2011-06-15, 19:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
"Vi vet ju att några av byggnaderna drabbades av sk. vätgasexplosioner. I sig helt ofarliga"
Say what?

Oj där får jag be om ursäkt. Inser att det lät konstigt det jag skrev. Tack för att du påpekade det, Nibiru. Vad jag menade är ju att dessa explosioner inte har något med kärnkraften att göra som sådana. De har inget med radioaktivitetet att göra, som vissa hetsare vill göra gällande. Det är inte reaktorerna som exploderat, som hetsarna skriver.

Däremot är ju explosionerna som sådana mycket farliga. Arbetare kan ha skadats i dessa explosioner. Det är ju otäcka arbetsplatsolyckor, nästan i klass med gasen i Sandviken häromdagen som ju dödade två arbetare.
Citera
2011-06-15, 19:54
Medlem
Även DN uppmärksammar den positiva nyheten från Fukushima, med ett snyggt och sakligt reportage:

http://www.dn.se/webbtv/nyheter/sa-ska-fukushima-inneslutas/

Faktiskt väldigt imponerande av Tepco att redan ha denna långtgående konstruktion framtagen och planerad. De har ju även sysslat med annat, som att bygga upp kompletta "fabriker" för att dekontaminera vattnet.

En anläggning, som de goda fransmännen hjälpt japanerna att ta fram, var tydligen oerhört lyckosam idag vid testkörning:

This follows Tuesday's test of a US-made device that absorbs radioactive cesium. TEPCO says that after a 10-hour trial run, the cesium in the water dropped to about one-3,000th of the level marked before the test.

Radioaktiviteten droppade som en sten, ner till 1/3000 del av tidigare nivå!

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/15_17.html
Citera
2011-06-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Oj där får jag be om ursäkt. Inser att det lät konstigt det jag skrev. Tack för att du påpekade det, Nibiru. Vad jag menade är ju att dessa explosioner inte har något med kärnkraften att göra som sådana.
Klart de har. De skulle knappast ha inträffat i Fukushima om det inte låg en mängd kärnkraftverk DÄR! Dessutom spreds ju en massa radioaktivitet genom explosionerna.
Citera
2011-06-15, 20:25
Medlem
Meltdown - There was a blackout in the media of the word

David McNeill i CNNgo idag om spelet bakom mediakulisserna:
"Who's telling the truth on the Fukushima meltdown?"

http://www.cnngo.com/tokyo/life/tell-me-about-it/david-mcneill-whos-telling-truth-fukushima-448215
Citera
2011-06-15, 20:27
Medlem
Japanska myndigheter standardiserar mätningar efter kritik. Finner nu föga förvånande att uppmätt radioaktivitet i vissa områden är dubbelt så hög nära marken.

Govt. releases radiation readings at 1-meter-high
Japan's science ministry has started releasing readings of radiation levels across the country measured at the same height -- one meter from the ground.

Since a series of accidents at the Fukushima Daiichi nuclear power plant in March, the ministry has been making daily announcements of radiation levels.

But the height of monitoring posts has varied according to prefecture, ranging from 1.5 to 80 meters above ground. People have been calling for radiation levels to be measured at the same height -- one meter from the ground -- so data can be checked at a height close to human activity.

The science ministry has decided to measure radiation levels at a height of one meter nationwide with a portable radiation detector.

On Tuesday, the ministry started releasing such data in 35 out of the country's 47 prefectures.

It said radiation levels measured at a height of one meter on Monday in some prefectures, including Yamagata and Tochigi, were more than twice as high as those recorded at the monitoring posts.

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/15_30.html
Citera
2011-06-15, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Meltdown - There was a blackout in the media of the word

David McNeill i CNNgo idag om spelet bakom mediakulisserna:
"Who's telling the truth on the Fukushima meltdown?"

http://www.cnngo.com/tokyo/life/tell-me-about-it/david-mcneill-whos-telling-truth-fukushima-448215

Ganska mycket sensationsjournalistik i den artikeln; som att citera vissa Japanska veckotabloider som är kända för sin överdrift, samt att skriva om MOX'en som "dödar 10 miljoner människor med en tesked" (den där kända felskrivningen).

Han tvingas dock skriva ta med en del korrekta saker för att behålla trovärdigheten, som :

Hyperventilating foreign hacks were an easy, and sometimes deserving, target. Many observers recall CNN’s Jonathan Mann’s purple-veined report that radiation levels had increased to “10 million times” safe levels near the Fukushima plant, then ignoring a correction by operator TEPCO that knocked several zeroes off that estimate.

Some will argue that Japanese reporters had a heavy responsibility to avoid creating panic in the world’s most populated metropolis. Twenty-eight million people rushing for the highways, airports and train stations might have caused more deaths than radiation.
Kommentar: Typ.. Ja...
Citera
2011-06-16, 01:20
Medlem
viadolorosas avatar
Jag ber om ursäkt för otydligheten.

En olycka i Nebraska som jämförs med Fukushima. Är inte det vettigt att jämföra? Har tydligen varit sparsam rapportering om det hela i medierna.
Senast redigerad av viadolorosa 2011-06-16 kl. 01:35.
Citera
2011-06-16, 01:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viadolorosa
En olycka i Nebraska som jämförs med Fukushima. Är inte det vettigt att jämföra? Har tydligen varit sparsam rapportering om det hela i medierna.
Jorå det tycker jag är helt OK (även om en del andra här har låg tolerarans för OT).

Men jag hoppades du kunde länka en källa som var lite mer trovärdig och tydlig. Källan du länkar är helt okänd för mig.
Citera
2011-06-16, 01:35
Medlem
viadolorosas avatar
http://www.youtube.com/watch?v=mSvvm...embedded#at=17

Källan ok?
Citera
2011-06-16, 01:36
Medlem
Eliza CTs avatar
Efter att ha läst lite mer i tråden så ändrar jag mej lite här.
Ni har hela tiden tagit upp andra ställen än Fukushima trots alla påpekanden.
Nu låter jag helt enkelt den här länken ligga kvar och vi får se vart det går.

Mvh
Eliza CT/moderator
Senast redigerad av Eliza CT 2011-06-16 kl. 01:58.
Citera
2011-06-16, 03:18
Medlem
Synd bara att formateringen på länken är helt fel, jag gissar på att det var denna video;
http://www.youtube.com/watch?v=mSvvmrB7qEg
OBS, jag bara postar den korrekta länken som jag ej ännu sett, tolka inte mina personliga åsikter utifrån länken.

V-mannen:
Du har ärligt gått över från att vara skitjobbig till lite av en comic relief, hur illa det än skulle gå vet man att du alltid kommer finnas där, med strålande (hoho) goda nyheter och med försäkran om att påverkan är knappt märkbar. Underbart!
Citera
2011-06-16, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Efter att ha läst lite mer i tråden så ändrar jag mej lite här.
Ni har hela tiden tagit upp andra ställen än Fukushima trots alla påpekanden.
Nu låter jag helt enkelt den här länken ligga kvar och vi får se vart det går.

Mvh
Eliza CT/moderator

Hej Eliza CT! Tack för det, och jag har hela tiden tyckt att det kan vara relevant att jämföra Fukushima med andra kärnkraftsolyckor. En sådan jämförelse handlar ju fortfarande om Fukushima på ett sätt, och kan användas för att förstå Fukushima i sitt perspektiv. Bra alltså om det från och med nu blir tillåtet att göra sådana jämförelser.

Vad som fortfarande bör anses OT, anser jag, är att:
- Diskutera andra olyckor bara som sådana, utan jämförelse med Fukushima
- Argumentera för eller emot kärnkraft, eller diskutera olika länders politik om detta

Hoppas det är OK? Jag tänkte först skriva ett PM om detta, eftersom jag var rädd att bli beskylld för "ifrågasättande/diskussion om moderatoråtgärder". Men det är som sagt inget ifrågasättande, och jag tror det kan vara bra för andra skribenter i denna tråd att också se detta meddelande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in