2011-03-15, 14:57
Medlem
CaskRatlinss avatar
Men vänta nu. Har du 2 mobilabonnemang som inte används? Det var ju inte helt lyckat
Citera
2011-03-15, 16:12
Medlem
buerres avatar
Ur ekonomisk synvinkel så ska du betala tillbaks RÄNTEFRIA lån så SAKTA som möjligt.

Du har i praktiken tagit ett lån på 22000kr som du kan få att öka genom att spara dem i förräntande värdehandlingar.

Du har dessutom inflationen att tänka på, så dessa 22000kr är mindre värda ju längre tiden går.

Du har gjort en bra deal som det är nu. Nuff said.
Senast redigerad av buerre 2011-03-15 kl. 16:15.
Citera
2011-03-15, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TelAviv
Jag har en skuld på 10 000 kr (räntefri) hos Wasa Kredit. Denna betalar jag av 430 kr per månad för /24 månader.
Sedan har jag 2 stycken mobil-abonnemang med förhöjd månadsavgift, alltså 259 kr gånger 2. 259x23=6000 kr, 12 000 kr tillsammans.
Eftersom det känns dumt att ha skulder på 950 kr i månaden funderar jag på att betala av dessa för att få dem ur världen.
Frågan är om jag skall betala in 22 000 kr och få detta ur världen, eller om jag ska spara dessa 22 000 kr och beta av räkningarna under 2 års tid!!??

Grundrådet jag kan ge alla. Sitt med så lite "fasta" löpande kostnader som möjligt. Spara innan. Har du inte pengar köpa det du vill ha, så har du inte råd. Krediter är det bästa sätt att hålla en sömnlös och skapa stress. Ju mer vi lånar, ju sämre mår vi.
Citera
2011-03-15, 19:14
Medlem
kepspojkens avatar
hur sjutton kan man ha 2 abonnemang? Eftersom du har höjd månadsavgift så gissar jag på att du även köpt till mobil. Så antingen så säljer du mobilerna med abonnemanget, alltså överlåter dessa till en annan. Har du tur så kan du även få en slant för mobilen också beroende på hur mycket du betalat av redan.

Om du lyckas få bort telefonerna så kan du satsa på att betala av andra lånet och bli fri
Senast redigerad av kepspojken 2011-03-15 kl. 19:15. Anledning: lol
Citera
2011-03-15, 20:04
Bannlyst
Blir inte så mycket klokare egentligen.. För det kan vara bra att alltid ha en liten buffert, men låt säga att jag betalar nån av dessa, vilken bör prioriteras ?

Kan även tillägga att lånet hos Wasa kredit var räntefritt när jag gjorde ett köp via Apple, och enligt mina beräkningar verkar avgiften vara extra liten... så ja den verkar vara helt räntefri.
Citera
2011-03-15, 22:19
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Räntefritt, bara 320 kr extra. Vilket väl är bättre än man man förvänta sig. Om du redan nu har tagit "räntefritt lån" på en såpass låg summa så lär du väl göra det igen, om inte så lär du väl köpa på avbetalning. Betala nu så att du inte samlar på dig för mycket samtidigt.
Citera
2011-03-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TelAviv
Det är kompis surf med förhöjd hos tele2.
Inget av de används.
Men jag resonerar att om jag sparar dessa pengar så kan jag se räkningarna som ett sparande?

Detta resonemang skulle jag vilja att TS utvecklar lite. Att betala för något som man inte använder och dessutom inte har någon möjlighet att få igen ett öre kan jag inte se som ett sparande.

Borde jag inte få samma effekt om jag tar ut 12000 i kontanter och kör dem i papperstuggen? Dvs jag gör av med 12000 utan att få något för det.

Möjligen beror min dåliga kunskap på att jag bara har 10 poäng företagsekonomi och dryga 30 år med egen familj. Vem vet; TS kanske kan lära mig något nytt.

---/T
Citera
2011-03-15, 23:10
Bannlyst
Efter att du betalat av skulden byt till kontantkort om du nu inte använder dina mobilabonnemang.
Citera
2011-03-16, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Detta resonemang skulle jag vilja att TS utvecklar lite. Att betala för något som man inte använder och dessutom inte har någon möjlighet att få igen ett öre kan jag inte se som ett sparande.

Borde jag inte få samma effekt om jag tar ut 12000 i kontanter och kör dem i papperstuggen? Dvs jag gör av med 12000 utan att få något för det.

Möjligen beror min dåliga kunskap på att jag bara har 10 poäng företagsekonomi och dryga 30 år med egen familj. Vem vet; TS kanske kan lära mig något nytt.

---/T

Mitt syfte var inte att verka överlägsen dina kunskaper, jag vet inte riktigt, därför jag väljer att fråga här ju! Men såhär menar jag; Sköter jag och betalar dessa räkningar under 2 års tid, plus sparar mina pengar i aktier osv, så har jag kvar pengarna och blivit av med skulderna efter 2 år. Jag ska ju liksom INTE göra mig av med dessa 12000 kr, men det kan väl var bra att dom finns i fall att nåt skulle hända? Fast jag kanske resonerar helt felt, bättre jag sparar denna tusenlapp varje månad i 24 månader kanske?
Citera
2011-03-16, 17:03
Medlem
Jag skulle inte betala av räntefria lån. Jag skulle låta dem löpa då lånet försvinner i värde sedan sätta pengarna på någonting som ger bra avkastning.
Jag hade exempelvis kunnat betala av hälften av dina lån med vad jag tjänade på ett avslut jag gjorde av ett köp igår.
Citera
2011-03-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaskRatlins
Men vänta nu. Har du 2 mobilabonnemang som inte används? Det var ju inte helt lyckat

Han har väl som jag köpt 2 mobiltelefoner via abonnemang som har gått sönder och inte haft försäkring på dem.
Citera
2011-03-16, 19:45
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Han har väl som jag köpt 2 mobiltelefoner via abonnemang som har gått sönder och inte haft försäkring på dem.

Oj, fan va segt. Man tycker ju att man ska klara sig utan att paja 2 mobiler haha. Man kanske borde köra försäkring på Iphone 5 när den kommer då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in