2011-03-14, 21:12
Medlem
Men jag vill också veta hur många mSv/h det är!
Citera
2011-03-14, 21:14
Medlem
Det verkar vara många här som inte känner till det trevliga verktyget Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Radioactivity
Citera
2011-03-14, 21:14
Medlem
Chrisrolexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Finns det en chans att det här kan vara lika allvarligt som Tjernobyl? Klickade mig in på aftonhoran och såg någon svensk expert som sa att det här är slutet för Japan, om inte allvarligare än Tjernobyl. Stämmer det eller är det bara sviktande journalistik från aftonhoran som vanligt?

Gissa en gång?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.572359--gar-inte-att-jamfora-med-tjernobyl-
här har du nog vettiga svar om Fukushima
Citera
2011-03-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elden

Varför?
Citera
2011-03-14, 21:15
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:

Om strålningen utanför är för hög så borde det utanför reaktorerna ligga över 1-2 mSv/h? Sen hur långt strålningen täcker vet vi ju inte eftersom de bara mäter den förbaskade CPM-struntsaken som i nuläget ligger väldigt lågt.
Citera
2011-03-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kameltass
Varför?

Varför inte?
Citera
2011-03-14, 21:16
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Finns det en chans att det här kan vara lika allvarligt som Tjernobyl? Klickade mig in på aftonhoran och såg någon svensk expert som sa att det här är slutet för Japan, om inte allvarligare än Tjernobyl. Stämmer det eller är det bara sviktande journalistik från aftonhoran som vanligt?

det beror helt vem du litar mest på. Aftonhorans experter eller IAEA/SVT.

överst på SVT Texts löpsedel så står det:
Citat:
Problem med att kyla reaktorer i Japan
IAEA: Blir ingen ny Tjernobylkatastrof
130-/106-/160-
Citera
2011-03-14, 21:19
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Aftonbladet och co. sålde inte tillräckligt många lösnummer igår, så de grävde fram några domedagsprofeter för att öka på lite.

Edit: Exempelvis kan man ju nämna Lars-Olov Höglund
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars-Olov_H%C3%B6glund
Som efter att ha velat tjäna massa pengar på att starta konsultverksamhet inte fick så mycket jobb som han hoppats på, och sedemera försökt stämma ett par olika kraftverk på grund av det han sett som felaktig upphandling. Han är en säker källa media kan springa till om de vill ha någon som öser galla över den svenska kärnkraften. Inte speciellt objektiv person numera, han var troligen betydligt mer balanserad innan han bärjade stämma Forsmark och Ringhals.
Om stämningarna är korrekta kan jag inte uttala mig om, men bitterheten han hyser mot svensk kärnkraft är rätt uppenbar.
Senast redigerad av Sorken80 2011-03-14 kl. 21:32.
Citera
Medlem
Citat:
Varför inte?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sievert
Citera
Medlem
Vet någon vad man får ta för doser under ett år normalt om man jobbar med kärnkraft?
Citera
2011-03-14, 21:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Det stämmer inte; och Aftonbladet gör som vanligt allt för att blåsa upp situationen. Man vill dels sälja lösnummer, och nu ser man även chansen att försöka påverka opinionen i kärnkraftsnegativ omfattning även inom Sverige. Ganska vidrigt att man försöker utnyttja en sådan här hemsk händelse i egen skär vinning.

Det finns inga som helst indikationer på att radioaktivitet läckt ut i något större skala, förutom lite gas då man släppte på trycket.
Citera
2011-03-14, 21:21
Medlem
Ett av problemen som jag förstår det är väl att instrumenten är trasiga pga explosioner mm så man har svårt att mäta strålningsnivåer mm vid själva verket.
Det kan ju vara en av orsakerna att det kommer så mycket motstridig information kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in