2011-03-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Varför är det sådan hätsk ton på er?

Jag tror han lackat ur pga att ni i pro-kärnkraftlobbyn tror er veta så förbannat mycket hela tiden o sen går det käpparätt åt helvete TROTS era predikningar om att allt är lugnt.

Dvs, ni framhärdar att allt är lugnt och ok, det faktum att det blir värre ju längre tiden går, till trotts.

Ni fixar inte dom rena fakta som kommer fram - helt enkelt.

Sådant kan få också den bästa att lacka ur.
Citera
2011-03-15, 11:35
Medlem
Reaktorer är inte byggda för att klara en härdsmälta. Problemet är att det är svårt att förutse vad som händer med härden under en härdsmälta. Från Three Mile Island verkar det dock som att härden kan komma att hålla sig kvar i reaktorn om kylningen sätts i gång. Detta var ungefär situationen vi såg i reaktor 1 och 3 fram tills att explosionerna förstörde kylsystemen och gjorde detta scenario osannolikt.

"If the primary pressure boundary is substantially breached by corium, the accident is described as a "full meltdown", which is an INES Level 5 accident and can escalate to INES Level 6 if events progress in a highly prejudicial fashion."

Vi är nu på INES 5 vilket i min tolkning betyder att de bedömmer att inneslutningen till 2an är bruten, precis som vissa rapporter säger.

Bränslepoolen är ett annat problem med rätt risiga konsekvenser. Det verkar som att kylvattnen är lågt i 4-6 och det leder till fler vätgasexplosioner, mer cesium och svårare arbetssituation runt kraftverken. Arbetarna där är redan på biorobotstadiet.

Om de inte hittar på något kreativt kommer 1-3 eventuellt att bryta igenom inneslutningen och 4-6 att brinna upp. Att vi har radiaktiva resterna från händelserna i 2 + 4 på väg mot Tokyos sådär 40 miljoner invånare bara 200 km bort är illa nog. Tyvärr tyder riskerna på att det blir värre.

Alla kärnkraftsförespråkare gör bäst i att inte ställa sig på kärnkraftens sida så konsekvent. Det går givetvis att bygga säkra kärnkraftverk, men Fukushima är allt annat än säkert just nu och har fuskat med säkerheten under lång tid.
Citera
2011-03-15, 11:36
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
IK du skall få en hemläxa jag vill att du gör innan du fortsätter skriva i tråden.
Här titta på det här klippet i sin helhet och återkom sedan:
http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
Om detta är din hemläxa och det du bildar din uppfattning på så har andra väldigt lite att lära av att lyssna på dig. Händelsen i Harrisburg visade att kraftverken redan 1979 var byggda för och klarade en härdsmälta utan några konsekvenser för människa eller natur, den högsta strålningen som uppmättes var mycket lägre än den naturliga strålningen i många tätbefolkade områden. Att bo i ett hus nära gränsvärdet för radon i Sverige är betydligt farligare än att vara naken på Three mile island genom hela härdsmältan.
Citera
2011-03-15, 11:38
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Hur många Cpm krävs det för att det ska bli skadligt för människor? Detta är ju tragiskt.
Var inte 13 typ normalt?
Citera
2011-03-15, 11:40
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Hur många Cpm krävs det för att det ska bli skadligt för människor? Detta är ju tragiskt.
130 var väl riktvärdet. Upp runt 50 kan väl anses som normala beroende på var i världen man är.
Citera
2011-03-15, 11:41
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Men nu nej. Då jag skrev ökade den fort från 47 och upp över 49 på någon minut. Herregud..

Det är fortfarande så att allt från 5-60 ska anses vara normala siffror. Över 130 är alarmerande. (enligt folk i den här tråden, har ingen utomstående källa.)
Citera
2011-03-15, 11:43
Medlem
Callass avatar
Det verkar vara gynnsamma vindar nu ett tag iaf. Från BBC:

Citat:
1012: The UN's weather agency says Japanese winds are dispersing radioactive material over the ocean, and there is no danger for Japan or the region for now, Reuters reports.
Citera
2011-03-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Det spekuleras rätt friskt just nu. till att börja med litet fakta:
Gamma-strålning: http://www.barsebackkraft.se/ordlista/mainresult.asp?ItemID=1535
Beta-strålning: http://www.barsebackkraft.se/ordlista/ordlista.asp?siteID=1291
Alfa-strålning: http://www.barsebackkraft.se/ordlista/ordlista.asp?siteID=1291

Värt att notera är att gamma-strålningen, den som når längst av strålningstyperna tappar i intensitet med kvadraten på avståndet. Som länken visar så talar man alltså om hundratals meter, dock ej kilometrar.

För att alfa och beta-strålning skall bli aktuellt på litet längre avstånd så krävs det att det kommer ut radioaktivt material i atmosfären och alltså bärs av vindar fram till människor. Ju högre upp partiklarna slungas, desto längre kan de färdas med vindarna.

Om det inte är så att materialet från bränslestavarna alt lågaktivt material slungas upp borde det inte vara någon större fara på längre avstånd.

Nu verkar ju läget oklart vad det gäller själva höljet på en reaktor, men om det inte smäller i närheten av bränslestavarna tror jag snarare att de smälter och går nedåt , trots allt är uran och plutonium rejält tunga ämnen.

Med andra ord tycker jag att det fortfarande verkar vara ett geografiskt begränsat problem om än ett mycket allvarligt sådant.

Du har rätt i fakta. Radioaktiviteten från själva härdarna är en fara bara för arbetarna på plats. Självklart är det radioaktiva partiklar som vi oroar oss för. De har redan spridits med ångorna och bränderna och där är faran. Det rapporteras att stora mängder långvariga ämnen så som cesium osv har släppts ut. Vinden går mot Tokyo just nu och kommer forsätta med det tills på torsdag.

Om härden smälter nedåt och går ner i jorden är det ett lokalt problem, men som sagt mycket allvarligt eftersom det kommer förorerna grundvattnet.
Citera
2011-03-15, 11:46
Medlem
gimmesmokess avatar
Kan säga att 1 microsivert inte är något. Jag jobbar med radiografisk strålning och har alltid en mätare som mäter strålning på mig.

Bara på bakgrundsstrålningen där jag är nu(där strålar över allt hela tiden i små mängder här på jorden) har jag 0.1 micro sivert.

Kan la säga såhär. När jag jobbar, och det strålar 20microsivert så bryr jag mig inte om att flytta mig, för det är inte farligt.

Men rör det sig upp mot 50 kanske jag flyttar mig lite(men fortfarande ingen fara direkt)

Häromdagen råkade jag ta några sekunders strålning på 300-400, inte direkt farligt men onödigt.

Dom värderna som verkar vara i tokyo verkar ligga på nån microsivert bara? Alltså inte farligt över huvudtaget. än så länge.
Citera
2011-03-15, 11:46
Medlem
DaEzzs avatar
Härdsmältorna åsido, om det använda kärnbränslet (som tydligen omfattar flera tusen bränslestavar) antänds så kommer vi in på scenarion som inte ens prövats i teorin. En nukleär brasa vars omfattning och konsekvenser kan få Tjernobyl att blekna i jämförelse och detta 1 timmes flygtid från Tokyo med 35 miljoner invånare.

Det blir några spännande dagar framöver.
Citera
2011-03-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gimmesmokes
Kan säga att 1 microsivert inte är något. Jag jobbar med radiografisk strålning och har alltid en mätare som mäter strålning på mig.

Bara på bakgrundsstrålningen där jag är nu(där strålar över allt hela tiden i små mängder här på jorden) har jag 0.1 micro sivert.

Kan la säga såhär. När jag jobbar, och det strålar 20microsivert så bryr jag mig inte om att flytta mig, för det är inte farligt.

Men rör det sig upp mot 50 kanske jag flyttar mig lite(men fortfarande ingen fara direkt)

Häromdagen råkade jag ta några sekunders strålning på 300-400, inte direkt farligt men onödigt.

Dom värderna som verkar vara i tokyo verkar ligga på nån microsivert bara? Alltså inte farligt över huvudtaget. än så länge.

BBC:
1038: The radiation dosages of up to 400 millisieverts per hour recorded at the Fukushima plant "are levels that you have to take very seriously indeed to ensure you avoid immediate health effects", Professor Richard Wakeford from the Dalton Nuclear Institute at the University of Manchester tells the BBC World Service. He says Japanese authorities will be imposing a ban on food and drink from the area and issuing iodine tablets to block the intake of radioactive iodine from the
Citera
2011-03-15, 11:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Härdsmältorna åsido, om det använda kärnbränslet (som tydligen omfattar flera tusen bränslestavar) antänds så kommer vi in på scenarion som inte ens prövats i teorin. En nukleär brasa vars omfattning och konsekvenser kan få Tjernobyl att blekna i jämförelse och detta 1 timmes flygtid från Tokyo med 35 miljoner invånare.

Håller med. Här finns nog den största faran. En okontrollerad brand i ett lager för högaktivt använt kärnbränsle är inte något drömscenario. Bränder skapar partiklar som kan föras långt med vindar och regn.

Här måste man helt enkelt se till att kyla ned. Kosta vad det kosta vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in