Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Är det denna mening ur rapporten du avser:
"Liquid discharges of 90Sr to the ocean were estimated, resulting in an inventory of 53±1 TBq of
90Sr in the inshore study area in June 2011 and total releases of 90Sr ranging from 90
to 900 TBq, depending upon the reported estimates of 137Cs releases that are considered."
Jag tolkar den på följande vis:
1: En "inshore study" från juni 2011 gav en uppskattning om en "inventory" 53 +/- 1 TBq verkar ju klart. (Sen kan man fråga sig exakt vad som menas med "inshore" och "inventory"). Här handlar det om utsläpp i havet.
2: En uppskattning av totalutsläpp av 90 - 900 TBq har erhållits genom att utgå från de totala utsläppen av Cesium 137. Här verkar det handla om det totala utsläppet (hav, luft mm) av Strontium90.
Som jag förstår det så är det inte så att den ena uppskattningen ersätter den andra; det verkar handla om två helt olika uppskattningar som dessutom mäter två olika saker;
- den första uppskattningen utgår från mätningar av Strontium 90 i havet och uppskattningen gäller totala utsläppet i havet.
- den andra utgår från totala utsläppen av Cesium 137 och mäter totala utsläppen (hav, luft mm) av Strontium 90. (Att man kan uppskatta utsläppen av Strontium 90 utifrån utsläppen av Cesium 137 beror på att de brukar förekomma i en viss delmängd av varandra i situationer som denna.)
Men rätta mig gärna om jag har fel!
Den studie man talar om från juni 2011 var begränsad, man mätte enbart i vatten "inshore", nära stranden, medan denna nya studie (från 7 feb 2013) baseras på mätningar upp till 6 mil "offshore", vilket gör den mer representativ.
Under rubriken "Estimate of 90Sr discharge to the sea" uppskattas total utsläppet av Sr90 i havet till mellan 93 och 901 TBq:
"The total amount of 90 5 Sr in the study area in June 2011, taking the inventory of
2 PBq of 137Cs estimated by Buesseler et al. (2012) and using the 90Sr/137Cs ratio
of 0.0265±0.0006 would then be of 53±1 TBq. This figure is constrained within the
inshore box, but the actual total releases of 90Sr would have been greater. Given the
range of published estimates of 137Cs releases due to direct discharge from the NPP,
10 the total amount of 90Sr released could range from 93±3 and 901±20 TBq"
En annan studie, som jag också nämnde, från 15 dec 2011, var gjord från öppna Tepco-data och avsåg även den utsläpp i havet:
"At least 462 trillion becquerels of radioactive strontium have leaked to the Pacific Ocean since the March disaster at the Fukushima No. 1 nuclear power plant, making it one of the world's most severe such cases of marine pollution, according to calculations by The Asahi Shimbun."
De 462 TBq man då kom fram till är alltså bara hälften av det max-värde man nu beräknat.