2011-03-29, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Okej, och du tycker det är troligt de att har missat att detektera detta plutonium vid alla tidigare mätningar både under och före olyckan. JaJa, skönt att inte alla här är 'domedagsprofeter'.

Kan inte se att det någonstans framgår att de inte mätt upp dessa värden tidigare.
Ja eftersom mängden är så liten dvs <1Bq/kg jord

Ytterligare tillagd info: Från IAEA se länk tidigare inlägg.
the quantity of plutonium found does not exceed background levels tracked by Japan's Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology over the past 30 years.
Senast redigerad av ubbe11 2011-03-29 kl. 18:39.
Citera
2011-03-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Finns det någon annan än Tepco som mäter värden i havet? Greenpeace?

Greenpeace är ett skämt när det gäller trovärdighet.
Nej, hellre då en spelare mellan Tepco och Greenpeace.
Men jag antar att det är fler som mäter, t.ex. japanska myndigheter?
Citera
2011-03-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Jag har inte slaviskt följt tråden så jag kan missat väsentlig information.
Det är dock en sak jag undrat sedan olyckan inträffade.
Får TEPCO all nödvändig hjälp av världens ledande experter/länder i området?
Är det "enbart" TEPCO som skall lösa denna fråga?

Liksom vi landar på Mars, tar prover och bilder i extrema miljöer m.m.
Men man kan inte ens se en eventuell läcka i en bassäng?
Detta tycker jag är frapperande... har mänskligheten så dåligt samarbete och teknisk kunskap i dag?
Är det inte "bara" att skicka in en radiostyrd robot med specialkamera för ändamålet, eller är jag inkompetent svamlare?

All heder till arbetarna som riskar sina liv för sitt land.

tittade på tysk tv igår och i Tyskland höll dom på med fjärrstyrda robotar och special vattensprutor som skulle skickas
Men det kan vara svårt för en sån larvbandsrobot att ta sig fram i den otroliga röran:
http://www.youtube.com/watch?v=ho-8e-lU0XA&feature=youtu.be
Citera
2011-03-29, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
TEXT
länk död
Citera
2011-03-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
Javisst. Vem ska man tro på om inte IAEA??
IAEA är ingen garant för sanningen i dessa fall.

"Traces of plutonium are not uncommon in soil because they were deposited worldwide during the atmospheric nuclear testing era," said a statement on the website of the International Atomic Energy Agency. "However, the isotopic composition of the plutonium found at Fukushima Daiichi suggests the material came from the reactor site, according to Tepco officials. Still, the quantity of plutonium found does not exceed background levels tracked by Japan's Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology over the past 30 years."

But Hidehiko Nishiyama, an official from Japan's nuclear safety agency, said: "While it's not at a level harmful to human health, I am not optimistic. This means the containment mechanism is being breached, so I think the situation is worrisome."

http://www.guardian.co.uk/world/2011/mar/29/plutonium-fukushima
Citera
2011-03-29, 18:53
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Kan inte se att det någonstans framgår att de inte mätt upp dessa värden tidigare.
Ja eftersom mängden är så liten dvs <1Bq/kg jord

Ytterligare tillagd info: Från IAEA se länk tidigare inlägg.
the quantity of plutonium found does not exceed background levels tracked by Japan's Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology over the past 30 years.

Enligt den lilla efarenhet jag har av svensk kärnkraft tycker jag de mäter all möjlig skit stup i kvarten runt annläggningarna. Men vi kanske e bättre på uppföljning än andra länder, det var väl tex Forsmark som slog larm om Tjernobyl.

Tycker det verkar konstigt att det skulle bli en nyhet om värdena är normala i en situtuation som denna, vi får hoppas att du har rätt.
Senast redigerad av Noxyl 2011-03-29 kl. 19:18.
Citera
2011-03-29, 18:57
Medlem
Citat:
länk död
Ser att dom har blockerat denna film av upphovsrättsskäl - men jag har fortfarande filmen levande i en länk och kan se den. Är det någon som vet något enkelt sätt som jag kan spara den? (den finns ju på min dator)
Citera
2011-03-29, 19:07
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Vad/var tycker du är troligast att plutomiumet som detekterats på marken kommer ifrån?

Jag kommenterade detta imorse.

Plutonium har uppmätts på samtliga 5 mätplatser, inget konstigt i det, plutonium finns överallt i extremt små mängder, men på 2 av dessa mätplatser har man uppmätt mängder något större än normalt (men fortfarande i extremt små mängder).

Det som gör att det det är svårt att entydigt säga att de förhöjda nivåerna har sitt ursprung i nuvarande händelser är att dessa nivåer är uppmätta på platser där man bedrivit arbete de senaste 40 åren, medan på de platser där man egentligen inte bedrivit någon verksamhet visar normala nivåer.

Mer mätdata behövs.
Citera
2011-03-29, 19:15
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Jag kommenterade detta imorse.

Plutonium har uppmätts på samtliga 5 mätplatser, inget konstigt i det, plutonium finns överallt i extremt små mängder, men på 2 av dessa mätplatser har man uppmätt mängder något större än normalt (men fortfarande i extremt små mängder).

Det som gör att det det är svårt att entydigt säga att de förhöjda nivåerna har sitt ursprung i nuvarande händelser är att dessa nivåer är uppmätta på platser där man bedrivit arbete de senaste 40 åren, medan på de platser där man egentligen inte bedrivit någon verksamhet visar normala nivåer.

Mer mätdata behövs.

Det är alltså förhöjda nivåer på vissa platser men inga mätningar har gjorts där på 40 år så man kan inte säga var det kommer ifrån. Har jag uppfattat det korrekt?
Citera
2011-03-29, 19:17
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
I den här filmsnutten ser man toppen på reaktorkärlet - den gula kupolen - 2:50 in i filmen.

Länken är död, (blockerad av upphovsrättsliga skäl), men jag antar att det är samma jag såg imorse, då är reaktorlocket du ser tillhörande reaktor 4. Den reaktorn är tom, och reaktorlocket således i dagsläget tämligen ointressant.

Videoklippet har dock en intressant bit, runt 1:30 tror jag det var, där man avhandlar en kran som troligen rasat ned i poolen för uttjänt bränsle i reaktorbyggnad 3.
Citera
2011-03-29, 19:20
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Det är alltså förhöjda nivåer på vissa platser men inga mätningar har gjorts där på 40 år så man kan inte säga var det kommer ifrån. Har jag uppfattat det korrekt?

Ja. Jag har iofs inte gjort några grundliga efterforskningar, men finns äldre mätdata så är de sannolikt redovisade på japanska...

Vi får helt enkelt avvakta och se om nya mätdata, äldre eller nyare än de redan publicerade, dyker upp innan man kan börja dra några säkra slutsatser.
Citera
2011-03-29, 19:38
Bannlyst
Citat:
nej. något förhöjda värden jämfört med normalt. Så låga värden så mätfel kan inte uteslutas. Långt under gällande gränsvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in