2011-03-14, 20:12
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumtektek
Jag har provat att ignoera det hela och försökt leva "normalt" utan droger men det känns som att min kropp/psyke inte kan ta sig igenom dessa overklighetkänslor, ju mer jag konfroterar den destu värre blir den.

Tillslut blir man så jävla omotiverad att man sen kommer tebax till ruta ett.
Strunta i att konfrontera dem då. Fokusera på vad som helst förutom det, eller bota roten till din ångest.
Citera
2011-03-14, 20:32
Medlem
dumtekteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Haha roligt att du tog det som en förolämpning. Det är något som min mamma brukar säga, hon menar på att hur mycket man än ändras så är man i grunden "samma skit".

Alltså, din ångest ger sken av att du inte är samma person men det är du och allt är precis som det alltid har varit.

Licka till.
okey, men de va lite väl svår tolkat
Citera
2011-03-15, 14:00
Medlem
dumtekteks avatar
Är det någon här på fb som har haft liknande problem och kommit över dom, om ja, i så fall hur??
Citera
2011-03-15, 16:42
Medlem
Jag tror att din läkare har rätt. Det är ångest. Behöver inte vara relaterat till något svårare än att du sover för lite. För lite och avbruten sömn ger overklighetskänslor. Pröva att sova ordentligt i några dagar 7-8 timmar utan avbrott), stäm av hur du känner dig. Bäst är om du sover tidigt på kvällen, att du sover mellan 23-07. Bygg upp dig själv mentalt genom att läka din kropp fysiskt.

När du sover ordentligt, se till att få rutiner på allt i livet. Rutiner botar mycket ångest/overklighet.

"Overklighetskänslor" kan även vara panikångest-attacker. Hanteras på följande sätt: Tänk att anfallet går över, att du måste härda ut. Bryt det du håller på med. Sök upp en trygg miljö –*ett café, en butik eller liknande. Handla något du behöver, det kan vara en liter mjölk eller vad som helst. Efter några minuter klingar attacken av. Du lämnar butiken återställd.

Hur har du det annars? Bor du hemma? Är du i en trygg miljö, eller finns det mycket omedveten ångest som sprids mellan er i familjen? Gör du något du tycker om? Pressar du dig lagom hårt i livet? Överpress och stress kan också leda till ångest.

Ångest triggas också av rädsla för ångest. Jag tror att du sover för lite, är rädd för ångest och inte har ett liv som är bra för just dig. Se över hela ditt liv. Se det som ett projekt, arbeta med det. Ta bort det som inte får dig att må bra, lägg till annat (sömn, motion, trygghet).

Fundera på vad du behöver för att må bra. Det är du värd.
Senast redigerad av hammocken 2011-03-15 kl. 16:54.
Citera
2011-03-15, 17:06
Medlem
pictorviktors avatar
Har haft panikångest i några år och led av samma symptom som du känner när jag mådde som värst. Vad jag gjorde var att söka mig till fakta. Det fick jag genom KBTterapi men jag säger inte att det är något du ska gå på utan snarare att du ska kolla upp grunden till panikångest. Även om du inte har panikångest så är jag övertygad om att du botar denna känsla på samma sätt. Om du kan övertyga din kropp om att känslorna du har är en illusion som ditt undermedvetna har skapat så kommer du längre inte ha känslorna eftersom du vet att dom inte är riktiga. Tänk dig att du tror på aliens. Någon kommer och bevisar att dom inte finns under några omständigheter. Du vet att det är sant till 100%. Det finns ingen andledning alls att efter det, tro på aliens? Övertala din kropp om att det är du som bestämmer...
Citera
2011-03-15, 17:57
Medlem
dumtekteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Jag tror att din läkare har rätt. Det är ångest. Behöver inte vara relaterat till något svårare än att du sover för lite. För lite och avbruten sömn ger overklighetskänslor. Pröva att sova ordentligt i några dagar 7-8 timmar utan avbrott), stäm av hur du känner dig. Bäst är om du sover tidigt på kvällen, att du sover mellan 23-07. Bygg upp dig själv mentalt genom att läka din kropp fysiskt.

När du sover ordentligt, se till att få rutiner på allt i livet. Rutiner botar mycket ångest/overklighet.

"Overklighetskänslor" kan även vara panikångest-attacker. Hanteras på följande sätt: Tänk att anfallet går över, att du måste härda ut. Bryt det du håller på med. Sök upp en trygg miljö –*ett café, en butik eller liknande. Handla något du behöver, det kan vara en liter mjölk eller vad som helst. Efter några minuter klingar attacken av. Du lämnar butiken återställd.

Hur har du det annars? Bor du hemma? Är du i en trygg miljö, eller finns det mycket omedveten ångest som sprids mellan er i familjen? Gör du något du tycker om? Pressar du dig lagom hårt i livet? Överpress och stress kan också leda till ångest.

Ångest triggas också av rädsla för ångest. Jag tror att du sover för lite, är rädd för ångest och inte har ett liv som är bra för just dig. Se över hela ditt liv. Se det som ett projekt, arbeta med det. Ta bort det som inte får dig att må bra, lägg till annat (sömn, motion, trygghet).

Fundera på vad du behöver för att må bra. Det är du värd.

Bor förtillfäligt med min familj pga av vissa omständigheter men inget som ät tänkt som tämporert, visst finns det en liten konflikt i familjen eller vad man ska kalla det, att mina föräldrar tjatar på mig att jag ska bli "normal" dvs jobb, flickvän etc, Just nu gör jag ingeting för jag känner mig inte motiverad. det här med att gå ut och handla mjölk tex har jag prövat men hur många gånger jag än utsätter mig för overklighetkänslorna såå försvinner dom inte, har haft de nu i över 5 år.

Att träna är så klart en bra ide, får snart tvinga tummen ur röven får nånstans måste jag ju börja!
Senast redigerad av dumtektek 2011-03-15 kl. 18:01.
Citera
2011-03-16, 04:04
Medlem
Citat:
vet inte om att tänka på sex löser problemet, visst verkligheten suger men den ska inte var skev! tänka på sex , nää tror inte de

löser inte problemet, utan får en att glömma bort det.

vad gör du annars ..förutom att tänka på sex?
Citera
2011-03-16, 12:49
Medlem
Citat:
Är det någon här på fb som har haft liknande problem och kommit över dom, om ja, i så fall hur??

Ja. Det går över. Det viktigaste nu är att du håller dig borta från droger som förstärker tillståndet (THC, Tjack, E osv).

Du måste även konfrontera din känsla du har nu, inte vara rädd för den. Om du lär dig acceptera ditt tillstånd så kommer det försvinna, låter kanske flummigt och motsägelsefullt men så är det.

Kom ihåg att du fortfarande är samma person, försök komma närmare dina känslor och våga slappna av.

Lycka till.
Citera
2011-03-17, 00:09
Medlem
nobbe82s avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=574775

Läs den här tråden
Citera
2011-03-18, 10:51
Medlem
dumtekteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbe82
http://www.flashback.org/showthread.php?t=574775

Läs den här tråden
tack för den
Citera
2011-03-18, 10:55
Medlem
dumtekteks avatar
Idag hände nåt jävligt otäckt, jag gick på stan för jag skulle hämta medicin, och allt var helt skevt som det brukar vara, MEN när jag väll träffade min sjuksköterska fick jag så starka overklighetkänslor att jag försvann från mig själv under några sekunder , jag slutade att existera, detta var de absolut värsta jag har upplevt!

Om bara min läkare kunde skriva ut benzo så hade jag sluppit allt detta skit, helt ärligt så tror jag att detta tillstånd alldrig kommer att försvinna! vet i fan vad jag ska göra nu!

Nån här som vet någon bra medicin mot ångest som inte är en benzo eller lyrica för det vill inte min läkare skriva ut heller!
Citera
2011-06-23, 10:17
Medlem
-Johan-s avatar
Hur går det för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in