2004-10-06, 15:49
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelwagen
Nej, jag menade följande: Du är livs levande och född för länge sen. Du har en siamesisk tvilling. Ni delar alltså kropp.
Skulle du vara villig att låta honom mörda dig, på basen att det är hans egen kropp han vänder sig mot?
Skulle du vara villig att låta honom mörda dig, på basen att det är hans egen kropp han vänder sig mot?
Ganska dum jämförelse av så många anledningar att jag tänker låta dig tänka ut dom alldeles själv.
För att besvara trådskaparens fråga hurvida ett foster är ett liv.
Ja, men inte på samma sätt som du och jag.
Inte fan blev någon klokare av mitt svar, dags att vi gör något åt saken.
Dags att tänka utanför lådan.
Just nu sitter vi och diskuterar ifall det är fel att döda ett foster eller inte... Intressant fråga, men det verkar uppenbart att vi inte kommer någon stans.
Låt oss ta ett steg tillbaka, varför är det fel att döda någon, egentligen? Gå tillbaka till civilzationens vagga, varför var det olagligt att döda folk i alla civilizationer?
1) Den avlidnes ägare, arbetsgivare, vänner och familj lider av det, emotionellt och/eller ekonomiskt.
2) Ett samhälle kan inte fungera ifall folk inte litar på varandra, att inte döda varandra är en bra början till tillit.
Nu tar vi och jämför en vanlig människa med ett foster, då ser vi snabbt att ett foster varken uppfyller #1 eller #2, alltså finns det inget egentligt skäl till varför man inte får döda sitt eget foster ifall vi glömmer bort den kristna moralen för en sekund.
När är det inte längre rätt att döda ett foster isåfall kanske ni frågar er? När det har fötts naturligtvis.