2011-04-21, 02:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Några smaskiga tuggor skulle säkert gå bra. Men eftersom den är över säkerhetsnivån så bör man ju inte föräta sig på den. Igår visade jag ju att det är helt ofarligt att dricka havsvattnet alldeles utanför verket, åtminstone några liter att skölja strupen med. Förutom att det inte är så bra att dricka saltvatten.

Att man hittar relativt höga halter av radioaktivitet i firrarna är inte så konstigt, eftersom detta ackumuleras i fiskarna. Ungefär som vi hade problem med renar och svamp i Sverige alldeles efter Tjernobyl.

Dessbättre späds allt detta bort relativt snabbt efter det att läckaget tätats om 3 månader.

Vadan detta behov att sticka ut hakan? Seriöst! Beskriv din agenda och världsbild!

Igår ville du ta några klunkar, idag har du tydligen räknat efter och kommit fram tiil att du gärna (förutom saltkänsligheten) häller i dig några liter av det här vattnet:
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/betu11_e/images/110419e18.pdf

Är det någon annan som har lust att joina VMannen i detta äventyr? Varför då?
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-21 kl. 03:06.
Citera
2011-04-21, 06:20
Medlem
E.Merckxs avatar
Dom Japanska myndigheterna upprättar en förbudszon på 20 km runt Fukushima Daiichi:

Govt bans residents from evacuation zone
Citat:
The Japanese government is legally enforcing a no-entry zone within 20 kilometers of the damaged Fukushima Daiichi nuclear power plant from midnight Thursday.

Chief Cabinet Secretary Yukio Edano made the announcement on Thursday morning. The legally-controlled off-limits zone covers about 27,000 households in 9 municipalities.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/21_17.html
Citera
2011-04-21, 07:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
För att det orsaker cancer: de 5000 man-Sievert från Tjernobyl betyder 100 till 200 extra cancerfall.

http://informahealthcare.com/doi/abs/10.1080/09553008814551601

Men seriöst, det är högst vanskligt att räkna så.

Ett exempel: Att sova brevid någon 8 timmar per dygn räknas ge 0.02 mSv/år. Om jag räknar rätt, så borde detta betyda att om hälften av Sveriges befolkning gör det (4500000 pers) så bör det leda till ca 5 extra dödsfall i cancer per år.

Någonstans där hamnar man, om man tar den vanliga uppfattningen att 1 rem bidrar till 0.02% ökad cancerrisk.

Är det rimligt att tänka så, borde vi då inte förbjuda att folk sover brevid varandra?
Citera
2011-04-21, 09:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vadan detta behov att sticka ut hakan? Seriöst! Beskriv din agenda och världsbild!

Jag bero om ursäkt om det är OT, men jag svarar på Madagascars fråga: Jag har ingen specifik agenda. Däremot stör jag mig mycket på domedagsprofeterna som nu tittat ut från sina jordhålor, i samband med Fukushima-olyckan. Det finns två sorter, de okunniga/naiva, och de "religiösa kärnkraftsmotståndarna" (att likställa vid talibaner).

Man blandar friskt bland vad som är farligt och inte. Man blandar friskt mellan långsiktig strålningsrisk och kortsiktig exponering av höga doser. Ofta i ett uppenbart försök att vilseleda.

Vad gäller intag av lågradioaktiv föda och dryck, så kan man lugnt konstatera att det inte föreligger några som helst hälsorisker upp till flera hundra tusen bequerel. Vattnet som nämndes alldeles utanför Fukushima har 2000 bq per liter. Att dricka några liter av detta är helt ofarligt. Fisken, du kan äta kilovis av denna utan fara. Gränsvärdena är satta så oerhört lågt, just för att det ska vara så.
Citera
2011-04-21, 09:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Men seriöst, det är högst vanskligt att räkna så.

Ett exempel: Att sova brevid någon 8 timmar per dygn räknas ge 0.02 mSv/år. Om jag räknar rätt, så borde detta betyda att om hälften av Sveriges befolkning gör det (4500000 pers) så bör det leda till ca 5 extra dödsfall i cancer per år.

Någonstans där hamnar man, om man tar den vanliga uppfattningen att 1 rem bidrar till 0.02% ökad cancerrisk.

Är det rimligt att tänka så, borde vi då inte förbjuda att folk sover brevid varandra?

Det här är ett vanligt grepp från de flesta som vill relativisera risker - man jämför risker som inte rimligtvis bör jämföras.

Rimligtvis bör alla strålkällor räknas in i en kalkyl som bygger på en "no-treshold"-modell men man bör då göra skillnad på strålkällor som är inegrerade i normalt liv, strålkällor man personligen kan välja bort och (som i kärnkraftsolyckor av den här karaktären) strålkällor som man helt enkelt slipper om verksamheten följer vettiga regler och sköts ordentligt.

Riskerna (för oss) kan i storhet och karaktär var jämförbara (triviala), men rent principiellt kan de inte jämföras därför att de har helt olika ursprung.

Som en sidokommentar: Från min erfarenhetsbas förefaller det som att Fukushima till stor del handlar om det senare, dvs att den här katastrofen kunde varit betydligt mindre om man ansträngt sig att uppfylla anda och bokstav i säkerhetsfrågorna. Det vilar ett stort ansvar på TEPCO i detta (vinstmaximering före säker drift) och det borde (uppenbarligen) bevakats hårdare från tillsynsmyndigheterna.
Citera
2011-04-21, 09:37
Medlem
Citat:
Den här länken har jag inte sett förrän nu. Tepcos fotoalbum:
http://www.tepco.co.jp/en/news/110311/
Tack för den länken!

Sidan har nu blivit uppdaterad med ett antal robot-videor inifrån reaktorbyggnaderna.
Citera
2011-04-21, 11:40
Medlem
theloins avatar
Kanske OfT, vad vet jag.

Japans premiärminister skriver på Brännpunkt om den svenska hjälpinsatsen:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/japans-premiarminister-tackar-for-svenskt-stod_6108859.svd
Citera
2011-04-21, 13:31
Medlem
Citat:
Några smaskiga tuggor skulle säkert gå bra. Men eftersom den är över säkerhetsnivån så bör man ju inte föräta sig på den. Igår visade jag ju att det är helt ofarligt att dricka havsvattnet alldeles utanför verket, åtminstone några liter att skölja strupen med. Förutom att det inte är så bra att dricka saltvatten.

Citat:

Igår ville du ta några klunkar, idag har du tydligen räknat efter och kommit fram tiil att du gärna (förutom saltkänsligheten) häller i dig några liter av det här vattnet:
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/betu11_e/images/110419e18.pdf

Är det någon annan som har lust att joina VMannen i detta äventyr? Varför då?

Han(VitruvianskeMannen) är inte först med att vilja dricka och äta det ”O-farliga”, beteendet upprepar sig historiskt!
Citera
2011-04-21, 14:23
Medlem
Medlem20100615s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
...

Rimligtvis bör alla strålkällor räknas in i en kalkyl som bygger på en "no-treshold"-modell men man bör då göra skillnad på strålkällor som är inegrerade i normalt liv, strålkällor man personligen kan välja bort och (som i kärnkraftsolyckor av den här karaktären) strålkällor som man helt enkelt slipper om verksamheten följer vettiga regler och sköts ordentligt.

...

Som en sidokommentar: Från min erfarenhetsbas förefaller det som att Fukushima till stor del handlar om det senare, dvs att den här katastrofen kunde varit betydligt mindre om man ansträngt sig att uppfylla anda och bokstav i säkerhetsfrågorna. Det vilar ett stort ansvar på TEPCO i detta (vinstmaximering före säker drift) och det borde (uppenbarligen) bevakats hårdare från tillsynsmyndigheterna.

Jag kanske missat något så jag passar på att fråga: På vilket sätt har inte vettiga regler följts i fallet Fukushima?

Enligt japanska säkerhetsföreskrifter skulle anläggningen tåla en hyfsat stor jordbävning och en efterföljande tsunami. Vad som drabbade oss i Japan den 11e mars var en mega-jordbävning som följdes av en enorm tsunami.

Du kanske tycker att föreskrifterna borde varit striktare för att möta alla eventualiteter? Är det det du menar?
Citera
2011-04-21, 14:25
Medlem
Citat:
Du är verkligen den mest extrema i denna tråd tycker jag, polox.

Är det extremt att inte gilla radioaktivitet? Förmodar att du på semester åker till Badgastein i Österrike där man säger att "förra året hade vi drygt 11 000 besökare, som kom hit för en hälsokur, det är det positiva och hälsosamma radonet, som påverkar din kropp".

Citat:
Var, var, snälla polox, finns någon seriös rapportering om att det varit en "nukleär explosion" ?

Lägg märke till att jag sa "spekulationer", inte fakta, bara närvaron av dylika resonemang är intressant, tycker jag. Främst är det Dr. Busby som framfört detta, hänvisande till de båda ryska forskarna Sergey A. Pakhomov och Yuri V. Dubasov, vilka påvisade att explosionen i Tjernobyl på sin tid var en "fission criticality explosion" och inte en vätgasexplosion som myndigheterna hävdade. Om det är samma sak med reaktor 3 i Fukushima, vilket Busby tror, så går det att påvisa med mätningar av vissa nukleider.

Citat:
Du skriver ingenting om nivåer. Är du medveten om att både du och jag duschar i radioaktivt vatten, varje dag, hela året? Och har så alltid gjort? Radioaktivitet är naturligt, i mycket små nivåer.

Varken kärnkraftsolyckor eller atombombsprov är "naturliga", utan utgör oönskade tillskott i vår radioaktiva exponering, som sammantaget mycket väl kan vara oacceptabel, speciellt om det ska smälla var 25:e år...

Citat:
Snälla, varje person som bor i Sverige får i sig 3-4 mSv per år helt naturligt. Det blir 150-200 mSv under en 50-årsperiod, helt naturligt. Varför skulle de extra 25 mSv i de värst drabbade områdena vara något att bekymra sig över?

Säg det till de renägare som fortfarande får slakta ett stort antal renar och kassera kött pga cesium-halten. Liksom älgjägare och andra. Hur pålitlig beräkningarna från SSI 1988 är, kan man också diskutera, på samma sätt som många ställer sig tvivande till Tepcos siffror eller på senare tid, avsaknad av siffror.
Citera
2011-04-21, 16:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlem20100615
Jag kanske missat något så jag passar på att fråga: På vilket sätt har inte vettiga regler följts i fallet Fukushima?

Enligt japanska säkerhetsföreskrifter skulle anläggningen tåla en hyfsat stor jordbävning och en efterföljande tsunami. Vad som drabbade oss i Japan den 11e mars var en mega-jordbävning som följdes av en enorm tsunami.

Du kanske tycker att föreskrifterna borde varit striktare för att möta alla eventualiteter? Är det det du menar?

Man har dels undervärderat riskerna rent allmänt och dels kalkylerat fel när det gäller aggregatens tekniska livslängd och de därmed följande felmarginalerna. Det är alltså ingen slump att de två nyare aggregaten har klarat sig bättre än de äldre, för de är byggda efter strängare krav OCH de är ungefär tio år yngre.

Sedan har TEPCO en trist historik då det gäller att följa regelverk och reglementen (det kan dokumenteras och har diskuterats), och jag TROR att japanska myndigheter kan ha inbyggda problem med att vidta åtgärder snabbt och resolut.

Om man nu börjar lalla runt med "att det kunde ingen hjälpa" och det är synd om japanerna" och mer sådant så gör man varken Japan eller kärnkraften någon tjänst. Det är alldeles klart att man gjort en stor felbedömning av vad som skulle kunna inträffa. Tsunamin är det stora problemet, naturligtvis, men kombinationen av klen infrastruktur (kraftledningar till verket ramlar ner), att ett privat företag får fria händer att vidta åtgärder man anser lämpliga, att regering och myndigheter är passiva och att kulturen på individnivå verkar vara sådan att misstag inte erkänns i förstone - allt detta har gjort saken värre än nödvändigt.
Citera
2011-04-21, 19:42
Medlem
Några tävlande meddelade tidigare att de med tanke på utsläppen från Fukushima vägrade åka till Yokohama och simma (och knappast heller dricka havsvatten), men nu ställs VM-deltävlingen i triathlon i Japan i mitten av maj in helt och hållet: http://sport.msn.se/ovrigsport/news/11675860/triathlon-vm-i-japan-stalls-in

Tepco säger att man uppskattar utsläppet i havet under första veckan i april till 4700 TBq: http://www3.nhk.or.jp/daily/english/21_35.html
Man säger också att den totala strålningsnivån i havet är 1% av vad som gått ut i luften, vilket ju inte låter så bra.

NHK har också ett inslag om att japans handelsöverskott för mars minskat med 79% jämfört med föregående år, troligen en följd av alla katastrofer som skadat produktion och export: http://www3.nhk.or.jp/nhkworld/english/movie/feature201104201106.html
Katastrofer är inte bra för ekonomin, uppenbarligen.

Fältteamet från Greenpeace verkar inte presenterar några nya mätningar efter den 11/4, men den kartan är klart intressant: http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/makingwaves/call-for-further-evacuation-around-fukushima/blog/34178
Dessutom meddelade de idag, att deras skepp Rainbow Warrior nu seglar ut och ska börja mäta radioaktiviteten i havet: http://www.greenpeace.org/international/en/press/releases/rainbow-warrior-to-conduct-contamination-monitoring-in-japan/
Senast redigerad av polox 2011-04-21 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in