Citat:
Ursprungligen postat av NoobByNature
Först och främst är jag osäker på var det här ämnet hör hemma, så mod får gärna flytta tråden om den passa bättre någon annanstans.
Nu till min teori.
Jag fick för ett tag sedan frågan "Vad är personlig identitet?".
Jag tänkte en stund och kom sedan fram till detta;
Allas liv består enbart av val. Vad du än gör och inte gör är ett val, medvetet eller undermedvetet. Även om du inte väljer så har du valt att inte välja. Alla val du gör är vad som är din identitet. Om du föredrar (prefererar) grönsaker framför kött så är det ditt val. Det är den unika kombinationen av alla dessa miljontals val som är din identitet. Man skulle alltså kunna säga att personlig identitet = preferenser.
Egenskaper man föds med kan man tycka inte är egna val. Men väljer man inte själv att använda dessa eller inte?
Vad säger Flashback om det här? Låter det rimligt? Ställ gärna frågor så ska jag försöka svara på dem. Falsifiera gärna.
Personlig identitet syftar inom filosofin på en självmedvetande persons essens, det som gör någon till just den person som den är och som gör att personen är samma person under olika tidpunkter, trots ytliga förändringar. Detta problemområde innefattar frågor som: Vad är jag? När började jag att vara? och Vad kommer att hända med mig när jag dör?
Fast inom socologin menas det att samhällets strukturella uppbyggnad även påverkr mänskliga beteenden. Det tinnns en uppskö av teorier om detta.
Ärfliga anlag finns med som en faktor men det gå att förändra dessa, viket kan vara svårt.
Sartre och andra filisofer har brottats med det fria valet och många fiosofer kritiserar dessa teorier då de bortser från många andra faktorer. Problemet är dock att alla människor inte har ett fritt val. Kan en kvinna som blivit våldtagen valt att inte detta skelle ske. Kan människsor som drabbas av en schitzofreni välja att detta inte skulle inträffa, det är dessutom ärfligt. Jag en uppskö av andra argument men avslutat med dessa.