Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Att säga att svensk kärnkraft är säker tycker jag är naivt. För det första, det här är ju dom ultimata konsekvenserna av den korruption vi ser, när hundratals miljoner går ner i egna fickor istället till för fungerande säkerhetssytem (i det här fallet)
Jag är rätt övertygad om att vi hade en härdsmälta redan igår, det mörkades ju rätt friskt när kärnkraftverket exploderade, man slutade filma precis när ångan började sjunka undan, och sa väl till och med rakt ut att det inte var någon fara, att inga allvarliga skador uppstått, sen näär vi faktiskt ser bilder så är väggar/tak borta.
Hur allvarlig är egentligen en härdsmälta, jag tycker man tonar ner risken väldigt, det spelar i princip ingen roll, verkar det som, det är bara....om det ÄR så, så är ju faktiskt kärnkraft ganska säkert, under vanliga omständigheter skulle det inte ha varit någon fara alls då, som jag ser det.
En sak jag har funderat över, man säger att 350.000 är evakuerade, men hur många bor egentligen i det aktuella området, under alla rådande omständigheter kan vi väl gissa att det inte är något ställe man bör vara så länge på. Jag tror fortfarande att vi kommer se dödstal på runt 50.000 (jag vet inte vilken förvarning man hade, på dom bilder som visas syns INGA människor, vilket betyder att dom antingen redan hunnit undan, eller...ja..
Egentligen är jag för kärnkraft (även om vind och vattenkraft känns attraktivt just idag) men som Maria Wetterstrand sa i Agenda, vi får inte vara naiva, vi säger ALLTID att "det här kan inte hända här/där...av ett eller annat skäl..."
Vi får helt enkelt ta o stänga alla kärnkraftverk i sverige och bygga om hela öland till en vindkraftspark.
Jorden är rund, allt kan hända. Rätt som det är har vi en jordbävning på 9.0 i östersjön och en tsunami på väg mot oss.
Stackars de naiva finnarna bara, de har nog inte samma insikt som storebror