2011-03-27, 09:34
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Undrar i vilken mån vatten utanför kärnkraftverkan rör sig. Åt vilket håll. Och fiskar simmar ju runt så att äta fisk som är fiskad någonstans i närheten blir kanske inte säkert i framtiden?

Jag har ingen aning om hur allvarligt det är med detta i havet så jag vill varken måla upp en katastrof eller säga att allt nog är lugnt. Man får se allvarligheten i det hela så småningom.

Jodå, det är helt säkert att äta fisken, man måste bara vänta 100000 år, så om 4000 generationer kan dina kommande släktingar njuta av den.

Hör att det trots detta totala fuck up, som kallas kärnkraft fortfarande finns vurmare kvar i tråden hävdande att det inte är många som dött. Hur räknar ni ut det? Det kan ju omöjligt beräknas förrens om 100kår och då skall all ökad cancer, samt problemen kring områden som inte kan hysa liv även inräknas.

Intressant program på p1 igår. Det visar ju sig att alla "experter" på ämnet även dom är vurmare och har kärnkraft som födkrok. Fina "experter"....
Citera
2011-03-27, 09:45
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
quark skrev
Ja, bor skulle hjälpa. Men de har ju hela tiden sagt att styrstavarna är inne, att kedjereaktionen hade stängts av omedelbart. Varför skulle man då behöva tillsätta bor? Men det behövs ingen kärnfysiker eller ingenjör för att åstadkomma en kedjereaktion om innehållet smälter. En kedjereaktion kom igång av sig själv i Oklo i Gabon för två miljarder år sedan, då det fanns mer uran-235.

De försökte ju tillsätta bor med de där misslyckade vattenbombningarna från helikoptrar. Det kan inte ha kommit in något bor i reaktorn därifrån (det var nog mer tänkt för lagringsbassängarna). Men de var tydligen ganska desperat.

Intressant att Sydkorea har erbjudit hela sitt lager. Det pekar på att det kan finnas stora problem med kritikalitet. Inte bara vid en reaktor.

Erbjudandet från Sydkorea kom redan den 17 Mars, efter att Japan frågat dom:
Citat:
At the request of Japan, South Korea is set to offer 52.6 tons of boric acid to help slow down nuclear reactions and contain radiation at the quake-damaged reactors.
http://news.xinhuanet.com/english2010/world/2011-03/17/c_13783858.htm

Att det finns problem med kritikalitet måste varit känt för den Japanska regeringen länge.

Och Tack!!! quark du har verkligen höjt nivån på tråden.
Citera
2011-03-27, 10:04
Medlem
Catings avatar
Reuters säger samma sak :

Tokyo Electric Power Co said radiation 10 million times the usual level was detected in water that had accumulated at the No. 2 reactor's turbine housing unit.
http://uk.reuters.com/article/2011/03/27/uk-japan-quake-idUKTRE72A0UU20110327
Citera
2011-03-27, 10:06
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Jodå, det är helt säkert att äta fisken, man måste bara vänta 100000 år, så om 4000 generationer kan dina kommande släktingar njuta av den.

Hör att det trots detta totala fuck up, som kallas kärnkraft fortfarande finns vurmare kvar i tråden hävdande att det inte är många som dött. Hur räknar ni ut det? Det kan ju omöjligt beräknas förrens om 100kår och då skall all ökad cancer, samt problemen kring områden som inte kan hysa liv även inräknas.

Intressant program på p1 igår. Det visar ju sig att alla "experter" på ämnet även dom är vurmare och har kärnkraft som födkrok. Fina "experter"....

Jag hörde också programmet. Har för mig om att det började vid elva tiden igår. Är varje Lördag och handal om granskning av medierna. Så nu kan ni som inte ha hört det kolla in på SR P! och lyssna på de oberoende forskarna.

Jag som är som vid novisen vid spisen när det gäller kärnkraft, har hela tiden behandlats som en idiot, när jag ifrågasatt möjligheten till att höljet vid rektorn är skadad och att härden delvis smält. Det vore skönt med ett litet erkännande nu och att ni experter kan redovisa vilka effekter det kan bli om marken och grundvattnet kontamineras såväl på lång och kort sikt.
Citera
2011-03-27, 10:08
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, jag kommer ihåg något om en naturlig reaktor i Afrika.

Jag har blivit lite mållös... jag vet inte vad jag ska säga. Tack för input. Om du har lust att titta in här i tråden i fortsättningen också så tror jag många förutom jag skulle bli vara mycket tacksamma.

Vågar man fråga vad du tror om bästa resp sämsta scenario?

Återigen håller jag med dig. Jag har snart inga ord kvar... och TACK Quark! Ovärderligt att du delar med dig av din kunskap här i tråden. Man känner sig så otroligt maktlös, och det är fruktansvärt frustrerande när man inte kan analysera själv pga bristande kunskap.
Att många verkar ha tappat intresset när man själv känner att "the worst is yet to come" gör inte saken bättre. Jag hoppas och önskar av hela mitt hjärta att det på något magiskt sätt skall lösa sig ändå, men det känns inte så troligt precis

Tack även alla ni andra som bidrar med kunskap och information här
Senast redigerad av Cating 2011-03-27 kl. 10:20.
Citera
2011-03-27, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Ja, bor skulle hjälpa. Men de har ju hela tiden sagt att styrstavarna är inne, att kedjereaktionen hade stängts av omedelbart. Varför skulle man då behöva tillsätta bor? Men det behövs ingen kärnfysiker eller ingenjör för att åstadkomma en kedjereaktion om innehållet smälter. En kedjereaktion kom igång av sig själv i Oklo i Gabon för två miljarder år sedan, då det fanns mer uran-235.

De försökte ju tillsätta bor med de där misslyckade vattenbombningarna från helikoptrar. Det kan inte ha kommit in något bor i reaktorn därifrån (det var nog mer tänkt för lagringsbassängarna). Men de var tydligen ganska desperat.

Intressant att Sydkorea har erbjudit hela sitt lager. Det pekar på att det kan finnas stora problem med kritikalitet. Inte bara vid en reaktor.

Nej nu är du ute på hal is.
Även om styrstavarna är inne så produceras det värme.
Att erbjudandet om bor från sydkorea skulle tyda på en ökande kritikalitet vilket är din tolkning ovan är ju rena dumheterna.
Det var i ett läge när ingen kylning fanns tillhands
Jag skulle gärna vilja se en källa på informationen att man vattenbombade med bor från helikopter.
Den informationen har jag inte sett någon stans.
Citera
2011-03-27, 10:11
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Jag skrev

Dom säger på NHK World att det var en explosion i reaktor 2 den 15 Mars, men fortfarande säger Tepko att det troligtvis inte är någon skada på reaktorinneslutningen. Jag vet inte vad jag skall tro längre.
Citera
2011-03-27, 10:17
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx

http://news.xinhuanet.com/english2010/world/2011-03/17/c_13783858.htm

Att det finns problem med kritikalitet måste varit känt för den Japanska regeringen länge.

Och Tack!!! quark du har verkligen höjt nivån på tråden.

Tack quark!

Vi har haft stora problem med påstådda experter som har försökt övertyga oss att tro på direkta lögner. Nu kommer tråden ordna upp sig när de inte måste bemötas hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man har ju konstant tryckmätning, du kan se rapporter och översikter som publiceras dagligen. Den radioaktivitet som upptäckts i vattnet i turbinhallen kommer sannolikt från reaktorkärnan. Man tror att det läcker i någon koppling/rör. Inga tecken på "sprickor" eller fysisk skada på själva reaktortanken har nämnts.

Skulle detta ha hänt, dvs att härden skulle ha smält sig ut så skulle strålningen vara så oerhört mycket större än den är. Och det lär inte hända. Värmen mäts ju till 300-400 grader i reaktorkärnan nu; och det stål (20 cm tjockt) som utgör reaktortanken motstår flera tusen grader.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu ser det verkligen ljust ut. Man har el, man har installerat permanenta stora pumpar som kan ösa in vatten. Och "Live"-rapporteringen har ju nu försvunnit från både BBC och Reuters.
Känns som man har detta under kontroll nu.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-27 kl. 10:24.
Citera
2011-03-27, 10:23
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Dom säger på NHK World att det var en explosion i reaktor 2 den 15 Mars, men fortfarande säger Tepko att det troligtvis inte är någon skada på reaktorinneslutningen. Jag vet inte vad jag skall tro längre.

Vi som har följt det här sedan dag 1 borde väl vara överens om att informationen från Tecpo inte är sanningsenlig. Att de officiella kanalerna i Japan inte berättar hela historien.

Historien har lärt oss att det första offret i krig och stora katastrofer är sanningen.

Det är viktigt att även tänka på att myndigheter som har för avsikt att reglera en bransch oftast slutar som en "underavdelning" till sagda bransch. Efter en tid på på myndigheten väntar ofta privata toppjobb inom den bransch man "översett"

Hur många chefer på tecpo har sitt ursprung i JAIF?
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-27 kl. 10:27.
Citera
2011-03-27, 10:31
Medlem
goseigens avatar
GanjaThorulf verkar följa en helt annan katastrof. Vi har fått massor av information genom många olika kanaler.
Citera
2011-03-27, 10:35
Medlem
E.Merckxs avatar
Kyodo News skriver: IAEA chief warns Japan's nuke crisis 'far from the end':
Citat:
International Atomic Energy Agency Director General Yukiya Amano said Saturday that Japan was ''still far from the end of the accident'' that hit a nuclear plant in Fukushima Prefecture, according to a report by the New York Times.

Citing a telephone interview, the newspaper wrote that the world's chief nuclear inspector said his biggest concern now centered on spent fuel rods sitting in open cooling pools atop reactor buildings
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/81320.html
Citera
2011-03-27, 10:46
Bannlyst
"I vatten i reaktor 2 är strålningsnivån 10 miljoner gånger högre än vanligt. Enligt Tepco tyder det på att bränslestavar har skadats."

"Även i havet utanför kärnkraftverket stiger strålningen. I dag har den uppmätts till 1 850 gånger det normala, jämfört med 1 250 gånger det normala under gårdagen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/jordskalvetijapan/article12790939.ab

hurra vad bra det går!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in