2011-04-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det ger ju en bra bild av hur väldigt skadade reaktorinneslutningarna borde vara.

Det "borde" dom kanske vara men det är dom inte. Lokalt mycket höga temperaturer i reaktorbränslet innebär inte att man får motsvarande höga temperaturer längre bort från reaktorkärnan. Vår planets temperatur i kärnan är förresten lite högre än dom 2700 grader C som nämns.
Citera
2011-04-08, 10:08
Medlem
E.Merckxs avatar
NHK News skriver: IAEA: "Early signs of recovery" at Fukushima plant
Citat:
Speaking to reporters in Vienna on Thursday, IAEA deputy director general Denis Flory said there are early signs of recovery in some functions such as electrical power and instrumentation at the Fukushima Daiichi power station.

But he added the overall situation remains very serious.

Flory said 2 reactor experts from the IAEA visited the Fukushima plant on Wednesday. The experts inspected all reactors at the nuclear complex from outside and were briefed by officials in charge during their 5-hour stay.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/08_15.html

Alltså, det är vad som hänt på en nästan en månad. IAEA borde sända dit fler experter och övervaka TEPCO:s arbete, men det är väl så att ingen gärna vill åka dit.
Citera
2011-04-08, 10:19
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Anonym källa på NRC återges i NYT igår:

Är det möjligt att en explosion kan sönderdela bränslet ner till kutsarna som utgör stavarna? Det måste ju ha funnits flera miljoner kutsar som i så fall kan ligga på utspridda stora delar av området. Vilket helvete att jobba i den miljön.

Och bulldozern är säkert användbar. Men jag tänker ändå att städning efter en kärnkraftsolycka förefaller synnerligen... low-tech. Man borde kunna lära sig det nödvändiga på en AMS-kurs. Alpi ställer säkert upp som kursledare.

Reaktor 2 är ju den som är minst skadad. Vad har då hänt vid explosionerna i reaktor 1, 3 och 4?

Alpi är ju en antikärnkraftsaktivist? H*n skulle aldrig ställa upp på något sådant.
Citera
2011-04-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det möjligt att en explosion kan sönderdela bränslet ner till kutsarna som utgör stavarna? Det måste ju ha funnits flera miljoner kutsar som i så fall kan ligga på utspridda stora delar av området.

Fantasifullt "worst case". Hur orkar ni? Tror ni att en vätgasexplosion i reaktorkärnan ens skulle spräcka den 20 cm tjocka stålbehållaren? Man hade tryckavlastat knallgasen långt innan trycket nått farliga nivåer. Knallgas som bildas i den heta övergången mellan vattentäckt och ej vattentäckt överhettat bränsle kommer antagligen att rekombineras vid kontakten med det glödheta bränslet ovanför vattenspegeln så några explosionsfarliga koncentrationer uppnås antagligen aldrig. Men visst, pytsa in lite kvävgas om någon blir glad för det. Pågående eller avslutad tillförsel av kvävgas innebär förstås att personal kunnat vistas åtminstone korta stunder alldeles intill reaktorerna. Hur stämmer det med vad den tidigare diskuterade "radiation monitor" påstår?
Citera
2011-04-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Fantasifullt "worst case". Hur orkar ni? Tror ni att en vätgasexplosion i reaktorkärnan ens skulle spräcka den 20 cm tjocka stålbehållaren? Man hade tryckavlastat knallgasen långt innan trycket nått farliga nivåer. Knallgas som bildas i den heta övergången mellan vattentäckt och ej vattentäckt överhettat bränsle kommer antagligen att rekombineras vid kontakten med det glödheta bränslet ovanför vattenspegeln så några explosionsfarliga koncentrationer uppnås antagligen aldrig. Men visst, pytsa in lite kvävgas om någon blir glad för det. Pågående eller avslutad tillförsel av kvävgas innebär förstås att personal kunnat vistas åtminstone korta stunder alldeles intill reaktorerna. Hur stämmer det med vad den tidigare diskuterade "radiation monitor" påstår?
Det fanns/finns bränsle utanför reaktortankarna. Speciellt så gäller det för reaktor 4 eftersom den var tömd.

Här är förresten en video där en japansk journalist ska ha åkt in i evakueringzonen och vänt vid havet ca 1,5 km från Fukushima daiichi.

http://www.youtube.com/watch?v=yp9iJ3pPuL8
Citera
2011-04-08, 10:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Reaktor 2 är ju den som är minst skadad. Vad har då hänt vid explosionerna i reaktor 1, 3 och 4?

Alpi är ju en antikärnkraftsaktivist? H*n skulle aldrig ställa upp på något sådant.
Citat:
Jag tror man ska tolka det som att bitar av bränslestavar påstås ligga på marken utanför 2:an, och kan ha kommit dit flygande från en explosion i en lagringsbassäng i någon av de andra enheterna.

Alpi, ingen har påstått, insinuerat, antytt, hävdat, hintat, knystat eller ens sagt att någon explosion innuti en inneslutning skulle ha slungat ut delar av bränslet i reaktorkärlet ut på marken utanför. Den enda som eventuellt har gjort det är i så fall du som var snar att läsa in i mitt inlägg vad du själv önskar ha som lektyr i din dåligt upplysta skyttegrav.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-08 kl. 10:35.
Citera
2011-04-08, 10:34
Medlem
Citat:
... H*n skulle aldrig ställa upp på något sådant.

Klart att jag skulle. Inget fel i att göra lite nytta för samhället där, särskilt som den japanska civilisationen är mer hoppingivande än vår europeiska.
Citera
2011-04-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror man ska tolka det som att bitar av bränslestavar påstås ligga på marken utanför 2:an, och kan ha kommit dit flygande från en explosion i en lagringsbassäng i någon av de andra enheterna.

Ok. Men varför skulle jag göra mig besväret att läsa några ointressanta spekulationer i en amerikansk tidning? Tror du folk där vet bättre än de som är på plats?
Citera
2011-04-08, 10:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ok. Men varför skulle jag göra mig besväret att läsa några ointressanta spekulationer i en amerikansk tidning? Tror du folk där vet bättre än de som är på plats?

Jag medger att det är spekulativt. Men NYT brukar hålla en hyfsad nivå. NYT återger här en anonym källa på NRC.

Jag tycker det är ganska realistiskt att NRC (vi har ju fått höra flera gånger att de har folk på plats) kan veta saker som de av olika skäl inte tycker de kan säga offentligt kommer ut sanningsenligt på detta vis.

Och jag är fortfarande intresserad i frågan om det är möjligt att en explosion kan sönderdela bränslet till kutsarna. Jag vet för lite om hur bränsletstavarna och knippen är gjorda för att svara på det själv. Därför testade jag frågan i tråden.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-08 kl. 10:49.
Citera
2011-04-08, 10:52
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:

Nu kommer uppgifterna från arbetare som är på plats.

Men du har rätt, din livserfarenhet och din trettio år gamla utbildning i kemi gör dig till den mest kvalificerade experten i världen.

När moltas var här och spridde spekulationer genom källor direkt från Fukushima så visste du bättre trots att du till skillnad mot Moltas källa inte är på plats.

Jag tycker allvarligt att du ska åka ner till Japan och erbjuda dem din expertis.
Eftersom det är ofarligt och du är på de sista gyllene åren skulle det väl vara en samhällstjänst om något om du åkte ner och styrde upp skiten,.
Även om du vet att situationen är under kontroll så vet varken Japanerna eller resten av världen det, så om du förklarar för dem lugnt och sansat hur det ligger till så kanske de lägger de ner paniken och vi kan börja fokusera på nya kärnkraftsverk.

Fan jag hoppas att du är en skön men en sådär envis gammal gubbe som bara har bestämt sig, ungefär som min gammelfarfar som är 97år och ta mig fan vet hur allting kan göras rätt och hur alla har fel i allt.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-04-08 kl. 11:02.
Citera
2011-04-08, 10:54
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
alpi skrev
Det "borde" dom kanske vara men det är dom inte. Lokalt mycket höga temperaturer i reaktorbränslet innebär inte att man får motsvarande höga temperaturer längre bort från reaktorkärnan. Vår planets temperatur i kärnan är förresten lite högre än dom 2700 grader C som nämns.

Nu diskvalificerar du AREVA rapporten också, och säger att du vet mer än dom. AREVA skriver i rapporten att reaktor 1 var utan vatten i 27 timmar och att reaktor 2 och 3 var utan vatten i 7 timmar.
Citera
2011-04-08, 11:00
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Cainnech skrev
Här är förresten en video där en japansk journalist ska ha åkt in i evakueringzonen och vänt vid havet ca 1,5 km från Fukushima daiichi.

http://www.youtube.com/watch?v=yp9iJ3pPuL8

Skrämmande video.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in