2011-03-26, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
+1
lysande sammanfattning av besvikelsen hos vissa forumdeltagare.
Snarare hans ett flertal gånger reviderade drömscenario. Händelserna vid Fukushima blir inte bättre bara för att man försöker ignorerar vad som sker där.
Citera
2011-03-26, 09:48
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
+1
lysande sammanfattning av besvikelsen hos vissa forumdeltagare.

Vi står mitt i en brinnande katastrof och ni anser att ingen katastrof existerar förutom i besvikna flashbackavatarers huvuden?

Min analys är snarare att ni är investerade känslomässigt eller ekonomiskt i kärnkraftsbranschen och ni helt enkelt inte kan acceptera vad som sker då implikationerna är för tunga för er att hantera.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-26 kl. 09:51.
Citera
2011-03-26, 09:52
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
VitruvianskeMannen skrev
Det behövs inte försöka släta ut något. Detta slätar ut sig själv över tiden. Ni är så upprörda över att detta försvinner från nyhetssidornas förstaplats, men det beror helt enkelt på att det nu börjar bli under kontroll och börjar bli en "icke-nyhet". Visst, arbete på platsen kommer att fortgå i ca 10 år. Och jag tror också att det kommer att sitta personer på denna typ av forum och hoppas/tro på en jättekatastrof hela denna tid, men de kommer att bli färre och färre.

Hur kan du skriva att någon hoppas på att det skall bli en jättekatastrof? Vilka hoppas på det?

Är det inte en jättekatastrof redan? Hur tror du alla dom personer som tvingats lämna sina hem och inte vet när dom kan komma tillbaka känner det nu?
Citera
2011-03-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihon
Vad kan problemen på kärnkraftverken få för konsekvenser? Skulle vara kul med lite information eftersom man sitter här och undrar i Tokyo vad fan man ska/kan göra om något händer?

Efter som man inte kan med 100% säkerhet bekräfta barriärernas integriteten i Fukushima så är det svårt med 100% säkerhet att förutspå vad som kommer ske. Att radioaktiva utsläpp skall ske som kan skada människor i Tokyo är mycket osannolikt, det har skett kontrollerade utsläpp samt vissa utsläpp pga bränslebassänger som är bekräftade. I nuläget är radioaktiviteten i direkt närhet till verken hög vilket är mycket förklarligt och naturligt, det bör vara så om händelseförloppet är som NISA och IAEA har beskrivit det stämmer. Så du behöver knappast vara orolig, och utvecklingen är knappast explosionsartad utan det är ett mycket utdraget förlopp. Så att radioaktiviteten helt plötsligt skulle stiga kraftigt är inte troligt. Däremot så tror jag att förloppen och hanteringen av situationen kommer dra ut på tiden, så snart man stabiliserat situationen så kommer man nog att stanna där och invänta att dem mycket instabila isotoperna sönderfaller för att få ner aktiviteten i anläggningen innan arbete påbörjas för att röja upp, detta väl förankrat i ALARA.

Något jag förvånas över är alla okunniga vad det gäller strålning. Ni är livrädda för strålning så fort det pratas om kärnkraft, men att åka till sjukhuset och rönka barnens hand för denne har lite ont i tummen är inga problem. Ni bor i gamla betonghus som ni aldrig ens bryt er i att radon mäta. Ni låter barnen leka med gamla brandvarnare utan att ens reagera.. I vardagslivet utsätter ni er för stråldoser som långt överskrider det vi som jobbar i kärnkraftsindustrin utsätter oss för utan att ni reflektera över det. Och bara för att strålkällan är ett kärnkraftverk är ni oroliga?
Citera
2011-03-26, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Hur kan du skriva att någon hoppas på att det skall bli en jättekatastrof? Vilka hoppas på det?

Är det inte en jättekatastrof redan? Hur tror du alla dom personer som tvingats lämna sina hem och inte vet när dom kan komma tillbaka känner det nu?

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
NHK World skriver: High level of iodine 131 in seawater near N-plant

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/26_13.html

Ser man dina inlägg med smileys så visar du ju hur glad du är för varje nyhet som kan skapa rubriker eller kan tolkas på ett negativt sätt.

Gå tillbaka och läs dina inlägg för att se hur/vad du skriver inte vad du tänkt skriva.
Citera
2011-03-26, 10:00
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JariK
Efter som man inte kan med 100% säkerhet bekräfta barriärernas integriteten i Fukushima så är det svårt med 100% säkerhet att förutspå vad som kommer ske. Att radioaktiva utsläpp skall ske som kan skada människor i Tokyo är mycket osannolikt, det har skett kontrollerade utsläpp samt vissa utsläpp pga bränslebassänger som är bekräftade. I nuläget är radioaktiviteten i direkt närhet till verken hög vilket är mycket förklarligt och naturligt, det bör vara så om händelseförloppet är som NISA och IAEA har beskrivit det stämmer. Så du behöver knappast vara orolig, och utvecklingen är knappast explosionsartad utan det är ett mycket utdraget förlopp. Så att radioaktiviteten helt plötsligt skulle stiga kraftigt är inte troligt. Däremot så tror jag att förloppen och hanteringen av situationen kommer dra ut på tiden, så snart man stabiliserat situationen så kommer man nog att stanna där och invänta att dem mycket instabila isotoperna sönderfaller för att få ner aktiviteten i anläggningen innan arbete påbörjas för att röja upp, detta väl förankrat i ALARA.

Något jag förvånas över är alla okunniga vad det gäller strålning. Ni är livrädda för strålning så fort det pratas om kärnkraft, men att åka till sjukhuset och rönka barnens hand för denne har lite ont i tummen är inga problem. Ni bor i gamla betonghus som ni aldrig ens bryt er i att radon mäta. Ni låter barnen leka med gamla brandvarnare utan att ens reagera.. I vardagslivet utsätter ni er för stråldoser som långt överskrider det vi som jobbar i kärnkraftsindustrin utsätter oss för utan att ni reflektera över det. Och bara för att strålkällan är ett kärnkraftverk är ni oroliga?

Nej det är inte "bara" för att källan är ett kärnkraftverk utanför att min läkare och min brandvanare inte har 1760ton radioaktivt material utom kontroll.

plastpåsefot,

Jag ska göra en analogi här mellan er som arbetar eller är investerade på annat sätt i kärnkraftsindustrin och en man som vet om att hans fru är otrogen.

Mannen vet om att hans fru är otrogen, han har sett henne hångla med en annan man på stan.
När hon kommer hem frågar han henne om hon varit otrogen och hon svarar nej.
Mannen väljer att tro på detta svar eftersom han inte vill acceptera konsekvenserna av att kvinnan varit otrogen.

Jag förstår att det känns tungt att acceptera att era arbeten och karriärer är hotade men ni kan inte blunda bort att kärnkraften har skjutit sig självt i foten.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-26 kl. 10:17.
Citera
2011-03-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Nej det är inte "bara" för att källan är ett kärnkraftverk utanför att min läkare och min brandvanare inte har 1760ton radioaktivt material utom kontroll.

plastpåsefot,

Haha, precis vad jag fiskade efter... Tackar för att du bekräftar...
Citera
2011-03-26, 10:05
Medlem
Citat:

Har alla som jobbar inom kärnkraftsindustrin lika skev verklighetsbild som du har? Tycker du att det är bra att Fukushima läcker radioaktivitet?

Om det nu stämmer att ni i kärnkraftsindustrin utsätts för mindre stråldoser (tvivlar iofs) än oss som inte jobbar där så kan man ju undra varför säkerheten är så hög hos er om "lite" strålning inte är så farligt?
Senast redigerad av Nibiru2011 2011-03-26 kl. 10:10.
Citera
2011-03-26, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Precis och detta med att jämföra med röntgen som en del gör för att tona ned, man röntgar sig sällan mer än några gånger i livet..
Citera
2011-03-26, 10:12
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Haha, precis vad jag fiskade efter... Tackar för att du bekräftar...

Jag har förståelse för att man inom en yrkeskår utvecklar en "blindhet" inför de risker ens yrke medför. En nascar förare anses inte att det är hans yrke medför någon fara och en fönsterputsare i New York ser ingen fara i att vistas hundratals meter upp i luften.

Och kärnkraftsarbetare anser att radioaktivitet är "lugnt"

Men jag är ledsen, att krascha en bil i 300km/h, falla tre hundra meter ner i asfalt eller utsättas för radioaktivitet är INTE ofarligt.

Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-26 kl. 10:14.
Citera
2011-03-26, 10:16
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
ubbe11 skrev
Ser man dina inlägg med smileys så visar du ju hur glad du är för varje nyhet som kan skapa rubriker eller kan tolkas på ett negativt sätt.

Gå tillbaka och läs dina inlägg för att se hur/vad du skriver inte vad du tänkt skriva.

Nix, så är det inte. Varje smiley symboliserar något. Den nickande smileyn symboliserar "Yes". Jag skall ändra på dom så att du inte missuppfattar i fortsättningen.
Citera
2011-03-26, 10:16
Medlem
Jag har tagit mig igenom hela tråden. Utomordentligt intressant läsning. Vissa här borde bli reportrar! Min fråga gäller de radioaktiva nivåerna i dricksvattnet. Hur har radioaktiviteten tagit sig dit? Är det genom grundvattnet? Isåfall, riskerar inte hela Japan som ö att bli kontaminerat av radioaktivitet även ifall inte läget förvärras i reaktorerna?

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det behövs inte försöka släta ut något. Detta slätar ut sig själv över tiden. Ni är så upprörda över att detta försvinner från nyhetssidornas förstaplats, men det beror helt enkelt på att det nu börjar bli under kontroll och börjar bli en "icke-nyhet". Visst, arbete på platsen kommer att fortgå i ca 10 år. Och jag tror också att det kommer att sitta personer på denna typ av forum och hoppas/tro på en jättekatastrof hela denna tid, men de kommer att bli färre och färre.

VM, helt seriöst. Du ser vad som händer i Japan, ju mer du fortsätter motbevisa oss desto mer sjunker du i aktning i folks ögon. Din bitterhet skiner igenom, vad är det du har upplevt under din uppväxt som gör att du måste säga emot hela tiden? Svara gärna i PM då jag är mycket nyfiken på vad du e för någon, ur en psykologisk aspekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in