2026-08-26, 08:11
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
En ikon har gått ur tiden. Tyckte hon var riktigt het när jag var mycket ung (höll det dock för mig själv).

Då jag som mycket ung (det här är 40+ år sedan) upptäckte min sexualitet, hade vi därhemma en liten bok om USA, utgiven som reklam av nåt jeansmärke. På en bild fanns Dolly, och den kom nog till användning så att säga.

Så mitt i denna sorg, och trista nyhet, ett konstaterande att hon hade nåt (och detta inte som ett höhö-skämt om hennes byst).
Citera
2026-08-26, 08:20
Medlem
SodaFointains avatar
I Söndags 2 dagar innan ville hon ha show som abba voyager fast med sig själv https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/ArQ5vj/dolly-parton-oppnar-for-avatar-turne Så tydligen orkade hon snacka om det då.
Citera
2026-08-26, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peneenlavagina
Det där är en brutal sanning.

Hade staten lagt sig i Dollys barndom hade hon garanterat blivit förstörd av systemet och hon delade ett enda rum med elva syskon i en koja utan el och vatten.

Pappan betalade förlossningen med en säck majsmjöl eftersom pengar inte fanns.

De sov på halmmadrasser, levde på gröt och potatis och hon blev mobbad för en jacka gjord av gamla tygtrasor och idag hade soc stämplat detta som akut vanvård och splittrat familjen direkt.

Men det var just den där fattiga sammanhållningen som gjorde henne till en miljardär och ikon.

Friheten från myndigheter blev hennes räddning.

Och inte blev hon det minsta trasig psykiskt av att växa upp i sådan barnfattigdom. Snarare extremt stark och självständig och fick ett mycket bra liv.
Vi har å andra sidan bortskämda medelklassbarn som varit utomlands varenda sommar/jul och i fjällen varenda sportlov, med "psykisk ohälsa", anorexi, depression, ångest, de vågar inte åka buss själva, klarar inte av att gå på anställningsintervju utan mamma och pappa efter de blivit myndiga osv.
Håller helt med, den sortens ingripanden har SKAPAT majoriteten av all psykisk ohälsa och hemlöshet vi ser i västvärlden.
Däremot borde de ingripa vid kvinnomisshandlande pappor som torterar hela familjen men de brukar de inte göra enligt kvinnojourerna.
Citera
2026-08-26, 09:08
Medlem
Älskad av så många. Tror hon var en människa som var lätt att tycka om. Vilken låtskatt.
Citera
2026-08-26, 09:21
Medlem
Hur har det då gått för resten av hennes syskon,nån som vet?
Citera
2026-08-26, 09:29
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemsen
Hur har det då gått för resten av hennes syskon,nån som vet?

Står lite om det här:
https://www.femina.se/i-rampljuset/har-ar-dolly-partons-11-syskon/8981392

Dom flesta verkar ha på något sätt sysslat med musik och underhållning. Några har dock avlidit sista åren.
Senast redigerad av Mazeppa 2026-08-26 kl. 09:33.
Citera
2026-08-26, 10:14
Medlem
En ikon mindre.
Nu lyssnade jag inte alls på coyntry men hon och andra coubtryartister dök ju upp då och då på radio, tv och i tidningar. Även om hon hade en lite jobbigt dialekt och sjöng countrylåter så var hon väldigt lätt att tycka om. Riktigg begåvad och så klart läcker.
Hoppas Arne Hegerfors i sin himmel får se henne nu, dra lite Patton-skämt och sjunga en duett med sin inte alltför vackra sångstämma.
Citera
2026-08-26, 10:35
Medlem
Pripps0.0s avatar
Vilken typ av cancer hade hon?
Citera
2026-08-26, 10:41
Avstängd
Peneenlavaginas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vilken typ av cancer hade hon?

Det rörde sig om en aggressiv njurcancer eller cancer i urinvägarna.

De symptomen kan lätt misstas för vanliga njurstenar i ett tidigt skede och därmed missas av läkarna.
Citera
2026-08-26, 11:50
Medlem
Balisers avatar
Bröstcancer? 😢
Citera
2026-08-26, 12:02
Avstängd
Peneenlavaginas avatar
Dolly var barnlös när hon levde. Vem tror ni ärver hela skiten?

Blir det syskonbarnen och guddottern Miley Cyrus som delar på kakan eller låser hon alla pengar och låträttigheter i en stiftelse för att hjälpa fattiga barn?
Citera
2026-08-26, 12:03
Medlem
Kommer ihåg när hon gästade bingolotto. Men det var många år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in