2007-11-16, 03:44
Medlem
Hallå,
Har tidigare skrivit inlägg i vanliga psykologi forat utan någon vidare respons, det var dock ett tag sen nu o det är en av orsakerna.

Jag har lidit av detta förjävliga fenomen (bland en rad andra psykiska besvär som jag inte ens orkar räkna upp). Är mest detta jag är intresserad av för tillfället.

Har lidigt av detta i 2 år minst och mått åt helvete, riktigt risigt har det varit till o från men inte pga detta.

Men jag hör gärna folk som också lider av detta för jag vet att jag inte är ensam om det antar jag. Eera erfarenheter, hur mycket påverkar det erat liv i övrigt? Ni som "tillfrisknat" från detta... då jag verkligen hoppas att det är ett övergående tillstånd. Vad krävdes från er o va gjorde ni för förändringar i era liv för att slippa dom konstanta förjävliga overklighetskänslorna? För det är inget jag har till o från utan konstant, det går dock i vågor då det blir klart starkare.

Vad ska man tänka på för att bli av med detta(antar att det handlar om många månader/år), är nästan bara intresserad av er som lidit av detta o kunnat handskas på ett bättre sätt så att dom mer lr mindre försvunnit helt? Samt vad har förvärrat symptomen för er?

Är lite yr just nu men ja tror ja formulerade mig rätt bra...

Tar gärna emot all info o alla erfarenheter från er, även spekulationer men helst konstateranden med folk som vet.

Mvh
Citera
2007-11-19, 23:28
Medlem
aktiv respons i denna tråd. Trodde nån kunnig skulle finnas. Om ingen kan nåt här(??), flytta till vanliga Psykologi delen. Någon mod.
Citera
2007-11-21, 00:50
Medlem
Jag har detta sekundärt till ett drogrelaterat syndrom.
Det är svårt, en del lär sig leva med det men lider man fortfarande i accelererande takt efter två år så är det helt klart ett problem. Jag har det 24/7, har ingen "jag" känsla alls och har väldigt svårt att känna känslor förutom just overklighetskänslor, paradoxalt nog.

Cirka 8 månader nu som jag haft det och inte har det blivit bättre. Har tyvärr också en väldans blockering i huvudet så kan inte riktigt tänka klart vilket knappast underlättar självterapi.

Det enda som hjälper är att hålla mig sysselsatt. Det är skitjobbigt men så fort det går en period där jag inte jobbar så mycket och inte umgås med mina vänner så kraschar jag totalt och har vid ett par tillfällen velat bli hospitaliserad.

Vet du vad som skapat det och kan du se någon röd tråd till barndomen alternativt dina andra besvär? Brukar gå att hantera lite lättare när man ser detta.
Citera
2007-11-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eearl
Hallå,
Har tidigare skrivit inlägg i vanliga psykologi forat utan någon vidare respons, det var dock ett tag sen nu o det är en av orsakerna.

Jag har lidit av detta förjävliga fenomen (bland en rad andra psykiska besvär som jag inte ens orkar räkna upp). Är mest detta jag är intresserad av för tillfället.

Har lidigt av detta i 2 år minst och mått åt helvete, riktigt risigt har det varit till o från men inte pga detta.

Men jag hör gärna folk som också lider av detta för jag vet att jag inte är ensam om det antar jag. Eera erfarenheter, hur mycket påverkar det erat liv i övrigt? Ni som "tillfrisknat" från detta... då jag verkligen hoppas att det är ett övergående tillstånd. Vad krävdes från er o va gjorde ni för förändringar i era liv för att slippa dom konstanta förjävliga overklighetskänslorna? För det är inget jag har till o från utan konstant, det går dock i vågor då det blir klart starkare.

Vad ska man tänka på för att bli av med detta(antar att det handlar om många månader/år), är nästan bara intresserad av er som lidit av detta o kunnat handskas på ett bättre sätt så att dom mer lr mindre försvunnit helt? Samt vad har förvärrat symptomen för er?

Är lite yr just nu men ja tror ja formulerade mig rätt bra...

Tar gärna emot all info o alla erfarenheter från er, även spekulationer men helst konstateranden med folk som vet.

Mvh

Ursäkta, lite nyfiken. Vad är Depersonalisation ?
Citera
2007-11-22, 08:54
Medlem
sailawayss avatar
Lider av det, har gjort i ca 3 år men de sista 10-12 månaderna har det blivit mycket värre- har kommit mer bort från mig själv.

Vet inte vem jag är.
Citera
2007-11-22, 15:48
Medlem
jag hade det i en extrem variant i ungefaer 2 monader, sen borjade jag inse att det inte ledde nonstans. och kortsagt tvingade mig sjaelv att inte taenka mer. det har blivit baettre sen dess och aer nu helt oterstaelld. mitt tips aer att foraendra, byta miljo kanske, aendra non vana som du tror kan bidra.

det var laett det vaersta jag upplevt. naer det var som vaerst trodde jag att jag var den enda maenniskan i vaerlden och att alla andra bara var skapade for mig. som ett skodespel med enbart hologram i princip.

jag har blivit vaeldig oeppen for nya saker sen min "upplevelse"
Citera
2007-11-24, 10:21
Medlem
sailawayss avatar
För mig är det så att, om omvärlden ser äkta ut - slutar jag liksom att existera. Jag känner inte av mig själv alls.
Men när omvärlden känns drömsk, som i en film - är jag mer avskärmad men känner av mig själv iaf.

Även om jag-lösheten i båda fallen är ett faktum.
Citera
2007-11-25, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Jag har detta sekundärt till ett drogrelaterat syndrom.
Det är svårt, en del lär sig leva med det men lider man fortfarande i accelererande takt efter två år så är det helt klart ett problem. Jag har det 24/7, har ingen "jag" känsla alls och har väldigt svårt att känna känslor förutom just overklighetskänslor, paradoxalt nog.

Cirka 8 månader nu som jag haft det och inte har det blivit bättre. Har tyvärr också en väldans blockering i huvudet så kan inte riktigt tänka klart vilket knappast underlättar självterapi.

Det enda som hjälper är att hålla mig sysselsatt. Det är skitjobbigt men så fort det går en period där jag inte jobbar så mycket och inte umgås med mina vänner så kraschar jag totalt och har vid ett par tillfällen velat bli hospitaliserad.

Vet du vad som skapat det och kan du se någon röd tråd till barndomen alternativt dina andra besvär? Brukar gå att hantera lite lättare när man ser detta.

skönt med lite respons tillslut.

Kan tillägga att jag gått med detta minst 2år. Ett helvete är det hetlt klart... bara att konstatera. Får man fråga vilka droger som triggade detta för dej? intressant att veta.. Bara detta att man inte kan säga med säkerhet att det man inte upplever händer på riktigt eller är en enda stor mardröm, allt kan kännas som det är en film/tv-spel. Totalt overkligt dvs.

När overklighetskänslorna är som störst... vilket jag lider av främst gällande detta begrepp känns det som att skallen ska spricka, kan tom. ställa mig o hålla fast i en lyckstolpe för att hålla sig fast vid jorden, då det känns som gravitationen tycksupphöra. (detta kan bero på panikångest, främst.. bortdomningar i kroppen etc.). Har detta dygnet runt.. fast bryr mig mindre om dom då jag äter mina ångestämpande... tänker absolut inte vandra runt med detta resten av mitt liv, ifall detta löses samtidigt som all annan bla. ångestproblematik så e jag nöjd, men att gå omkring såhär med alla stora nackdelar är inget liv jag vill leva. Detta är bara en mkt liten del av de helvete jag går igenom varje dag. Jag vet vad vanlig panikångest är.

vad har hänt när du blivit "hospitaliserad"? försåtr inte riktigt..

tror jag lyckats stava OK trots påverkan

mvh
Citera
2007-11-25, 00:59
Medlem
Detta ungefär(självklart stämmer inte varje ord in på mig dock, men nästan):

-wiki.
Citera
2007-11-25, 01:03
Medlem
Ursas avatar
Är det någon av er som provat KBT?
Overklighetskänslor är ofta kopplade till syre/koldioxidbalansen, och den kan man ta kontroll över. Sånt får man lära sig i KBTn.

Allt gott!
Citera
2007-11-26, 00:20
Medlem
sailawayss avatar
Det är inte alltid så att min omvärld känns OVERKLIG. Men ganska ofta tror jag mig behöva glasögon då det kan vara svårt att fokusera, och verkligen greppa hur omvärlden ter sig, liksom möblering och allt sådant.

När omvärlden känns verklig känner jag mig ej existerande. Ibland undrar jag om jag verkligen ens existerar. Känner mig som en vålnad som irrar, osynlig och i en annan ej jordslig sfär.

Nån som kan känna likadant?

Nån gång har det hänt att jag tror att alla människor omkring mig, omvärlden likväl bara är hjärnspöken. Att det bara är mitt undermedvetna som spökar. Att jag egentligen ligger i koma nångonstans i ett sjukhus- att jag bara befinner mig i någon drömvärld och måste vakna upp!
Men efter 20 sekunder jag lyckats skaka av mig dem tankarna.

Bara det att jag inte vet vem jag är!!!! Jag är inte här!!!! Jag blir tokig. Kan inte läsa. Funkar inte socialt. Vart är jag?!
Citera
2007-11-26, 01:06
Bannlyst
Hur kan en läkare skilja mellan en psykos och depersonalisation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in