Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 10:57
  #13021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Den miljard-dollar stämning från de amerikanska 318 besättningsmännen på i första hand USS Reagan vilka anser sig ha skadats av radioaktivitet från Fukushima går nu vidare enligt brittiska Telegraph i veckan:
US sailors who 'fell sick from Fukushima radiation' allowed to sue Japan, nuclear plant operator

Ja där får de det nog svårt med tanke på att jänkarnas egna utredningar inte visat på något.
https://www.stripes.com/news/uss-rea...finds-1.293860

Man bör komma ihåg att hangarfartyg som USS RR är utformade för strid i nukleärt kontaminerade miljöer och att flottan lagt avsevärda resurser på fartygens förmåga till provtagning och dekontaminering. Sen är fartygen flytande kärnreaktorer i sig själva med allt vad det innebär. Det finns med andra ord en stor del teknisk bevisning och dokumenterade åtgärder från USN som jurister på tex TEPCO kan luta sig mot (förutsatt att de kan få ta del av de handlingarna). Om inte japanerna känner sig särskilt givmilda av politiska skäl så tror jag inte att stämningen har en suck till framgång, just på grund av att de amerikanska utredningarna som gjorts skjutit ner alla kausala samband mellan åkommorna och den aktuella operationen.
__________________
Senast redigerad av Praetori 2017-06-30 kl. 10:59.
Citera
2017-07-04, 18:07
  #13022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ja där får de det nog svårt med tanke på att jänkarnas egna utredningar inte visat på något.
https://www.stripes.com/news/uss-rea...finds-1.293860

Vad nyheten gick ut på var att en domstol nu avgjort att målet kan drivas i USA. Man startade processen i december 2012, men stötte på patrull då TEPCO anförde besvär och krävde att målet skulle föras i Japan.

Den utredning som nämns i den artikel du länkar till avser den rapport som Jonathan Woodson vid myndigheten för militära hälsofrågor lade fram till kongressen. Woodson fick emellertid hastigt avgå från sin tjänst förra året (https://www.defense.gov/About/Biogra...athan-woodson/).

En annan rapport som omnämns kommer från akademiskt håll, och drar slutsatsen att USS Reagan "was met by radiation levels that far exceeded what Navy leadership had been told to expect". Av denna orsak låg man också alltför nära Fukushima, inom själva exklusionszonen. Bilden i artikeln visar på en dekontaminering av fartyget hela 12 dagar efter olyckan. Vad hjälper det att vara utrustad för nukleär krigföring om man oförberedd utsätts för hög radioaktiv exponering?

En lokaltidning i San Diego, där stämningen initierades, skriver:
Local servicemen may have radiation poisoning from Fukushima
En av de drabbade beskriver den metalliska smak han upplevde vid tillfället och de svåra andningssymtom han numera dras med.

Fortfarande efter över 5 år kunde man 2016 uppmäta radioaktivitet (låg) på 16 av de skepp som lade till för undsättning i mars 2011, trots upprepade dekontamineringar:
16 US ships that aided in Operation Tomodachi still contaminated with radiation

Hur processen kommer att fortsätta är förstås intressant, men den kommer alltså inte att beröra den japanska regeringen eller ske under japansk lag, utan i USA av amerikanska domstolar med TEPCO som svarande. Antalet klagande lär numera vara över 450 personer inom flottan på olika nivåer.

Japanska dagstidningen Mainichi skriver också:
"There is a long way to go before the causes of the plaintiffs' illnesses can be clarified. However, there is no denying that many people are suffering from illnesses after participating in Operation Tomodachi."
__________________
Senast redigerad av polox 2017-07-04 kl. 18:10.
Citera
2017-07-19, 22:25
  #13023
Medlem
Ny robot, stor som en limpa, fotograferar inneslutningen i reaktor 3 idag, onsdag 19/7, kommer att fortsätta och försöka hitta skadat bränsle och skicka fler bilder på fredag:
http://time.com/4864939/little-sunfi...lant-pictures/
Citera
2017-07-22, 16:50
  #13024
Medlem
Under fredagen har Tepco offentliggjort nya bilder från reaktor 3, vilka tycks visa skadat bränsle i formationer liknande istappar. Den fjärrstyrda miniroboten på 30 cm som påbörjade sitt uppdrag den 19 juli kommer att fortsätta simma omkring och ta bilder från inneslutningens botten under lördag och söndag.

Roboten, som utvecklats av Toshiba, är denna gång mer strålningstålig än sina föregångare och klarar upp till 300 Sv. Resultatet tolkas som att smält bränsle, corium, faktiskt trängde ut ur reaktorn under olyckan och härdsmältan i mars 2011. Man kan även nu säga att reaktor 3 uppvisar större skador rent generellt än reaktor 1 och 2.

Tepcos talesman, Takahiro Kimoto, meddelade på fredagens presskonferens. "We believe that the fuel melted and mixed with the metal directly underneath it. And it is highly likely that we have filmed that on Friday".

Detta är en framgång för Tepco, då man haft problem med tidigare undersökningar. I januari 2017 fann en annan robot svarta klumpar i reaktor 2:s inneslutning, innan den slutade fungera, men detta kunde aldrig identifieras som skadat bränsle. I mars gick en annan robot gjord av Hitachi ned i reaktor 1, utan att finna något skadat bränsle, innan den troligen fastnade i bråte och slutade fungera.

Tepco planerar att påbörja bortforslingen av bränsle från reaktorerna 2021, om man klarar av att hantera den höga strålningen. Arbetet kommer sedan att ta 40 år. Kostnaden för dekommissionen beräknas totalt till 72 miljarder dollar (641 miljarder kronor, 1.25 ggr vår bnp).

Ur pressen idag (22/7):

Fukushima robot finds potential fuel debris hanging like icicles in reactor 3

Japan Pictures Likely Show Melted Fukushima Fuel for First Time

Images of fuel debris 1st step in deactivating Fukushima plant
Citera
2017-08-10, 10:50
  #13025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Under fredagen har Tepco offentliggjort nya bilder från reaktor 3, vilka tycks visa skadat bränsle i formationer liknande istappar. Den fjärrstyrda miniroboten på 30 cm som påbörjade sitt uppdrag den 19 juli kommer att fortsätta simma omkring och ta bilder från inneslutningens botten under lördag och söndag.

Roboten, som utvecklats av Toshiba, är denna gång mer strålningstålig än sina föregångare och klarar upp till 300 Sv. Resultatet tolkas som att smält bränsle, corium, faktiskt trängde ut ur reaktorn under olyckan och härdsmältan i mars 2011. Man kan även nu säga att reaktor 3 uppvisar större skador rent generellt än reaktor 1 och 2.

Tepcos talesman, Takahiro Kimoto, meddelade på fredagens presskonferens. "We believe that the fuel melted and mixed with the metal directly underneath it. And it is highly likely that we have filmed that on Friday".

Detta är en framgång för Tepco, då man haft problem med tidigare undersökningar. I januari 2017 fann en annan robot svarta klumpar i reaktor 2:s inneslutning, innan den slutade fungera, men detta kunde aldrig identifieras som skadat bränsle. I mars gick en annan robot gjord av Hitachi ned i reaktor 1, utan att finna något skadat bränsle, innan den troligen fastnade i bråte och slutade fungera.

Tepco planerar att påbörja bortforslingen av bränsle från reaktorerna 2021, om man klarar av att hantera den höga strålningen. Arbetet kommer sedan att ta 40 år. Kostnaden för dekommissionen beräknas totalt till 72 miljarder dollar (641 miljarder kronor, 1.25 ggr vår bnp).

Ur pressen idag (22/7):

Fukushima robot finds potential fuel debris hanging like icicles in reactor 3

Japan Pictures Likely Show Melted Fukushima Fuel for First Time

Images of fuel debris 1st step in deactivating Fukushima plant

Nu får du lugna dig. Sveriges BNP är 511 miljarder dollar så rensningen kostar inte 1.25x Sveriges BNP utan snarare cirka 0.2-0.25 vårar BNP.
Citera
2017-08-10, 17:15
  #13026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nu får du lugna dig. Sveriges BNP är 511 miljarder dollar så rensningen kostar inte 1.25x Sveriges BNP utan snarare cirka 0.2-0.25 vårar BNP.

Nej, slarvigt av mig, men ändå rätt:

Kostnaden enligt senaste uppskattningen ligger på 72 biljoner japanska yen (72 trillions enl amerikansk notation): http://www.japantimes.co.jp/news/201...te-think-tank/

Dvs (som artikeln anger) 626 miljarder dollar (amerikanskt uttryck billions), lika med 1,25 ggr Sveriges BNP på 511 miljarder dollar.
Citera
2017-08-10, 21:25
  #13027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Nej, slarvigt av mig, men ändå rätt:

Kostnaden enligt senaste uppskattningen ligger på 72 biljoner japanska yen (72 trillions enl amerikansk notation): http://www.japantimes.co.jp/news/201...te-think-tank/

Dvs (som artikeln anger) 626 miljarder dollar (amerikanskt uttryck billions), lika med 1,25 ggr Sveriges BNP på 511 miljarder dollar.

Då har du rätt. :-)
Citera
2017-09-28, 21:39
  #13028
Medlem
Ytterligare förseningar i planen för omhändertagandet av det radioaktiva bränslet i bassänger och reaktorer offentliggjordes häromdagen. Uttjänta bränslestavar i bassängerna för reaktor 1 och 2 kommer att forslas bort först 2023, tre år senare än tidigare sagt. Tidpunkten för reaktor 3, 2018, står dock fast tills vidare. Radioaktivt bråte i reaktorbyggnader 1 och 2 kommer att börja rensas bort 2021, medan man fortfarande inte vet hur allt upplagrat tritium-förorenat kylvatten ska tas om hand. Oklart är också hur allt radioaktivt utsläpp som kommer att genereras och frisläppas under upprensningen ska tas om hand.

https://www.japantimes.co.jp/news/20...t-pushed-back/

https://www.engadget.com/2017/09/27/...cleanup-again/
Citera
2017-10-25, 21:55
  #13029
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hur går det med uppresningen? hur stort är kylbehovet idag för reaktorerna?
Citera
2018-01-15, 19:57
  #13030
Medlem
Fukushima-olyckan

Hej,
håller just nu på med ett fysikarbete på gymnasiet där jag ska skriva om Fukushima-olyckan den 11 mars 2011. I texten ska jag diskutera ett par olika frågor, och för att kunna göra det, och lyckas, tror jag att jag behöver ökad kunskap och förstående om vad som hände och varför detta hände. Kan någon möjligen hjälpa mig med detta?

Två av diskussionsfrågorna är t.ex: "Vem bär ansvaret för olyckan?" och "Vilka konsekvenser innebar denna olycka för landet, dess invånare och ekonomi?".
Citera
2018-01-15, 20:05
  #13031
Medlem
här lite rafflande läsning (tror jag, det var länge sen jag läste honom nu) i ämnet av "Jim Stone":

http://www.jimstonefreelance.com/fukureport1b.pdf
Citera
2018-01-15, 20:11
  #13032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voulezvous
Hej,
håller just nu på med ett fysikarbete på gymnasiet där jag ska skriva om Fukushima-olyckan den 11 mars 2011. I texten ska jag diskutera ett par olika frågor, och för att kunna göra det, och lyckas, tror jag att jag behöver ökad kunskap och förstående om vad som hände och varför detta hände. Kan någon möjligen hjälpa mig med detta?

Två av diskussionsfrågorna är t.ex: "Vem bär ansvaret för olyckan?" och "Vilka konsekvenser innebar denna olycka för landet, dess invånare och ekonomi?".

vem bryr sig om vem som bär ansvaret. Hade man brytt sig så hade den högste politikern avgått.

vad du kan kolla närmare på är var de enorma mängder jord som är radioaktiv tar vägen, jag säger att jorden dumpas i oceanen och på lång sikt kommer den att förgifta fisk och andra vattenlevande djur, och kommer att drabba människor som äter fisk.

någt annat so du kan funegra på är varför mat som odlas i Japan, luft man andas in i Japan, vatten som kommer i form av grundvatten och mark är förgiftade. Detta kan du kolla upp via sensorer som finns på internet och andra rapporter. det är helt transperant. Man ska fråga sig varför man ska åka till Japan och varför man ska handla japanska varor med tanke på att de är radioaktiva. varför åker inga viktiga eu politiker till japan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback