2011-03-17, 10:47
Bannlyst
Jag undrar vad de som jobbar där tjänar, det är ju fan livsfarligt så dom borde få en saftig lön.
Citera
2011-03-17, 10:48
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kaejko skrev
Och hur går det med tankbilarna som skulle skjuta vatten?

Expressen skriver: Helikoptrarna har misslyckats med vattenbombningen
Citat:
Allvarligt i reaktor 3

Tepco bedömer att det fortfarande finns tillräckligt med vatten kvar i reaktor fyra för att bränslet ska hållas kylt, men läget i reaktor 3 är allvarligare. Nu planerar bolaget att vattenbomba från marken och spruta in vatten genom de hål som finns i anläggningen.
– Läget är allvarligt. Det är en svår uppgift eftersom strålningsnivåerna är höga vid kärnkraftverket.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2368792/helikoptrarna-har-misslyckats-med-vattenbombningen

Alltså, det är reaktor 3 som innehåller MOX-bränsle.
Citera
2011-03-17, 10:50
Medlem
ragfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exitlude
Vad hjälper det egentligen att vattenbomba en kärnkraftsreaktor? Är det inte lite som att spotta på en varm platta? Är härden så exponerad att den nås från himlen? 7ton vatten är ju för övrigt ingenting, särskilt inte med tanke på att de missade större delen när de "bombade" också.

Dom försökte få ner strålningen tillräckligt för att komma tillräckligt nära på marken för att börja med vattenkanonerna. Dom misslyckades med att få ner strålnignen men jag vet inte ifall dom kör med vattenkanonerna ändå.
Citera
2011-03-17, 10:50
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeinrichSturm
Nu har arbetare börjat bli sjuka och spy
Citat:
Ursprungligen postat av Kaejko
http://www.aftonbladet.se/nyheter/jordskalvetijapan/article12744607.ab
Arbetarna på kärnkraftsanläggningen har "plötsligt insjuknat"
Nu hände det trots allt.
Citat:
Ursprungligen postat av mrdrutt
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/japan-live-torsdag_6015571.svd

Det Aftonbladet gjorde idag var... jag finner inte ord...
Att kalla tidningen för aftonhoran är att förolämpa horor.

Feta rubriker med:
En kamp mot kockan. De offrar sina liv.
Räddnings-arbetarna akut sjuka.

Så att läsarna ska förledas att tro att massor av arbetare nu drabbats av Acute Radiation Syndrome eller liknande, fastän det där är olycksfall som inträffat för flera dagar sedan. Vissa av dem kan till och med vara orsakade av själva jordbävningen/tsunamin.

Även SvD skriver om sjukdomsfallen som om de inträffat precis nu, men rapporteringen är iaf betydligt sakligare.
Citat:
08.19: Flera arbetare på Fukushima 1 har skadats sedan haverierna började, och har förts till sjukhus. Det handlar både om anställda på operatören Tepco och anställda hos underleverantörer. En del av dem har skadats i någon av explosionerna som skett vid olika reaktorer. Dessutom saknas två personer, rapporterar atomenergiorganet IAEA.

Många av de som jobbar vid verket, förutom kärnverksanställda även poliser och brandmän, har också utsatts för höga stråldoser. 17 har fått radioaktivt material i ansiktet.
Citera
2011-03-17, 10:51
Medlem
rootbits avatar
http://www.mext.go.jp/component/a_menu/other/detail/__icsFiles/afieldfile/2011/03/17/1303727_05_1.pdf <-- mätningar gjorda vid fukushima... frågan är om dom är sanna...
Citera
2011-03-17, 10:53
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Jag undrar vad de som jobbar där tjänar, det är ju fan livsfarligt så dom borde få en saftig lön.

Dom har väl sin vanliga lön men får säkerligen en bonus när arbetet är slutfört, kanske också någon hedersmedalj eller nått.

Nu borde man ju nästan sjukskriva sig så att man kan bevaka detta dygnet runt, är riktigt spännande även om jag tror att det kommer att sluta bra.
Citera
2011-03-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
http://www.mext.go.jp/component/a_menu/other/detail/__icsFiles/afieldfile/2011/03/17/1303727_05_1.pdf <-- mätningar gjorda vid fukushima... frågan är om dom är sanna...
Vad innebär det där?
Citera
2011-03-17, 10:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exitlude
Vad hjälper det egentligen att vattenbomba en kärnkraftsreaktor? Är det inte lite som att spotta på en varm platta? Är härden så exponerad att den nås från himlen? 7ton vatten är ju för övrigt ingenting, särskilt inte med tanke på att de missade större delen när de "bombade" också.

Träffar man rätt, så hjälper det nog en hel del. Men av bilderna att döma så var inte träffsäkerheten så där förtvivlat stor, tyvärr. Det såg ut som man (av rädsla för strålning?) befann sig på relativt hög höjd över reaktorn och att vinden drev iväg det mesta av vattnet, så att det missade sitt mål.
Citera
2011-03-17, 10:56
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Vad innebär det där?

Det innebär ganska låga värden... frågan är om det beror på att vindriktningen är helt omvänd eller om dom mörkar. Man vattenbombar nämligen inte kraftverken om man kan nå dit på annat sätt. Strålningen lär vara relativt besvärande på plats...
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Dom har väl sin vanliga lön men får säkerligen en bonus när arbetet är slutfört, kanske också någon hedersmedalj eller nått.

Nu borde man ju nästan sjukskriva sig så att man kan bevaka detta dygnet runt, är riktigt spännande även om jag tror att det kommer att sluta bra.

De kommer inte att kunna fortsätta jobba vid kärnkraftverken efter detta då de redan fått mer än tillåten maxstrålning under sin livstid. Förmodligen får de alla en fet bonus plus tidig pension.
Citera
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Det Aftonbladet gjorde idag var... jag finner inte ord...
Att kalla tidningen för aftonhoran är att förolämpa horor.

Feta rubriker med:
En kamp mot kockan. De offrar sina liv.
Räddnings-arbetarna akut sjuka.

Så att läsarna ska förledas att tro att massor av arbetare nu drabbats av Acute Radiation Syndrome eller liknande, fastän det där är olycksfall som inträffat för flera dagar sedan. Vissa av dem kan till och med vara orsakade av själva jordbävningen/tsunamin.

Även SvD skriver om sjukdomsfallen som om de inträffat precis nu, men rapporteringen är iaf betydligt sakligare.
Jag lägger mig inte i debatten kring raportering. Att svenska drakarna i bästa fall ger ett förvirrande intryck är inget nytt.
Vad gäller strålskador, så är det ju himla lurigt. Nu i akuta läget, så ser man väl mest folk som får närmast dödliga doser. Ligger man lite under det, så ser man ju problem med tarm och benmärg först om någon vecka kanske. Sedan endokrina system, leukemier etc tar ju ännu längre tid.

Att idag prata om några har strålskador eller inte, kan bara omfatta dom som fått akut mycket stora skador. Vad som händer sedan, vet vi ju inget om.
Citera
2011-03-17, 10:58
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Hmm det där stör mig - dom anger ju ingen källa :S
"Representanter för amerikanska myndigheter" är plötsligt enligt Aftonbladet oerhört trovärdiga, random offentliganställd amerikan är när han säger det Aftonbladet vill höra tillräcklig källa för att skriva en artikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in