2011-04-05, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Om han hade någon moral skulle han förstås utan dröjsmål ha rapporterat till japanska kärnkraftsinspektionen. När han i stället går till media tio år efteråt hade han väl en agenda och en störd personlighet.
bortsett från moraliska aspekter, var det rätt i sak de missförhållanden han rapporterade om? moral och agendadiskussioner kan upplevas som att man försöker flytta fokus från sak.
Citera
2011-04-05, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Ett annat tecken på inkompetens torde vara klassificeringen av olyckan som en 5:a på INES skalan.

På det viset. Tepco beslutar om klassificeringen av olyckan.
Citera
2011-04-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leukoplast
bortsett från moraliska aspekter, var det rätt i sak de missförhållanden han rapporterade om?

Finns ingen möjlighet att bedöma det utifrån vad den anonyme skribenten på CBS skrivit. Att denne har en agenda är dock tydligt.
Citera
2011-04-05, 12:25
Bannlyst
Citat:
Finns ingen möjlighet att bedöma det utifrån vad den anonyme skribenten på CBS skrivit. Att denne har en agenda är dock tydligt.
då tror jag det bästa är att ni båda släpper den diskussionen. ingen av er har något att vinna på vidare råspekulationer. tråden vinner inget på den heller.
Citera
2011-04-05, 12:29
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
På det viset. Tepco beslutar om klassificeringen av olyckan.

Nej det gör den japanska kärnkraftsmyndighet på underlag av den information de har tillgänglig från Tepco. Vi får inte glömma det inavels förhållande som råder mellan Tepco och den Japanska myndigheten. (före detta chefer på myndigheten går vidare till Chefspositioner inom Tepco,
tänk US treasury -> Goldman Sachs)

Nu till något annat, ett uppdaterat inlägg om strålning och skadeverkningar.
http://www.zerohedge.com/article/radiation-experts-radiation-standards-are-1000-higher-safe-human-body

Citat:
Ursprungligen postat av Leukoplast
då tror jag det bästa är att ni båda släpper den diskussionen. ingen av er har något att vinna på vidare råspekulationer. tråden vinner inget på den heller.

Då tre tjänstemän vid Tepco avskedades så får vi lov att anta att vi faktiskt vet att sakförhållandena stämmer.

Annars får vi bara anta sådant vi har förstahands information om vilket skulle innebära att vi i tråden tex inte vet vem som sköt Franz Ferdinand eller att Ceasar var kejsare i rom.
(Alpi säger i sitt påstående att vi inte vet hur det ligger till för att vi inte var där och vi inte kan förlita oss på andrahandsinformation så som utsagor och utfall)

Vad vi vet eller inte vet beroende på vilken i vilken kontext vi diskuterar, den kontext Alpi försöker sätta handlingen i är inte den vi använder oss av i en vardaglig diskussion. Hela denna tråd skulle vara omöjlig om vi enbart accepterade information på förstahandsbasis, alltså erfarenhet.

Jag håller dock med om att vi inte bör fortsätta diskussionen.

Således presenterar jag en lägesrapport från frälsninsgarmén:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/fralsningsarmen/pressrelease/view/laegesrapport-fraan-katastrofomraadena-i-japan-vad-haender-610787
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-04-05 kl. 12:47.
Citera
2011-04-05, 12:45
Medlem
Bra sammanställning här , om lite gammal

http://us.mobile.reuters.com/article/idUSTRE72U04N20110331?ca=rdtr

Speglar mycket jag skrev över en vecka sedan att detta kommer pågår under flera decennier..
Någon som vill känner lite pengar som glowboy eller girl i japan?

Denna tråd kommer vara längst I fb historien spåra jag oxå
Senast redigerad av engelsmann 2011-04-05 kl. 12:48.
Citera
2011-04-05, 12:46
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
tenor302 skrev
Visst läser jag tråden, och det är precis därför som jag söker lite klarhet i begreppet "radioaktivt vatten".
De slutsatser som kan dras verkar vara:
-Vatten kan i princip inte vara radioaktivt.
-Vatten kan vara förorenat av olika radioaktiva ämnen (lösta ädelgaser, samt lösta salter av t.ex jod och cesium)
-Salter dunstar inte från havsvatten och finns inte i regn

Jaha, så slutsatsen är att det är fel att kalla det "radioaktivt vatten" utan man skall kalla det "vatten förorenat av radioaktivitet"? Tror du att "vatten förorenat av radioaktivitet" kan ge ifrån sig radioaktiva gaser?

Jag bryr mig inte så noga om begreppen, utan det som är viktigt är att det hela tiden kommer ut radioaktivitet i vattnet som tas upp i näringskedjan och att man inte vet hur man skall få stopp på det (förutom det vatten dom dumpar då, det kan man sluta dumpa). Detta är att scenario som kan pågå under lång tid om det vill sig illa.
Citera
2011-04-05, 12:54
Medlem
Madagascars avatar
Det här dokumentet verkar vara grunden till de höga vattenvärden som rapporterats tidigare idag:
http://www.meti.go.jp/press/2011/04/20110405007/20110405007-4.pdf (japanska)

Det innehåller en del störande siffror som t ex 5.4 miljoner bq / cm3 (I-131), eller för att använda en alarmerande och populär vokabulär, 130 miljoner gånger "the limit".
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-05 kl. 13:11.
Citera
2011-04-05, 13:21
Medlem
E.Merckxs avatar
TEPCO försöker med en annan metod att få stopp på vattnet. Denna gång med "liquid glass".

Från NHK News: TEPCO starts injecting agent to stop leakage
Citat:
The operator of the crisis-hit Fukushima nuclear plant has injected a hardening agent beneath a leaking concrete pit in a bid to stem the flow of highly radioactive water into the sea.

Tokyo Electric Power Company started infusing liquid glass into gravel below the pit near the Number 2 reactor at 3 PM on Tuesday.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/05_32.html

Jag hoppas verkligen dom lyckas få stopp på vattnet nu!
Citera
2011-04-05, 13:23
Bannlyst
Detta beskriver väl dagssituationen rätt bra:
For now, workers must keep pumping water into the reactor vessel and spent fuel pools to prevent overheating and a further meltdown while they try to rebuild the cooling system.

There are no easy choices, though.

"They are trapped in a situation where they have to feed and bleed the water in the reactor," Arnie Gundersen, a 29-year veteran of the nuclear industry who worked on reactors similar to those at Daiichi and who is now chief engineer at Fairewinds Associates Inc of Burlington, Vermont.

Until the cooling systems are working normally workers have to allow the steam to escape to stop the pressure from getting dangerously high, even though that steam is radioactive. But as the steam comes out they have to pour more water in.

Some radioactive water is also escaping from the reactors and storage pools, possibly because of damage from the earthquake or explosions in the early stages of the crisis. It is getting into unexpected places inside and outside the plant, making it unsafe for workers to navigate the buildings to make needed repairs.

"There's definitely a conflict now between trying to keep the reactors cool and managing the contaminated waste water being generated by the operation," said Ed Lyman, a senior scientist with the Union of Concerned Scientists, a U.S.-based nuclear watchdog group.

från http://us.mobile.reuters.com/article/idUSTRE72U04N20110331?ca=rdtr
Citera
2011-04-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jaha, så slutsatsen är att det är fel att kalla det "radioaktivt vatten" utan man skall kalla det "vatten förorenat av radioaktivitet"? Tror du att "vatten förorenat av radioaktivitet" kan ge ifrån sig radioaktiva gaser?

Jag bryr mig inte så noga om begreppen, utan det som är viktigt är att det hela tiden kommer ut radioaktivitet i vattnet som tas upp i näringskedjan och att man inte vet hur man skall få stopp på det (förutom det vatten dom dumpar då, det kan man sluta dumpa). Detta är att scenario som kan pågå under lång tid om det vill sig illa.

Jag tror nog man får acceptera uttrycket "radioaktivt vatten", men det är bra att veta att man egentligen menar något annat.
Om det finns lösta gaser (radioaktiva eller ej) i vattnet så kan dom givetvis frisättas.
Metallsalterna stannar i havet om vi inte tar upp dom t.ex. i fisk eller växter.

När det gäller radioaktiviteten som kommer ut i vattnet så är min lekmanna-bedömning att det efter en tids utspädning handlar om försumbara/omätbara nivåer.
Någon sakkunnig får gärna lägga ut texten kring detta, och kanske göra något räkneexempel.

Om du själv vill räkna lite på tänkbara utspädningseffekter så kan jag nämna att havets uppskattade totalvolym är 1,34*10**15 kubikmeter

/T
Citera
2011-04-05, 13:28
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Det här dokumentet verkar vara grunden till de höga vattenvärden som rapporterats tidigare idag:
http://www.meti.go.jp/press/2011/04/...10405007-4.pdf (japanska)

Det innehåller en del störande siffror som t ex 5.4 miljoner bq / cm3 (I-131), eller för att använda en alarmerande och populär vokabulär, 130 miljoner gånger "the limit".

Det är ju otroligt höga halter vid reaktor 2. Har dom överhuvudtaget kommit åt att kyla den reaktorn? Eller vad har hänt där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in