2011-03-16, 20:36
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Någon sade för 4 dagar sedan att Tokyo kan man ju inte evakuera för det är för många människor .....

jaha det kanske dags att börja nu. Sverige har de inte utfärdat rekommendationer såsom Frankrike och Storbritannien gjort, dvs att lämna Tokyo och hela norra Japan.....

Sverige kommer att vara bland de sista att agera i detta... så mitt råd till svenska medborgare som befinner sig i Japan är att inte vänta tills den hundögde Reinfeldt står i TV-rutan och säger att ni bör åka därifrån.

(Angående svenska politikers krishantering - man behöver inte gå så långt som till förra Tsunamin för att hitta skräckexempel, terrorattentaten i centrala Stockholm är betydligt färskare...)
Citera
2011-03-16, 20:36
Medlem
theloins avatar
Hur ligger det till med gammastrålning inne i reaktorhallen?
Citera
2011-03-16, 20:37
Medlem
Sedated90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Har det kommit något bekräftande på att bassängernas vatten förångats nu, eller snackar Aftonbladet goja?

Har inte kommit upp nått på AP:s hemsida än om det i alla fall.
Hoppas inte det stämmer då kan de gå rejält illa :/ Och att TEPCO bygger färdigt elledningen till kärnkraftverket så de får ström och kanske kan få igång den vanliga kylningen igen illa kvickt.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kör NHK repris på uppvisning av sin fina modell av kärnkraftverket de köpt på Märklin?

Haha såg det med så härligt med en märklin modell över kraftverket och en tavla med pekpinne.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Med den info som börjar bli tillgänglig nu i skrivande stund så verkar det som om det som kan utvecklas till det värsta tänkbara har inträffat, dvs de 3000+ mellanförvarade bränslestavarna i reaktorbyggnad 4 har exponerats pga att kylbassängen tömts, vilket omöjliggör mänskliga insatser i området inklusive nedkylningsförsök och kan få till följd att kärnbränslet antänds. Dvs en enorm nukleär brasa (motsvarande bränslet i 50+ reaktorer) under bar himmel.

Jupp läste att dom inte kan dumpa vatten längre för att det är för hög strålning.
Vi lär ju inte få reda på något förrän det händer då Japan går ut med att allt är under kontroll m.m. antagligen för att inte skapa panik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Men nej. Det är inte värre än Tjernobyl. Det är en lokal katastrof.

Jag tror faktiskt du har fel om det där använda bränslet ifrån reaktor 4:a får fortsätta och brinna under bar himmel ..... är det någon som vet HUR MYCKET BRÄNSLE DET ÄR???
Citera
2011-03-16, 20:38
Medlem
Inhales avatar
Alltså, kan det här verkligen stämma?

Jag sitter och kollar på CNN live och dom sitter och pratar lugnt och visar lite Random intervjuer med Japaner.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Snacka om potentiellt moment 22. Ponera att följande scenario har inträffat:

reaktor nummer 4:as vattenbassäng för förvaring av bränslestavarna har, trots ihärdiga försök av japanerna att fylla på med vatten, har blottlagts och nu är bränslestavarna exponerade för luften. Detta har uppenbarligen lett till explosioner tidigare, strålningen stiger nu även utan en explosion och till sist blir strålningsvärdena för höga för fortsatt manuellt arbete vid kärnkraftverket. De kan nu inte gå in och kyla poolen samtidigt som de på något sätt måste kyla poolen för att förhindra frigörningen av radioaktivitet till kärnkraftverkets närliggande områden (kanske ännu allvarligare).

Vad fan gör man då? Är det detta scenario som Japanerna fruktar och således har helikoptrar som ska hjälpa till med att fylla på poolens vattennivå? Man kan säga att kärnan i min fråga är följande: om radioaktiviteten vid kärnkraftverket under en längre tid överstiger de gränsvärden som finns för att få arbeta i området, hur ska de kunna utföra katastrof-förebyggande åtgärder på kärnkraftverket?

I Chernobyl klarade de sig genom sina Biorobots och 500'000 Liquidators, hur fan ska Japanerna göra om de försätts i en liknande situation?

VIssa experter har uttalat sig, (inklusive svenska) som helt enkelt sagt att det kan handla om att "kasta in handduken" (sic!)

Jänför med brandkåren som inte ens försöker släcka vissa övertända hus utan koncentrerar sig på att rädda det som räddas kan. Svaret blir evakuera det som hinns med, knäpp händerna och be.
Citera
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Snacka om potentiellt moment 22. Ponera att följande scenario har inträffat:

reaktor nummer 4:as vattenbassäng för förvaring av bränslestavarna har, trots ihärdiga försök av japanerna att fylla på med vatten, har blottlagts och nu är bränslestavarna exponerade för luften. Detta har uppenbarligen lett till explosioner tidigare, strålningen stiger nu även utan en explosion och till sist blir strålningsvärdena för höga för fortsatt manuellt arbete vid kärnkraftverket. De kan nu inte gå in och kyla poolen samtidigt som de på något sätt måste kyla poolen för att förhindra frigörningen av radioaktivitet till kärnkraftverkets närliggande områden (kanske ännu allvarligare).

Vad fan gör man då? Är det detta scenario som Japanerna fruktar och således har helikoptrar som ska hjälpa till med att fylla på poolens vattennivå? Man kan säga att kärnan i min fråga är följande: om radioaktiviteten vid kärnkraftverket under en längre tid överstiger de gränsvärden som finns för att få arbeta i området, hur ska de kunna utföra katastrof-förebyggande åtgärder på kärnkraftverket?

I Chernobyl klarade de sig genom sina Biorobots och 500'000 Liquidators, hur fan ska Japanerna göra om de försätts i en liknande situation?

Ge varje japan som offrar livet rätten att bära svärd och heder åt sin familj för all evighet Man får spela på det som funkar. Då ska du få se biorobots.. lovar...
Citera
2011-03-16, 20:39
Medlem
Domedagsprofetior till de fattiga...Domedagsprofetior till de fattiga... Hjälp oss att samla Domedagsprofetior till de fattiga...

Men skärp er nu!

NEJ, en reaktor kan inte sprängas i bitar, och det är det "vi" har sagt i 5 dagar nu... INGET kan hända med dessa då de är byggda för just detta som händer.

JA, "vi" har naturligtvis vetat om att det finns uttjänat bränsle i bassängerna ovanpå innerslutningen, JA vi har också vetat om vad som kan hända med dessa vid kylnigsproblem i reaktorn..

"proffstyckarna" har sagt att inget kan hända med reaktorerna, vilket det inte kan nu heller. Däremot har dessa hela tiden försökt fokusera på bassängerna som inte är skyddade. Detta har inte uppmärksammats av media eller av vissa domedagspatrask här inne förens igår! Ni var så otroligt fokuserade på en hemsk grön exploderande innerslutning...

Så. Kan vi slippa höra Domedagsprofetior till de fattiga... och inrikta oss på det som har potentiellt varit hotet i 5 dagar nu?

Så länge man fortfarande mäter mSv så är det grönt. väck mig när den stora enheten Sv kommer.
Citera
2011-03-16, 20:40
Medlem
TheBoots avatar
Med värsta möjliga utgång, vad skulle det innebära för omvärlden? Vilka områden skulle befinna sig under hälsorisk med tanke på radioaktiv nederbörd osv?
Citera
2011-03-16, 20:41
Medlem
Rarrehs avatar
Citat:
Aftonbladet - Sammanfattning av nyhetsläget: I reaktor fyra på Fukushima 1 - det krisdrabbade kärnkraftverket på Japans ostkust - finns det inget kylvatten kvar, enligt en amerikansk expert.

Strålningsdosen antas vara mycket hög och det är risk för härdsmälta. Det finns inga risker för Sverige i nuläget. Japan ligger alldeles för långt bort och verket är av en typ som är säkrare än till exempel Tjernobyl.

Hur kan denne "amerikanske expert" veta detta utan att vara på plats?
Citera
2011-03-16, 20:41
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Jag tror faktiskt du har fel om det där använda bränslet ifrån reaktor 4:a får fortsätta och brinna under bar himmel ..... är det någon som vet HUR MYCKET BRÄNSLE DET ÄR???

Visst kan jag ha fel, jag vet itne mer än Joe Schmoe om kärnbränsle, men jag inte hört någonting om att bränslet ligger under bar himmel.

Det enda jag hört ryktas nu är att vattnet i tankarna förångats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in