2011-03-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
ännu ett sätt att förvränga informationen även om du kanske inte förstår det själv.

Det är en mycket suspekt källa som påstår att någon från TEPCO säger att det finns ett hål i reaktorinneslutningen. Kan du visa något dokument från TEPCO där detta framgår? Om nej så är detta "icke information" igen.

Uppgifterna kommer från Asahi Shimbun som är Japans näst största dagstidning. Tidningen har funnits sedan 1879 och åtnjuter mycket högt anseende. Av artikeln framgår att TEPCO lämnat uppgifterna under en presskonferens den 28 mars. Men det är klart, information från TEPCO "gills" inte om företrädare för bolaget kommunicerar den muntligt istället för att skriva ned den i ett dokument.

Hur vore det om du läste artikeln istället för att svamla om "suspekta källor" så fort det kommer nyheter som inte faller dig i smaken?

http://www.zerohedge.com/article/china-detects-radiation-over-southeast-coastal-areas-asahi-reports-holes-reactor-pressure-ve
Senast redigerad av Klompe 2011-03-29 kl. 12:30.
Citera
2011-03-29, 12:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Väldigt mycket OT i denna tråd nu. Jag vill veta vad det senaste som händer i Fukushima, inte behöva sålla bland massa inlägg om folk som helst bor i grotta (samtidigt som de postar på internet).

Ursäkta mitt tdigare OT.

Men du kanske ska bidra lite själv med OnT och inte bara kritisera OT? Jag vill också veta vad som händer i Fukushima, du kan väl hjälpa till att ta reda på det?

-----
Vi verkar nu få mindre info tyvärr. NISA har inte publicerat såna här rapporter på mer än 2 dygn (åtminstone inte på engelska).
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110327-2-3.pdf
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110327-2-2.pdf

Tidigare kom ett par om dagen.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-29 kl. 12:30.
Citera
2011-03-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Uppgifterna kommer från Asahi Shimbun som är Japans näst största dagstidning. Tidningen har funnits sedan 1879 och åtnjuter mycket högt anseende. Av artikeln framgår att TEPCO lämnat uppgifterna under en presskonferens den 28 mars. Men det är klart, information från TEPCO "gills" inte om företrädare för bolaget kommunicerar den muntligt istället för att skriva ned den i ett dokument.

Hur vore det om du läste artikeln istället för att svamla om "suspekta källor" så fort det kommer nyheter som inte faller dig i smaken?

http://www.zerohedge.com/article/china-detects-radiation-over-southeast-coastal-areas-asahi-reports-holes-reactor-pressure-ve

Det är märkligt, för trycket i inneslutningen är inte det samma som atmosfären..
Vilket den bör vara om det är hål i inneslutningen då den är kortsluten med atmosfären.
Kan du utveckla och berätta om hålets omfattning, yta etc..

Och Zerohedge har även rapporterat förvrängd fakta tidigare.. Att du likställer dem med japans näst största tidning sedan 18xx~ är ju anmärkningsvärt..
Senast redigerad av JariK 2011-03-29 kl. 12:35.
Citera
2011-03-29, 12:38
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JariK
Det är märkligt, för trycket i inneslutningen är inte det samma som atmosfären..
Vilket den bör vara om det är hål i inneslutningen då den är kortsluten med atmosfären.

Och Zerohedge har även rapporterat förvrängd fakta tidigare.. Att du likställer dem med japans näst största tidning sedan 18xx~ är ju anmärkningsvärt..

Nej, det var Asahi som var deras näst största tidning, Yomiuri är deras största. Man kan jämföra med Sverige. Om GP eller DN skriver något bör man åtminstone fundera över vad de skriver.
Citera
2011-03-29, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nej, det var Asahi som var deras näst största tidning, Yomiuri är deras största. Man kan jämföra med Sverige. Om GP eller DN skriver något bör man åtminstone fundera över vad de skriver.

Och eran källa är Zerohedge, som påstår att dem har publicerat detta. Vilken har publicerat diverse förvrängd fakta och farit med osanning tidigare i detta sammanhang.

Om ni påstår att Ashai är källan varför länkar ni inte dit då? Utan till Zerohedge som påstår att...

Det blir lite som "För jag har en kusins kompis pappas bror vars gammla tjejs farfars brorson jobbar på fukushima, han säger att inneslutningen är hel"

Här är orginalet: http://www.asahi.com/english/TKY201103280144.html
Senast redigerad av JariK 2011-03-29 kl. 12:52.
Citera
2011-03-29, 12:49
Medlem
Madagascars avatar
Trycket stiger i 1:ans reaktortank.
http://www.jaif.or.jp/english/news_images/pdf/ENGNEWS01_1301311278P.pdf (igår)
http://www.jaif.or.jp/english/news_images/pdf/ENGNEWS01_1301385458P.pdf (idag) - fast tryckuppgiften är från 01:00 JST. Den senaste som finns.

Är detta något att oroa sig över?
Citera
2011-03-29, 12:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Och eran källa är Zerohedge, som påstår att dem har publicerat detta. Vilken har publicerat diverse förvrängd fakta och farit med osanning tidigare i detta sammanhang.

Om ni påstår att Ashai är källan varför länkar ni inte dit då? Utan till Zerohedge som påstår att...

Det blir lite som "För jag har en kusins kompis pappas bror vars gammla tjejs farfars brorson jobbar på fukushima, han säger att inneslutningen är hel"

Men jag har inte påstått något ^_^ Jag ville bara säga något om japanska tidningar för att skapa en jämförelse med våra.
Citera
2011-03-29, 12:56
Medlem
Citat:

Jag har också lagt märke till att det inte är lufttrycket. Om mätinstrumentet för trycket sitter högre upp och läckan är i botten av reaktorkärlet och det finns lite vatten kvar så borde vattnets vikt skapa en skillnad mot atmosfären.
Det är lika dant för reaktor 2 och 3 har jag för mig. så jag antar att båda dom är läck.
Citera
2011-03-29, 13:01
Medlem
Citat:

Givetvis kan jag inte "berätta om hålets omfattning, yta etc". Hur fan skulle jag kunna veta någonting om det? Jag kan bara återge vad TEPCO har sagt om saken:

Citat:
TEPCO said it didn't think the RPVs are completely broken, because the pressures inside the RPVs were higher than the atmosphere.

Citat:

Men det gör jag ju inte. ZeroHedge har refererat en nyhet som Asahi Shimbuni har publicerat. Det framgår klart och tydligt av artikeln på ZeroHedge. En normalintelligent person borde inte ha svårt för att fatta detta.

Du verkar absurt nog tro att ZeroHedge är ett självständigt nyhetsorgan som har reportrar på plats. Men så är det inte, förstår du. ZeroHedge refererar nyheter som kommer från andra källor, i det här fallet Asahi Shimbuni.
Citera
2011-03-29, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe

nej uppgifterna kommer från zerohedge.com som refererar till något som asahi påstås ha skrivit.

Uppgifterna finns inte att få från annan plats vad jag kan se.

Uppgifterna i Asahi säger inte heller hål i reaktorinneslutningen utan läckor vid genomföringar. Har du ens läst artikeln i asahi??
Citera
2011-03-29, 13:05
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
http://www.zerohedge.com/article/iaea-fukushima-plutonium

Tack för länken.

En bra kommentar från den:
"
'Traces of plutonium are not uncommon in soil because they were deposited worldwide during the atmospheric nuclear testing era.'

Oh. well that's all right then...

Must be safe...

"

Djävligt bra skrivet.
Citera
2011-03-29, 13:08
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
..

Det behöver väl inte vara så märkligt, sitter härdmaterial som håller på att rinna ut genom riften, så behöver vi inte alls ha kommunicerande kärl vid tryckmätningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in