2011-03-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
De verkar inte cirkulera havsvattnet, de pumpar in den mängd motsvarande det som förångas av bränslets resteffekt.

Men om dem pumpar in det borde ju något komma ut alltså ånga. Systemet är ju inte slutet nu. Men det kanske inte är på tal om några större ångmängder, att ta vatten över till "vaporisering" krävs mycket energi.
Senast redigerad av Mixer1 2011-03-13 kl. 21:49.
Citera
2011-03-13, 21:49
Medlem
Resteffekten borde vara nära noll nu. Reaktorerna har stått stilla i vadå, 3 dar nu?
Citera
2011-03-13, 21:59
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Olycksbådande... Men vi får se... Lite sensationalistiskt kanske.

Allt använt kärnbränsle innehåller plutonium, så det verkar underligt att lite extra skulle vara världens undergång.
Citera
2011-03-13, 22:01
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
De verkar inte cirkulera havsvattnet, de pumpar in den mängd motsvarande det som förångas av bränslets resteffekt.

I det här läget finns i princip två olika tänkbara metoder.

- Att man pumpar in havsvatten och låter det cirkulera i HC-kretsarna. När aktivitetsmängden har nått en viss nivå så dumpar man en stor del av det cirkulerade vattnet till olika avfallstankar (utan att understiga den lägsta tänkbara vattennivån i RT).

- Att man kör en kontinuerlig in-out där man hela tiden tappar av lika mycket vatten som man tillför.

Den första metoden kräver mindre vattenvolymer men å andra sidan blir kylvattnet betydligt mer kontaminerat och blir därmed betydligt svårare att ta hand om pga strålningnivån.

Den andra metoden kräver mer vatten men å andra sidan blir kylvattnet mindre kontaminerat.
Citera
2011-03-13, 22:19
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixer1
Men om dem pumpar in det borde ju något komma ut alltså ånga. Systemet är ju inte slutet nu. Men det kanske inte är på tal om några större ångmängder, att ta vatten över till "vaporisering" krävs mycket energi.
Är vattnet kallt kan det, medan det pumpas in, sänka trycket just på grund av ånga som kondenserar. Eftersom en vattenvolym för att värmas till kokpunkten kondenserar en större volym ånga.
Citera
2011-03-13, 22:29
Medlem
Har det blivit bättre sen igår kväll`?
Citera
2011-03-13, 23:08
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcuys
Ingen som har tänkt på det värsta? ... GODZILLA!

Oh fuck... Men aa, Godzilla, några supertsunamis och Ryssland invaderar Gotland å Gazproms vägar så har vi ett fint 2012

Jag förstår faktiskt inte vad som är problemet? Fortsätter de vanliga ämnena som brukar driva runt turbinerna att reagera med sig självt och falla sönder mer o mer? Om man inte gör något blir det en fet atombomb eller kommer det spruta ut strålning i all evighet? havsvatten, saktar det ner processen eller stannar det upp den helt?

Kanske är ute o cyklar
Citera
2011-03-13, 23:11
Medlem
eduaxels avatar
Intressant att dom pumpar in saltvatten eftersom det är sista utvägen. Efter att man gjort det kan man nämligen aldrig använda reaktorn igen. Hade jag varit i närheten hade jag gjort allt för att ta mig därifrån.
Citera
2011-03-13, 23:24
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eduaxel
Intressant att dom pumpar in saltvatten eftersom det är sista utvägen. Efter att man gjort det kan man nämligen aldrig använda reaktorn igen. Hade jag varit i närheten hade jag gjort allt för att ta mig därifrån.

Joo inte fan skulle man stå vid ev. avspärrningar o observera spektaklet... 10 mil i rätt vindriktning skulle vara nice att förflytta sig till
Citera
2011-03-13, 23:26
Medlem
Mamagaals avatar
Evening peeps! Läste på en killes facebooks statusuppdatering idag. Den löd såhär: är det verkligen synd om det japanska folket? Tänk efter... Människor bosätter sig allt mer i extrema områden och samtidigt placerar dom kärnkraftreaktorer där...?

Hur ser ni på detta?
Citera
2011-03-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamagaal
Evening peeps! Läste på en killes facebooks statusuppdatering idag. Den löd såhär: är det verkligen synd om det japanska folket? Tänk efter... Människor bosätter sig allt mer i extrema områden och samtidigt placerar dom kärnkraftreaktorer där...?

Hur ser ni på detta?
En sk idiot. Finns flertalet i landet.
Citera
2011-03-13, 23:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eduaxel

I det här fallet spelar det ingen roll. Saltvatten eller inte så är kraftverket tyvärr redan förbrukat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in