Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag vet inte.
Men jag vet att den är 0.09 Bq/cm3 för Cs-137. Och jag vet att de normala koncentrationerna av Cs-137 i japanska kustvatten är 2 uBq/cm3 (0.000002 Bq/cm3).
Det kan ligga till så här:
I alla sammanhang där man har kärnkraftverk har man tillåtelse(*) att släppa ut små (i absoluta tal verkligt små) mängder kontamminerat vatten (och gaser). Det här grundar sig på hur väl man kan "tvätta" det (process)vatten som förbrukas i verket - det behandlas, lagras ett tag, renas och släpps sedan ut. Det är en fördel att låta det stå ett tag, för då kommer halveringstiderna till nytta, radioaktiviteten minskar med tiden.
Det är sådant "normalt" vatten som processats i verket som nu ligger i lagringstankarna. Avsikten har varit att släppa ut litet i taget då det (med tiden) nått ner till vad som föreskrivits. Nu överväger man sannolikt att dumpa det "tidiga" vattnet i förtid, därför att det är mycket viktigare att få sparat det högaktiva vattnet från insidan av kraftverket. Dessutom är det i det sidosystemet man kan hantera det, filtrera och rena och ta hand om filtermassor mm.
Givetvis måste man på något sätt få stopp av nybildningen av radioaktivt vatten, företrädesvis genom att på något sätt skapa ett slutet kretslopp i reaktorerna. Det här kan man inte vänta med.
Sannolikt är det här vad som menas med "Statutory Limits". Varje kärnkraftsoperatör har strikta sådana regler i sitt drifttillstånd, som i Fukushimas fall blivit helt meningslösa.