Det blev ett litet impulsköp när jag stod i charken idag... fårhuvud, 2€.
Det är klyvt på mitten men annars intakt förutom att den är flådd. Ser förjävligt ut, man vill nästan spy med tanke på ögonen, tänderna etc.
Ska man steka det rakt av eller gör man något långkok? Ska jag behålla hjärnan eller steka den separat kanske? Är ögonen goda? Tungan antar jag är en delikatess...
Kokas på ungefär samma sätt som fläsklägg. Dvs med salt, kryddpeppar, vitpeppar, lagerblad, morot och massor av lök. Man äter allt, dvs också ögonen (som innehåller gelatin) samt hjärna som anses vara en delikatess och som med fördel används på samma sätt som pastej på diverse toasts. Går att frysa i mindre mängder och tas fram vid behov.
I det marockanska köket så kör man med en helt annan kryddning av självklara orsaker. Serveras helt på en bädd av couscous, koriander, vitlök, sumak, chili, torkad frukt och flatbröd.
Det finns också östeuropeiska allmogerecept (Vitryssland, Polen, Ukraina, Ungern osv) där man kokar huvudet tillsammans med hjärna och allt. Därefter plockas köttet och används till en variant på aladåb.