2012-07-01, 17:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hur står det till idag med och vid fukushima?
Finns det nån risk för nya härdsmältor och skit om kylningen havererar?
Citera
2012-07-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hur står det till idag med och vid fukushima?
Finns det nån risk för nya härdsmältor och skit om kylningen havererar?

Härdar smälter nog bara en gång...

Hur det står till ser man på Tepcos live-kamera:
http://www.tepco.co.jp/en/nu/f1-np/camera/index-e.html

Alarmistiska bloggare har sedan igår rapporterat om kraftig vit rök från reaktorbyggnad 6 turbinhall.
Citera
2012-07-17, 18:03
Medlem
revodnebs avatar
Nu verkar det som om sköldkörtelproblemen börjar visa sig i Japan:

http://www.businessinsider.com/a-stunning-36-percent-of-fukushima-children-have-abnormal-growths-from-radiation-exposure-2012-7

Citat:
The introduction of the letter notes that Australian pediatrician Helen Caldicott said that is "not at all normal for children to have thyroid nodules or cysts" and that "early appearance of thyroid abnormalities, less than one year, meant the children received a very high dose of radiation."

Vi har inte sett slutet på eländet, har någon mer information om nuläget i reaktorerna?
Citera
2012-07-20, 02:13
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu verkar det som om sköldkörtelproblemen börjar visa sig i Japan:

http://www.businessinsider.com/a-stunning-36-percent-of-fukushima-children-have-abnormal-growths-from-radiation-exposure-2012-7

Vi har inte sett slutet på eländet, har någon mer information om nuläget i reaktorerna?
Intressant citat. För att ge mer bakgrundinformation till den gode doktorn:

"Arguably the most well-known anti-nuclear campaigner on the planet, Nobel Prize nominee Dr Helen Caldicott has spent the past four decades..."

Från vad som ser ut att vara hennes egen hemsida? Hubris?
http://www.helencaldicott.com/2012/07/dr-caldicott-to-speak-in-adelaide/

Edit:
Han blandar friskt mellan det som kallas "nodules" och "cysts" i de siffror han anger. 36 % bör vara 0,5% för att jämföra äpplen med äpplen med de 1,74% som också nämns i artikeln. En faktor 72 för högt som bara halkar med, hoppsan.

Så revodneb, en fråga till dig: Är du för oinsatt för att kritiskt kontrollera vad du länkar? Eller är du medveten om de felaktigheter och överdrifter du länkar till? Med den artikeln du länkar till och källor länkade till i den artikeln kan man göra en uppskattning av hur många cancerfall resultaten kan beräknas leda till. Jag utmanar dig att faktiskt kolla upp det och återkomma med värdet och hur du fick fram det.

Det vore trevligt med lite mer saklighet i stället för att länka till första bästa alarmistiska källa utan att på något sätt ifrågasätta informationen.
Senast redigerad av Sorken80 2012-07-20 kl. 02:53.
Citera
2012-07-20, 02:53
Medlem
Sorken80s avatar
Dubbelpost
Citera
2012-07-20, 14:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Så revodneb, en fråga till dig: Är du för oinsatt för att kritiskt kontrollera vad du länkar? Eller är du medveten om de felaktigheter och överdrifter du länkar till? Med den artikeln du länkar till och källor länkade till i den artikeln kan man göra en uppskattning av hur många cancerfall resultaten kan beräknas leda till. Jag utmanar dig att faktiskt kolla upp det och återkomma med värdet och hur du fick fram det.

Det vore trevligt med lite mer saklighet i stället för att länka till första bästa alarmistiska källa utan att på något sätt ifrågasätta informationen.

Businessinsider brukar vara en hyfsat pålitlig källa. Jag kontrollerade inte var de fick sin information ifrån. Du menar alltså att detta är ett ickeproblem?

Dina försök till härskartekniker där du lägger någon form av bevisbörda på mig kan du lägga ner direkt.
Citera
2012-07-20, 16:06
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Businessinsider brukar vara en hyfsat pålitlig källa. Jag kontrollerade inte var de fick sin information ifrån. Du menar alltså att detta är ett ickeproblem?
Sa jag att det var ett ickeproblem? Eller bad jag om mer saklighet och mindre vilda överdrifter?
Varför känner du behover att försöka pådyvla mig åsikter jag inte själv uttrycker. Är det för att du ska kunna få känslan av att ha ett moraliskt övertag då du helt uppenbart inte har något kunskapsmässigt sådant?
Citat:
Dina försök till härskartekniker där du lägger någon form av bevisbörda på mig kan du lägga ner direkt.
Jag tolkar det som att du inte är tillräckligt insatt för att själv bedöma rimligheten i vad du läser. Det är lustigt att du anser det som ett försök till härskartekniker. Ytterligare ett försök till att få ett moraliskt övertag i en diskussion du inte har en chans att vinna på saklighet.

Hur kommer det sig att samtliga inlägg och försök till argument från den alarmistiska sidan alltid hamnar i samma invanda möster? Har ni verkligen inget sakligt att komma med?

Jag tror att många faktiskt är intresserade av att veta hur stora konsekvenser Fukushima får. Då duger det inte att länka till information som jämför 0,5% i en population på 38000 mot 0,0% i en population på 250, vilket inte är en statistisk säkerhetsställd skillnad. Något du snabbt inser om du läser vad som länkas i artikeln och har rätt förkunskaper för att förstå vad siffrorna innebär.

Fukushima kommer att leda till cancerfall, en alarmistiskt vinklad artikel som nämner att 36% av studerade barn har avvilkelser i sköldkörteln, utan att ge det något som helt bakgrund för att förstå vad det handlar om, är däremot inte en balaserad och bra källa. Dessutom kastar man som jämförelse till dessa 36% in värden på 0,0% eller 1,72%, värden som är på en helt annan mätvariabel. 0,0% eller 1,72% är inte samtliga cystor/noduler, utan dessa värden visar på noduler som är större än 5 mm, där man nu uppmätte 0,5%. Det är vidare ingen sorts cancerfrekvens, utan ett mått på där man bör genomföra en biopsi för att det i dessa fall finns en risk för cancer.
Då den jämförelse med 0,0% man gör är med en tidigare studie på 250 japanska barn är det dessutom omöjligt att visa på statistisk signifikans med den information som ges.

Jag har nämnt i tidigare inlägg att man troligen kommer att ha problem att någonsin visa statistisk signifikans för ökad cancerfrekvens. Inte för att man inte får ett förhöjt antal cancerfall men för att bästa nuvarande kunskap i ämnet tyder på att ökningen blir så pass liten att det inte kommer att vara mätbar. I just det här fallet kommer det att bli problem om man bara har en tidigare jämförelsegrupp på 250 personer.
Det går att, grovt förenklat, visa på följande sätt:
Nuvarande mätning med 38000 prov gav 0,5% fall av stora noduler.
Föregående mätning på 250 prov gav 0,0%.
Om man utgår från att frekvensen är 0,5%, hur stor chans var det att man i den tidigare studien med 250 personer ändå uppmätte 0%?
0,995^250 = 29%.
För att visa statistisk signifikans bör värdet understiga 5%, vilket det inte skulle göra ens om man nu uppmätt 1% fall med noduler större än 5 mm. Denna grova förenkling exkluderar saker som feldiagnosticering (både falsk positiv och falsk negativ) och konfidensintervall för det nu uppmätta värdet 0,5%, vilket kommer att ge ännu större osäkerhet och problem med att visa på någon statistisk signifikans.
Det man bör göra är att få ett större statistiskt underlag genom att göra jämförande mätningar på populationer som utsatts för olika grad av strålning. Sannolikt finns det redan bättre mätningar, och man kan i sådana fall möjligen se en statistisk skillnad, men inte baserat på den information som gavs i artikeln. Möjligvis valde man källan med enbart 250 personer just för att den gav resultatet 0,0%.

TLDR: Ser värden i en artikel ut att visa på dramatiska problem är det med största sannolikhet grova överdrifter och dessa värden är utvalda för att visa dramatiska resultat i stället för att vara informativa. Det är inte första gången det händer i den här tråden att det länkas till alarmistisk skitjournalistik/-bloggande, och det är troligen inte heller den sista.
Citera
2012-07-20, 16:22
Medlem
Tror inte en sekund på den där "läkaren".
Fy fan att utnyttja sånt här för sina egna åsikter och propaganda.
Men visst stäng av all kärnkraft och kör hårt på smutsig kol och olja, det är det ni miljökämpar vill av någon konstig anledning
Citera
2012-07-21, 02:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Jag tolkar det som att du inte är tillräckligt insatt för att själv bedöma rimligheten i vad du läser.

Du kan tolka det bäst fan du vill, jag skiter i vilket. Det är numera ganska sparsmakat med information från Fukushima och när jag såg detta tänkte jag att det kunde vara intressant för tråden. Min tanke var inte att blåsa på stora alarmtrumman utan bara förmedla en länk som jag hittade.

Att det kommer att få konsekvenser tror jag är ställt utom allt rimligt tvivel, sen hur stora dessa blir, ja det vet jag inte. Jag har en släkting som är professor i radiologi och denne menar att vi fortfarande inte sett de fulla konsekvenserna avseende Tjernobyl, speciellt med hänsyn till barn och sköldkörtelproblematiken. Det jag reagerade på var att man ser vissa förändringar hos barnen i Japan redan nu.

Du får det att låta som att jag är en rabiat kärnkraftsmotståndare, men så är inte fallet. Trots denna olycka anser jag fortfarande att kärnkraft är vårt bästa alternativ i dagsläget, vi kan ju dock bygga nytt i icke jordbävningsdrabbade områden.
Citera
2012-07-22, 11:34
Medlem
Nytt kreativt sätt att hålla nere arbetarnas exponering: skärma av dosimetrarna med bly!

http://www.huffingtonpost.com/2012/07/21/japan-nuclear-disaster-probe_n_1691385.html?ref=topbar
Citera
2012-07-22, 11:53
Medlem
Citat:
Du får det att låta som att jag är en rabiat kärnkraftsmotståndare, men så är inte fallet. Trots denna olycka anser jag fortfarande att kärnkraft är vårt bästa alternativ i dagsläget, vi kan ju dock bygga nytt i icke jordbävningsdrabbade områden.

Tänk på att Sorken inte är ute efter att komma fram till objektiva sanningar. Sorken jobbar i kärnkraftsindustrin och vill vinna argumentationen för deras räkning. Det enklaste sättet är att hela tiden ifrågasätta trovärdigheten och lägga orimlig bevisbörda på dem som för fram information som kan vara negativ för kärnkraft. Hans inlägg är partsinlagor och inget annat!
Citera
2012-07-22, 14:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neilyo
Tänk på att Sorken inte är ute efter att komma fram till objektiva sanningar. Sorken jobbar i kärnkraftsindustrin och vill vinna argumentationen för deras räkning. Det enklaste sättet är att hela tiden ifrågasätta trovärdigheten och lägga orimlig bevisbörda på dem som för fram information som kan vara negativ för kärnkraft. Hans inlägg är partsinlagor och inget annat!

Jo jag misstänkte något i den stilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in