• 2
  • 3
2011-03-14, 18:17
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
På Gotland kallas får för lamm, så googla (gotl.: gaouuuuglau) "lammskalle".

Lammskalle? heter det verkligen så? Fårskalle brukar jag kalla folk som är korkade

Nåväl en rolig historia kan man väl kosta på sig i alla fall när vi är inne på får
Kalle 5 år frågar: -Mamma, får får får?
Mamman svarar: -Nej lille Kalle, får får inte får, får får lamm
Senast redigerad av Gabriel Knight 2011-03-14 kl. 18:22.
Citera
2011-03-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felix2
Jag skulle också vilja veta mer om det här med att äta just hjärnan. Är det verkligen säkert?

Tror jag tar ut den innan koket...

Klart du käkar upp den också.

Förrästen var fick du tag på svið í Sverige?
Citera
2012-08-28, 08:09
Medlem
hahahaha roliga fisförnäma svenskar

I Iran är fårskalle en delikatess som det äts mycket. av, finns till med en restaurangkedja som serverar endast fårskalle.
Då äter man allt på och i huvudet, det enda man slänger är pupillern i ögonen och förstås ben.
Fårskalle är gott ned pitabröd som man äter tillsammans med som tilltugg, och avslutar gärna med en eller två färska lime för att stabilisera magen då fårskalle är rätt fett kan då bli ganaka övermäktigt.

det som jag tycker var godast på fårskalle är faktiskt hjärnan, hade en särskild konsistens och kinderna som är rätt möra av rätt uppenbara anledningar.
Det var länge sen jag åt fårskalle

Försökte köpa det utav en lokal slaktare men han kunde inte sälja det på grund av några konstiga regler och bestämmelser king hanteringen o sånt.

förstår inte vad folk gnäller om, om att äta fårskalle, man gör ju freakin pudding av grisblod och det är sällan nån som säger nått om det utom att vissa inte gillar det. och vi äter jätteinsekter, så kallade kräftor som egentligen borde vara läskigare än nån fårskalle. och hönshjärtsn brukar ofta vara slut på villys så det lär ju vara rätt poppis det med
Citera
2012-08-28, 09:40
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Har man en damm med kräftor så går det utmärkt att mata kräftorna med fårskallar.

En jakthund skull även uppskatta att gnaga på skallen.

För min del så ger jag bort både får, get och gris skallarna när vi slaktar.
Vet kompisar som grillar dem, med tänder och allt, men det ser inte trevligt ut.

Rullkragen
Citera
2012-08-28, 09:47
Medlem
Vi instiftar ett nytt vandringspris och börjar med att skicka det till klappturken
Citera
2012-08-28, 12:25
Medlem
Goldmanns avatar
Sjukaste impulsköpet ever.
Koka det som man gör på Färöarna o Island. Men det blir lite gnagande.
Citera
2012-08-28, 12:28
Medlem
Goldmanns avatar
Tips

Svið & sviðasulta
Man äter också fårtestiklar, fårskalle och andra delar av fåret som inälvor och mage. En traditionell rätt är Svið & sviðasulta – Svedda fårhuvuden (&sylta). Fårhuvud-sylta är en traditionell köttprodukt som man kan hitta i vanliga isländska affärer.

Hur du förbereder fårhuvudet:
Ta de färska huvudena och bränn bort ullen. Rensa huvudena med en hår borste under rinnande vatten. Rensa området runt ögonen och inuti öronen extra noga. Såga skallarna långsides mitt itu och ta bort hjärnan (mindre kladd om du fryser skallarna först).

Lägg skallarna i en kastrull, salta med grovt salt och tillsätt vatten (det behöver inte täcka helt). När vattnet kokar, skumma av grytan. Koka under lock tills köttet börjar lossna från benet, 90-120 minuter minst om skallarna skall bli sylta, annars räcker det med 60-90 minuter.

Att göra syltan
När skallarna är kokta, ta upp dem ur vätskan. Rensa köttet från benet i grova bitar. Man kan ta med skinnet eller rensa bort det. Lägg köttet i en brödform och lägg en lättare vikt på toppen. Man kan även tillsätta lite av kokvätskan och eventuellt gelatin. Låt köttet svalna i rumstemperatur och ställ det sedan i kylen. När syltan har satt sig är den färdig att ätas.

Serveringsförslag
Fårhuvuden serveras antingen varma eller kalla med kokt potatis, kålrot (som kokas ihop med huvudena) och vitsås.
Syltaversionen serveras ofta i buffé eller skivad som pålägg.
Citera
2012-08-28, 12:56
Medlem
Kan man inte bara koka en fin buljong och sedan frysa ner.!?

/LEX
Citera
2012-08-28, 13:23
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEXrasta
Kan man inte bara koka en fin buljong och sedan frysa ner.!?

/LEX
Fårbuljong????? Till vadå?
Citera
2014-08-26, 16:41
Medlem
massiveinvasions avatar
Har också råkat spontanköpa ett fårhuvud..
Tänker mig koka upp det med buljong och kryddor och försöka äta det som ser ätbart ut?
Citera
2014-08-26, 18:37
Medlem
Ratis avatar
Koka fond på den bör väl fungera.
Citera
2014-08-26, 20:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massiveinvasion
Har också råkat spontanköpa ett fårhuvud..
Tänker mig koka upp det med buljong och kryddor och försöka äta det som ser ätbart ut?
(FB) Jag har köpt ett fårhuvud, vad gör jag av det?

Du kan i princip äta alla mjukdelar.

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här