Citat:
Ursprungligen postat av O'bama
1. Du ska sluta med att lägga ord i min mun. Jag har aldrig sagt att man ska förbjuda kärnkraft. Det jag säger är att Tepco verkar agera som ett gäng yra höns som inte har en aning om vad eller hur de ska göra.
2. Vad exakt i det jag säger gör att världen inte skulle fungera?
3. Försök inte att blanda ihop korten. Vi pratar om kärnkraftsolyckan i Fukushima, inte om påhittade multiresistenta bakterier som äter upp mänskligheten
Huvuddelen av utsläppet från Tjernobyl skedde vid explosion nummer två där reaktorinneslutningen exploderade - kaboom - elaka saker sprutar ut som en fontän ut i luften. Därefter låg delar av reaktorhärden helt blottlagd samtidigt som ett antal bränder uppstod. Heroiska brandmän bekämpade eld och fortsatt utsläpp med hjälp av bly, bor, sand och vatten. Så, ja, jag anser att Tjernobyl hade ett kortare och mer intensivt utsläpp än det som sker i Fukushima just nu.
1. Du sa gällande att man inte hade en plan för en sånhär olycka:
Ja. Vet man inte det så ska man inte driva ett kärnkraftverk.
Finns flera flygplansolyckor där man likväl är planlösa. Man kan inte ha en plan för alla olyckor.
2. Att man ska ha en plan för alla typer av olyckor. I samhället försöker vi minimera olyckor men att förvänta sig en plan vid alla typer av extrema olyckor är naivt och världen fungerar inte så.
3. Absolut inte, men principen är densamma. Vi har ingen plan på hur vi ska hantera ett multiresistent bakterie. När fågelinfluensan började spridas dök den upp överallt i världen. Om den varit en aggressiv bakterie hade vi varit körda.
Vi har ingen plan för en sådan katastrof. Borde vi då inte sluta använda antibiotika enligt dig? Eller menar du att i det fallet där man inte har en plan för en extrem olycka är det ändå okej?
Underbar sammanfattning av Tjernobyl. Vi hade betydande utsläpp fram tills sarkofagen byggdes. Brandmännen stoppade helt korrekt branden och man hällde sand på härden men utsläppen var betydande fram till sarkofagen byggdes. Tjernobyl var även den en långt utdragen process.