Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du är verkligen den mest extrema i denna tråd tycker jag, polox.
Är det extremt att inte gilla radioaktivitet? Förmodar att du på semester åker till Badgastein i Österrike där man säger att "
förra året hade vi drygt 11 000 besökare, som kom hit för en hälsokur, det är det positiva och hälsosamma radonet, som påverkar din kropp".
Citat:
Var, var, snälla polox, finns någon seriös rapportering om att det varit en "nukleär explosion" ?
Lägg märke till att jag sa "spekulationer", inte fakta, bara närvaron av dylika resonemang är intressant, tycker jag. Främst är det Dr. Busby som framfört detta, hänvisande till de båda ryska forskarna Sergey A. Pakhomov och Yuri V. Dubasov, vilka påvisade att explosionen i Tjernobyl på sin tid var en "fission criticality explosion" och inte en vätgasexplosion som myndigheterna hävdade. Om det är samma sak med reaktor 3 i Fukushima, vilket Busby tror, så går det att påvisa med mätningar av vissa nukleider.
Citat:
Du skriver ingenting om nivåer. Är du medveten om att både du och jag duschar i radioaktivt vatten, varje dag, hela året? Och har så alltid gjort? Radioaktivitet är naturligt, i mycket små nivåer.
Varken kärnkraftsolyckor eller atombombsprov är "naturliga", utan utgör oönskade tillskott i vår radioaktiva exponering, som sammantaget mycket väl kan vara oacceptabel, speciellt om det ska smälla var 25:e år...
Citat:
Snälla, varje person som bor i Sverige får i sig 3-4 mSv per år helt naturligt. Det blir 150-200 mSv under en 50-årsperiod, helt naturligt. Varför skulle de extra 25 mSv i de värst drabbade områdena vara något att bekymra sig över?
Säg det till de renägare som fortfarande får slakta ett stort antal renar och kassera kött pga cesium-halten. Liksom älgjägare och andra. Hur pålitlig beräkningarna från SSI 1988 är, kan man också diskutera, på samma sätt som många ställer sig tvivande till Tepcos siffror eller på senare tid, avsaknad av siffror.