2011-03-12, 21:08
Medlem
erlgs avatar
Huvuden skall man göra sylta på, tycker jag. Jag brukar ta ett kluvet kalvhuvud eller några kluvna hjorthuvuden och låta dem ligga i kallt vatten 2-6 timmar. Rensa ur hjärna och ögon om det inte redan är gjort. Hjärnan skall du för övrigt doppa i ägg och mjöl och fritera tillsammans med tungan. Servera detta med färsk salvia och riktig balsamvinäger. Sylta är långkok, och räkna med 24-48 timmars koktid. Lägg skallarna i vatten, eller helst hemmagjord fond. Tillsätt morötter, selleri, lök, vitlök, persilja, timjan, rosmarin och lagerblad. krydda med svartpeppar, kryddpeppar och stjärnanis. När det har fått sjuda under lock ovan nämnda tid tar du upp skallarna, skrapar av köttet och skär det i tärningar. Sila fonden. Lös eventuellt upp gelatin och blanda med fonden - det borde inte behövas om nosbrosket kokat med. Smaka av med rejält med salt och citron. Klä en form med plastfolie och lägg i köttet. Häll på fonden och låt stelna i kylskåpet. Stjälp upp och skär i skivor. Servera med en fin bourgogne och en lingonvinägrett eller tillsammans med gåsleverpaté.
Citera
2011-03-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Huvuden skall man göra sylta på, tycker jag. Jag brukar ta ett kluvet kalvhuvud eller några kluvna hjorthuvuden och låta dem ligga i kallt vatten 2-6 timmar. Rensa ur hjärna och ögon om det inte redan är gjort. Hjärnan skall du för övrigt doppa i ägg och mjöl och fritera tillsammans med tungan. Servera detta med färsk salvia och riktig balsamvinäger. Sylta är långkok, och räkna med 24-48 timmars koktid. Lägg skallarna i vatten, eller helst hemmagjord fond. Tillsätt morötter, selleri, lök, vitlök, persilja, timjan, rosmarin och lagerblad. krydda med svartpeppar, kryddpeppar och stjärnanis. När det har fått sjuda under lock ovan nämnda tid tar du upp skallarna, skrapar av köttet och skär det i tärningar. Sila fonden. Lös eventuellt upp gelatin och blanda med fonden - det borde inte behövas om nosbrosket kokat med. Smaka av med rejält med salt och citron. Klä en form med plastfolie och lägg i köttet. Häll på fonden och låt stelna i kylskåpet. Stjälp upp och skär i skivor. Servera med en fin bourgogne och en lingonvinägrett eller tillsammans med gåsleverpaté.

det där lät gott som satan, men vilken process,
Citera
2011-03-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laktosfri271
hahahahaa sjukaste impulsköpter jag sett på länge xD
Håller med

felix2: Faan jag ångrar lite impusköpet jag gjorde idag.
Kompis: Vadå vare dyrt eller?
felix2: Nejdå, bara 2€ men vette fan va jag ska ha det till.
Kompis: Ah men då så Vad var det då?
felix2: Ett flått fårhuvud kluvet på mitten
Kompis:
Citera
2011-03-13, 00:16
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hahaha lägg det i sängen hos någon ovän precis som maffian gör med hästhuvuden

Skämt å sido så brukar man väl först koka huvudet för att få av allt kött och sånt och sedan laga maträtter av köttet och kanske hjärnan men ögonen bör du nog kasta annars verkar det ju som det stackars djuret ser på dig när du gör mat av det
Citera
2011-03-13, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight

Skämt å sido så brukar man väl först koka huvudet för att få av allt kött och sånt och sedan laga maträtter av köttet och kanske hjärnan men ögonen bör du nog kasta annars verkar det ju som det stackars djuret ser på dig när du gör mat av det
Kom precis på att jag såg ett program på discover eller liknande där kan kokade ett fårhuvud och sen satt och plockade av köttet. Och ögonen ska tydligen vara en delikatess. Usch
Citera
2011-03-13, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kokas på ungefär samma sätt som fläsklägg. Dvs med salt, kryddpeppar, vitpeppar, lagerblad, morot och massor av lök. Man äter allt, dvs också ögonen (som innehåller gelatin) samt hjärna som anses vara en delikatess och som med fördel används på samma sätt som pastej på diverse toasts. Går att frysa i mindre mängder och tas fram vid behov.

I det marockanska köket så kör man med en helt annan kryddning av självklara orsaker. Serveras helt på en bädd av couscous, koriander, vitlök, sumak, chili, torkad frukt och flatbröd.

Det finns också östeuropeiska allmogerecept (Vitryssland, Polen, Ukraina, Ungern osv) där man kokar huvudet tillsammans med hjärna och allt. Därefter plockas köttet och används till en variant på aladåb.

~Paul~

Citat:
Ursprungligen postat av erlg

Oj. Tack, ska sova på det här så ser vi vad det blir. Sista lät en aning avancerat om än mäktigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Logz
felix2: Faan jag ångrar lite impusköpet jag gjorde idag.
Kompis: Vadå vare dyrt eller?
felix2: Nejdå, bara 2€ men vette fan va jag ska ha det till.
Kompis: Ah men då så Vad var det då?
felix2: Ett flått fårhuvud kluvet på mitten
Kompis:

Haha, lite så känns det...

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight

Tänkte faktiskt på skämt lägga det under kudden för en vän men han hann se det redan i kassen.
Citera
2011-03-13, 10:35
Medlem
plockade fram min "korf och charkuterivaror" från 1907. den föreslår prässylta, iofs på svinhuvud men går säkert bra med får också
90kg svinhufvud
35kg kindfläsk
70kg kalfkött
8kg svål
3,300gr salt
300gr hvitpeppar
50gr nejlikor

sylta är väl dock inte så roligt

annars är här ett på svinhuvudrullad
lägg huvudet med en skalad och kokt svintunga i 16gradigt saltat vatten i omkring 3-4 dagar
ta upp huvudet och tungan, krydda med vitpeppar, muskot och citronskal, linda en linneduk hårt runt och koka 3 ½ timme vid 85 grader
byta duk och rulla hårt igen, låt svalna
ta bort duken och stoppa huvudet i en väl uppmjukad svinblåsa eller oxbotten, doppa några minuter i kokhett vatten. stryk med blod och torka därefter i het rökugn
stryk med blod ytterligare en gång och häng i röken tills blodet torkat
vill du ha vackrare utseende så stryk med matolja
färdigt

om du fick med halsen så är det ett recept på soppa på fårhals i lilla kokboken från 1909

4hg fårhals
1msk flottyr
1 1/3 l vatten
2msk korngryn
½ purjolök
1 msk salt
4 medelstora potatisar

låt grynen svälla i 0,5l vatten
hacka purjolöken
knäck och hacka halsen, stek i flottyren
lägg halsen i 1 liter vatten och koka upp, skumma av
lägg i grynen med vattet och löken
koka 2½-3 timmar
tvätta potatisen, skär i skivor och ha i en timme innan soppan är klar

är flera recept på griljerat svinhuvud i mina gamla böcker, dom flesta går dock ut på att lägga huvudet i saltlake ca 2 veckor, koka 2-3 timmar, pensla med äggvita, strö över med senap och skorpsmulor och socker och grillas på hög värme tills det fått fin färg
går ju alltid att prova med fårhuvud

flera recept säger att man ska borsta tänderna på djuret så glöm ej det
Citera
2011-03-13, 12:40
Medlem
thereisalight...s avatar
Fårhuvud äts även i Island, där det ses som en delikatess. Här har du en kort beskrivning på hur de gör:

http://www.flickr.com/photos/ylfa/277291465/

Ögonen kan också ätas. Innehåller mycket kollagen som vid tillräcklig upphettning blir till gelatin.
Citera
2011-03-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felix2
Det blev ett litet impulsköp när jag stod i charken idag... fårhuvud, 2€.

Det är klyvt på mitten men annars intakt förutom att den är flådd. Ser förjävligt ut, man vill nästan spy med tanke på ögonen, tänderna etc.

Ska man steka det rakt av eller gör man något långkok? Ska jag behålla hjärnan eller steka den separat kanske? Är ögonen goda? Tungan antar jag är en delikatess...

Långkok i flera timmar sen när den är klar låter du den svalna för att sedan plocka du up köttet i små bitar, ögonen och benen slänger du sen är det din konst som behövs vissa brukar blanda köttet inkl tungan med mosad vitlök pressad citron lite olivolja och lite hackad färsk starkpeppar.

fårtestiklar är MYCKEEEEEEEET godare om man lagar det på rätt sätt men det äter jag jätte sällan kanske var 3e år because it's pure fat
Senast redigerad av ScubaDiver 2011-03-13 kl. 13:45.
Citera
2011-03-13, 14:33
Medlem
irrblosss avatar
Är det verkligen så smart att äta hjärna? Det finns ju ett otal prionsjukdomar, t.ex. BSE från kor och scrapie från får. Nu vet jag inte om det är 100% bevisat att dessa kan sprida sig till människor, men är det värt att riskera att drabbas av någon Creutzfeldt-Jacobs-liknande sjukdom i framtiden bara för att man tyckte det var kul att testa hjärna?
Citera
2011-03-13, 14:51
Medlem
Jag skulle också vilja veta mer om det här med att äta just hjärnan. Är det verkligen säkert?

Tror jag tar ut den innan koket...
Citera
2011-03-13, 14:52
Medlem
På Gotland kallas får för lamm, så googla (gotl.: gaouuuuglau) "lammskalle".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in