är kompis surf med förhöjd hos tele2.
Inget av de används.
Men jag resonerar att om jag sparar dessa pengar så kan jag se räkningarna som ett sparande?
Citera
2011-03-15, 07:06
Medlem
Om nu lånet från Wasa Kredit verkligen är räntefritt (låter otroligt, men ändå) så kan du ju rimligen bara ta det igen om du nu skulle behöva. Alltså bör du betala tillbaka det, förutsatt att du fortfarande har pengar kvar efteråt. Om du inte har kontanter kvar bör du spara först, sen betala. Annars åker du säkert på att låna pengar igen när räkningarna kommer i slutet av månaden.

Angående telefonabonnemangen så är du antagligen bunden där, och att lösa dem i förtid kostar dig minst lika mycket som att ha dem tills bindningstiden går ut. Då kan du lika gärna ha kvar dem tiden ut, eftersom det säkert ingår en del talminuter och/eller sms du kan tänkas nyttja under bindningstiden. Om du skulle hitta nån som är beredd att ta över abonnemanget (och förmodligen också telefonen iom att den är orsaken till den förhöjda avgiften) så kan du naturligtvis överlåta abonnemangen och på så vis bli av med dem. Men att lösa telefonabonnemangen i förtid tror jag inte du tjänar något på.
Citera
2011-03-15, 07:37
Medlem
itworkss avatar
Betala per månad, så får du ränta på dina egna pengar.
Citera
2011-03-15, 08:15
Medlem
MasterCees avatar
När det rör sig om såpass små summor hade jag betalt av dom snabbast möjligt. Sjuuukt skönt att vara skuldfri. Du kan ju dessutom då starta ett månadssparande istället.......
Citera
2011-03-15, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MasterCee
När det rör sig om såpass små summor hade jag betalt av dom snabbast möjligt. Sjuuukt skönt att vara skuldfri. Du kan ju dessutom då starta ett månadssparande istället.......

Jo det är lite så jag känner också, samtidigt kommer jag ju inte ha mycket kapital kvar alls när dessa är betalda i så fall..

Men vilken är viktigast av betala? tele2 eller wasa?
Citera
2011-03-15, 09:57
Medlem
Är lånet verkligen räntefritt?
Eller tillkommer det kanske andra avgifter på varje faktura? Som faktureringsavgift?
Sådant kan ju göra det klart värt att betala av.
Vad gäller telefonabonnemangen, kolla om du kan få ner totalpriset genom att betala hela på en gång.
Det kan ju funka med lite tur...
Citera
2011-03-15, 12:10
Medlem
Räntefritt hos Wasa Kredit? Du har inte glömt läsa något litet och finstilt?

Betala av alltihop, det är skönare att vara skuldfri!
Citera
2011-03-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ck7
Räntefritt hos Wasa Kredit? Du har inte glömt läsa något litet och finstilt?

Betala av alltihop, det är skönare att vara skuldfri!

Många inkassoföretag erbjuder en att låsa räntan om man gör upp en avbetalningsplan och betalar varje månad en summa man har kommit överrens om, så det kanske är det som är fallet?
Citera
2011-03-15, 13:23
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterCee

Om nu TS har ett kapital på 22 000 kronor och han väljer att betala av 22 000 kronor så har han noll kronor kvar. Detta är en bra idé för att han kan starta ett månadssparande och spara ihop till 22 000 kronor igen? Vad händer om han betalar av skulderna och dagen efter får en oförutsedd utgift på 5000-10 000 kronor? Skall han då ta ett lån med ränta för att betala av denna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in