Citat:
Ursprungligen postat av
polox
Men i Fukushima fanns ju tyvärr tydligen inga "konsekvenslindrande" system. Är det bara i Sverige vi implementerat rökfilter etc? Hur är det med de övriga ~500 reaktorerna i världen?
Det är gas- och fördröjningsfilter, inte "rök", men strunt samma. Sverige är ensamma om just den här typen, men viss filtrering finns även på t.ex. Franska anläggningar. Fukushima hade det inte. Det hade underlättat beslut om att tryckavlasta innan vätgasnivåerna uppnådde allt för höga nivåer, men man kunde även tryckavlastat utan filtrering, vilket var fullt möjligt, mycket tidigare och hade då undvikit explosionerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
polox
Japanerna har alltså kört MOX sedan 1940, då de officiellt slutade med kärnvapenutveckling? Använder någon svensk reaktor MOX idag?
Va, har Japan haft någon nämnvärd kärnvapenutvekling? Länka gärna. Jag tror säkert det fanns någon fysiker som satt och häckade på en teori någonstans, men har mycket svårt att tro att det skulle funnits någon anmärkningsvärd verksamhet, då knappt Tyskarna, Britterna eller ens Ryssarna hade det före krigsslutet. Samtliga Japanska reaktorer är mig veterligen av Amerikanskt ursprung, förutom någon rasslig Magnox som britterna lurade på de stackars Japanernna för länge sen. Men inte var det före kriget eftersom designen inte ens fanns då!
MOX har f.ö. inget kausalt samband med kärnvapen utan Pu bildas i alla vanliga reaktorer, vilket sen kan separeras och blandas i nytt bränsle som MOX.
Nej. Ägaren måsta ansöka till strålsäkerhetsmyndigheten för att få tillstånd att använda MOX och det har bara gjorts av Oskarshamn. Vidare måste tillstånd ansökas för att ladda MOX och så har inte skett. Den största risken vid MOX är givetvis icke-spridning vid transporter eftersom upparbetning ej får ske inom Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
polox
Britterna ska ju också börja med storskalig Pu-bränning enligt vad de säger. Ryskt bränsle köper ju även Sverige in, väl.
Plutonium bildas i alla fissionsreaktorer och kan separeras, t.ex. i Sellafield, antingen för vapenbruk eller för att användas som bränsle. Britterna har länge kört en semi-closed bränslesykel med återvinning av Pu. Det är möjligt att dom nu tänker destruera kärnvapen för att göra bränsle av, det är inget jag känner till, men inte osannolikt.
Ryskt bränsle är inte mer anmärkningsvärt än annat bränsle även om det är sexkantigt. Gruvdriften följer förhoppningsvis landets arbetsmiljö (och miljö) regler, liksom fabriceringen. Kvalitetssäkringskraven är desamma oavsett leverantör. Sverige köper förresten inte in något bränsle, enskilda anläggningsägare gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av
polox
Artikeln i Fukushima Update var ett referat från japanska Mainichi Daily, en av japans största och äldsta dagstidningar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mainichi_Shimbun
De har bl.a. ärats med Pulitzerpriset, så den källan är inte så usel som du försöker antyda.
Även "dagstidningar" ska man läsa försiktigt då de ofta ger en förenklad och ibland förvriden bild. Nu har jag ingen synpunkt på just den här artikeln, eftersom jag inte läst den öht.