2011-04-15, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kungkonkurs
Jaså ettan är finmalet? Har aldrig provat det men har bestämt mig för att pröva runt lite lätt nu så nästa får bli en ettan då!

Har varit och köpt en Göteborgs Rapé lös idag så tänkte prova den har inte kollat om den varit finmalen men eftersom någon tidigare skrev att den inte var det kommer den antagligen inte vara det heller! Återkommer med hur lätt/svår den var att baka eller något annat jag har synpunkter på.
Finns bara tre så kallade finmalda snuser för tillfället lacket och prima fint men dom är ju som lera. Ettan är mer som riktigt snus, jag är inte mycket för dom grovkorniga sorterna ^^ nöter för mycket helt enkelt. Jo förresten rallarsnus var ju finmalet också men finns ej mer tyvärr.
Citera
2011-04-15, 23:25
Bannlyst
Citat:
Rapén var grovmalen men vill inbilla mig att den nog var lättare att baka än grov, smakar och rinner helt lagom!

Edit: Vill bara poängtera att jag drog upp en riktigt fet jävel och nu när den börjat rinna säger jag bara vilket underbart snus! Har aldrig suttit bekvämare i min kontorsstol!
Så sant så. Drar listan över grovkornigt snus som görs av swedish match om du vill.
Grovsnus, General, Probe, Rapé, och såklart Kronan. Där har du listan. Sen finns det ju såklart andra märken minns dock inte vilka. Jo granit och LD lös är grovkornigt är jag rätt så säker på. Synd att det inte finns mer snus som ettan i konsistensen.
Citera
2011-04-15, 23:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskrister
Synd att det inte finns mer snus som ettan i konsistensen.

Trots att jag för det mesta snusar grovkornigt snus så vore det ändå inte helt fel med mera finmalet, just för omväxlingens skull. Prima fint har jag länge velat att smaka, men finns inte att köpa här i Stockholm. Får nog beställa hem en dosa och pröva.
Citera
2011-04-15, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Trots att jag för det mesta snusar grovkornigt snus så vore det ändå inte helt fel med mera finmalet, just för omväxlingens skull. Prima fint har jag länge velat att smaka, men finns inte att köpa här i Stockholm. Får nog beställa hem en dosa och pröva.
Det tycker jag du skall göra. Hmm tänk dig Prima fint. Sedan Ettan utan den äckliga kobajs doften, och sen en konsistens av lera så har du gbg prima fint
Citera
2011-04-15, 23:32
Medlem
kungkonkurss avatar
Citat:
återkom gärna med hur det var att baka!
Citera
2011-04-15, 23:34
Bannlyst
Citat:
återkom gärna med hur det var att baka!
Kan jag redan säga. Har du snusat Röda Lacket eller Rallarsnus? då vet du modellera.
Citera
2011-04-15, 23:49
Medlem
kungkonkurss avatar
Citat:
Kan jag redan säga. Har du snusat Röda Lacket eller Rallarsnus? då vet du modellera.
Jag har inte provat någon av dem faktiskt, har stadigt hållt mig till grov lös och nu då rapé. I portionsväg har jag dock provat röda lacket och tycker det smakar äcklig frukt!
Citera
2011-04-16, 00:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag har inte provat någon av dem faktiskt, har stadigt hållt mig till grov lös och nu då rapé. I portionsväg har jag dock provat röda lacket och tycker det smakar äcklig frukt!

Ja, Röda lacket portion är väldigt äcklig. Har dock hört att lösvarianten inte smakar samma sak, någon som kan intyga?
Citera
2011-04-16, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ja, Röda lacket portion är väldigt äcklig. Har dock hört att lösvarianten inte smakar samma sak, någon som kan intyga?
Snuset lanserades redan 1850 av Petter Swartz snusfabrik i Norrköping. Till en början en favorit i de småländska skogarna, men snart populär i hela landet. Sitt stora uppsving fick Röda Lacket under ungdomsrevolten 1968, möjligen på grund av sin röda färg.

Och Röda Lacket räds inte förändring. 2006 förnyades både form och innehåll. De klassiska smakerna förstärktes och en ny kraftfull design togs fram, en naturlig utveckling av det kaxiga och rebelliska i Röda Lacket. Traditionen att ständigt jobba med förbättringar startade redan på Peter Swartz tid. Han gjorde sig ett namn genom att lämna dåtidens vedertagna papperstrutar för att istället sälja snus i sina säreget formgivna metalldosor.

Röda Lacket är ett snus som överraskar och väcker känslor. Inte minst genom dess karakteristiska smak och konsisten. Mild och något fruktig, med små inslag av lakrits. Och en lättbakad konsistens som påminner om lera.

Från SvensktSnus.

Jag kan intyga att Lös varianten är mycket bättre den har mer tobakssmak än portionen.
Citera
2011-04-16, 11:42
Medlem
kungkonkurss avatar
Citat:
Snuset lanserades redan 1850 av Petter Swartz snusfabrik i Norrköping. Till en början en favorit i de småländska skogarna, men snart populär i hela landet. Sitt stora uppsving fick Röda Lacket under ungdomsrevolten 1968, möjligen på grund av sin röda färg.

Och Röda Lacket räds inte förändring. 2006 förnyades både form och innehåll. De klassiska smakerna förstärktes och en ny kraftfull design togs fram, en naturlig utveckling av det kaxiga och rebelliska i Röda Lacket. Traditionen att ständigt jobba med förbättringar startade redan på Peter Swartz tid. Han gjorde sig ett namn genom att lämna dåtidens vedertagna papperstrutar för att istället sälja snus i sina säreget formgivna metalldosor.

Röda Lacket är ett snus som överraskar och väcker känslor. Inte minst genom dess karakteristiska smak och konsisten. Mild och något fruktig, med små inslag av lakrits. Och en lättbakad konsistens som påminner om lera.

Från SvensktSnus.

Jag kan intyga att Lös varianten är mycket bättre den har mer tobakssmak än portionen.
Usch aldrig att jag provar ett sosse-snus (skämt å sido!!)
Ne men just det faktumet att den har små inslag av lakrits verkar lockande och just att den påstå sig vara så lättbakad så måste jag bara prova den!
Citera
2011-04-16, 13:16
Medlem
Andy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalky
verkligen värt att pröva, grov lös solklar 1:a

MYCKET bra, den har jag kört i säkert 10-15 år nu, den & General kram :-)
Citera
2011-04-16, 14:15
Medlem
kungkonkurss avatar
Tryckte faktiskt upp en "levande" (inte krama den) snus nu och det var inte alls illa. Jag trodde det skulle flyga runt hur mycket smulor i munnen som helst men det var helt enkelt att bara krama den lite emot kanten på dosan så den håller ihop någorlunda, lyfta på läppen och köra upp! Den rinner mer, och så får man baka upp den lite då och då med tungan så det kommer jag definitivt fortsätta med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in