2011-03-29, 20:42
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Jag har inte slaviskt följt tråden så jag kan missat väsentlig information.
Det är dock en sak jag undrat sedan olyckan inträffade.
Får TEPCO all nödvändig hjälp av världens ledande experter/länder i området?
Är det "enbart" TEPCO som skall lösa denna fråga?

Liksom vi landar på Mars, tar prover och bilder i extrema miljöer m.m.
Men man kan inte ens se en eventuell läcka i en bassäng?
Detta tycker jag är frapperande... har mänskligheten så dåligt samarbete och teknisk kunskap i dag?
Är det inte "bara" att skicka in en radiostyrd robot med specialkamera för ändamålet, eller är jag inkompetent svamlare?

All heder till arbetarna som riskar sina liv för sitt land.

Min uppfattning är att Tepco är ganska kassa på att begära in hjälp som erbjuds. Hela industrin förlorar ju enormt på det här så dom får nog all hjälp dom frågar efter, men det går väldigt långsamt för Tepco.
Citera
2011-03-29, 21:09
Medlem
som vanlig blir vi "drip fed" information.

enligt GE har reaktorn smält genom reakton till källaren i R2

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/japan/8414554/Japan-nuclear-crisis-workers-losing-race-to-save-reactor.html

Följande skulle har hänt länge sedan

1) Tepco förstatligas
2) Japan ber FN/IAEA on all möjlig teknisk hjälp
3) Så många stavar som möjlig flyttas från områden

Anledning att Chernobyl gick som det gick var att det var i en komunistisk land som slängde resurser på problemet (över 200,000 personal jobbade för att rädda Chernobyl situationen).

Hantering av hela detta situationen har varit felaktig från början (design och byggnad, att det var inte nerlagt länge sedan som obsolete design, att TEPCO inte tappade sin mandat tidigare efter flera andra allvarliga problem, att dom fick använder MOX i så pass gammal konstruktioner, att dom hade brist på redundans, att dom inte drog fram elen tidigare, att dom inte begärde riktig hjälp tidigare, att dom har kontinuerligt cherrypicked data att släppa osv osv osv...)
Senast redigerad av engelsmann 2011-03-29 kl. 21:15.
Citera
2011-03-29, 21:20
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
nej. något förhöjda värden jämfört med normalt. Så låga värden så mätfel kan inte uteslutas. Långt under gällande gränsvärde.

Nyss viste du ju inte ens om de mätt över huvud taget på dessa platser tidigare!

Att det är långt under gränsvärden är ju inte ett dugg intressant om det är 'nytt' plutonium som hamnat där. Jag litar mer på dumboears svar här.
Citera
2011-03-29, 21:24
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engelsmann

1) Tepco förstatligas

Jag tycker man ska gå så långt att all kärnkraft förstatligas och cheferna inte skall få lön efter producerade TWh.
Senast redigerad av Noxyl 2011-03-29 kl. 21:26.
Citera
2011-03-29, 21:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/japan/8414554/Japan-nuclear-crisis-workers-losing-race-to-save-reactor.html

1) Tepco förstatligas

Anledning att Chernobyl gick som det gick var att det var i en komunistisk land som slängde resurser på problemet (över 200,000 personal jobbade för att rädda Chernobyl situationen).

Hantering av hela detta situationen har varit felaktig från början (design och byggnad, att det var inte nerlagt länge sedan som obsolete design, att TEPCO inte tappade sin mandat tidigare efter flera andra allvarliga problem, att dom fick använder MOX i så pass gammal konstruktioner, att dom hade brist på redundans, att dom inte drog fram elen tidigare, att dom inte begärde riktig hjälp tidigare, att dom har kontinuerligt cherrypicked data att släppa osv osv osv...)

Från din länk:

"Richard Lahey, who was a head of reactor safety research at General Electric when the company installed the units at Fukushima, said the workers, who have been pumping water into the three reactors in an attempt to keep the fuel rods from melting, appeared to have “lost the race” to save the reactor.
“The indications we have … suggest that the core has melted through the bottom of the pressure vessel in unit two, and at least some of it is down on the floor of the drywell,” he told a newspaper
“I hope I am wrong, but that is certainly what the evidence is pointing towards.”--"

Det kommer ut mycket mindre information nu. Jag tror precis som du att situationen fortfarande är mycket allvarlig. Media tycks ha tröttnat och Tepco och NISA rapporterar mindre, ev på uppmaning av Edano (regeringen). Har du några länkar till forum eller bloggar på engelska där det kommer ut information?
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-29 kl. 21:37.
Citera
2011-03-29, 22:04
Medlem
Även mer detaljerat svar här

http://www.guardian.co.uk/world/2011/mar/29/japan-lost-race-save-nuclear-reactor

guardian är en myket trovärdig källa. Lahey är en av dom främsta experterna

http://www.rpi.edu/~laheyr/

Jag instämmer med hans beskrivning på "nästa steg"

The major concern when molten fuel breaches a containment vessel is that it will react with the concrete floor of the drywell, releasing radioactive gases into the surrounding area. At Fukushima, the drywell has been flooded with seawater, which will cool any molten fuel that escapes from the reactor and reduce the amount of radioactive gas released.

"The reason we are concerned is that they are detecting water outside the containment area that is highly radioactive and it can only have come from the reactor core," Lahey added. "It's not going to be anything like Chernobyl, where it went up with a big fire and steam explosion, but it's not going to be good news for the environment."
Citera
2011-03-29, 22:13
Medlem
Citat:

1) Tepco förstatligas

Det är inte otänkbart att tvåan har smält sig genom bottnen på reaktorkärlet. Sedan finns det mycket betong där under .. Men en total härdsmätlta är det i så fall vi pratar om - den första.
I så fall hände det i förrgår, för det var då det kom oroande rapporter om tvåan. Alltså det verkar som en kärnreaktion kommit igång i reaktor två. Och då står sig inte några brandsprutor mot effekten som väl kan öka hundrafalt vid kärnreaktion. Eventuellt har man råkat starta kärnreaktionen när man injicerar vatten i den skadade härden. Om det inte är tillräckligt med bor i vattnet fungerar vattnet istället som en moderator som dämpar neutronerna så dom får lagom energi att ta sig in i närliggande atomkärnor och orsaka klyvning. Varje klyvning genererar fler neutroner och så är kedjereaktionen igång. läste också någonstans att man håller på och försöker dämma spillvattnet så det inte ska komma ut i havet. Kanske måste man försöka hälla på så mycket kylvatten som i så fall blir kontaminerat och rinner ut ur reaktorn. Det hela verkar oroande.
Information får man nog fortsätta att leta efter på egen hand på det här sättet.
Citera
2011-03-29, 22:13
Medlem
Madagascars avatar
I brist på ny info postar jag en bra sammanfatting av den senaste utvecklingen:
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/81793.html

Godmorgon Fukushima!
http://www.tepco.co.jp/nu/f1-np/camera/index-j.html
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-29 kl. 22:16.
Citera
2011-03-29, 22:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är inte otänkbart att tvåan har smält sig genom bottnen på reaktorkärlet. Sedan finns det mycket betong där under .. Men en total härdsmätlta är det i så fall vi pratar om - den första.
I så fall hände det i förrgår, för det var då det kom oroande rapporter om tvåan. Alltså det verkar som en kärnreaktion kommit igång i reaktor två. Och då står sig inte några brandsprutor mot effekten som väl kan öka hundrafalt vid kärnreaktion. Eventuellt har man råkat starta kärnreaktionen när man injicerar vatten i den skadade härden. Om det inte är tillräckligt med bor i vattnet fungerar vattnet istället som en moderator som dämpar neutronerna så dom får lagom energi att ta sig in i närliggande atomkärnor och orsaka klyvning. Varje klyvning genererar fler neutroner och så är kedjereaktionen igång. läste också någonstans att man håller på och försöker dämma spillvattnet så det inte ska komma ut i havet. Kanske måste man försöka hälla på så mycket kylvatten som i så fall blir kontaminerat och rinner ut ur reaktorn. Det hela verkar oroande.
Information får man nog fortsätta att leta efter på egen hand på det här sättet.

1. Menar du halterna I-134 som man tog tillbaka?

2. Jag försöker också söka egen info efter att NISA och Tepco skurit ned. Jag har inte hittat någon bra infolanal än. Har du?
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-29 kl. 22:25.
Citera
2011-03-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Menar du halterna I-134 som man tog tillbaka?

2. Jag försöker också söka egen info efter att NISA och Tepco skurit ned. Jag har inte hittat någon bra infolanal än. Har du?

Det var väl inte bara Jod som fanns i dom tabellerna.. Det fanns ju fler isotoper med korta halveringstider..
Citera
2011-03-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Jag har gett upp att kolla sverige - här är det i stort sett tyst. Frankrike är rätt aktivt, Tyskland också. England och Usa och Ryssland ger också lite.
Citera
2011-03-29, 22:36
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Jag vill nog poängtera att kärnbränslet behöver ha rätt distans och vatten mellan stavarna för att en ihållande kritisk härd ska kunna upprätthållas. Utan vatten som bromsar neutronerna är de för "snabba" och försvinner iväg utan att orsaka fler klyvningar i bränslet.

Har vi en härdsmälta, dvs allt bränsle har smält och ligger som en klump i källaren, så är det högst osannolikt att den kan vara kritisk. Vattnet, som inte längre kan bromsa neutronerna emellan bränslet, fungerar då enbart kylande.

I övrigt kan det stämma att vi har en härdsmälta i 2:an, och att man faktiskt, orsakat den genom sina kylningsförsök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in