2011-03-12, 13:05
Medlem
Birgitta61s avatar
Jag har tidigare hört att de skall ha haft både batterier och diesel generatorer för att driva pumparna och att de körde pumparna i en timme på batterier innan det havereade. SKulle inte förvåna mig om det är något större strukturellt problem än att få in lite ström till systemet.
Citera
2011-03-12, 13:05
Medlem
Tepco säger att reaktorhärdersinneslutningen är intakt, men om dom mörkar vet man nog inte ännu
Citera
2011-03-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleerup
Det kan ju antagligen spridas genom haven.
Fast det togs ju upp tidigare hur mycket det skulle spädas ut i havet.
Citera
2011-03-12, 13:08
Medlem
LordBatemans avatar
Jag har fullt förtroende för Japan. Tror inte det kommer bli någon fara med kärnkraftverket
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta61
Hur är japansk media?

Stryker dom makten medhårs som här i Sverige?

Enligt Russia Today rapporterades tidigare att det blåser österut vilket innebär att eventuellt avfall kommer att främst landet i Stillahavet som täcker ungefär halva jordklotet vilket blir som att pissa i missippifloden.

Pratar dom inte om hur det blåser i media? Eller är det "grips inte av pankik jopurnalistik"?
Jag hörde på radion nyss att japanerna föredrog bbc och cnn. Dom tycker att de får bättre information därifrån.
Citera
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleerup
Det kan ju antagligen spridas genom haven.

Jovisst sprids det via haven, men det späds väldigt snart ut. Det finns mycket vatten och många starka strömmar som främst rör sig åt öster i området, sen ner längs Nordamerikas stillahavskust och till stor del tillbaka igen
Citera
2011-03-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Visst brukar ju de flesta salta lite på nyheterna för att få upp värdet.

Men vad sägs på Japansk tv då, några nya rapporter där?
Har de pratat något överhuvudtaget om en härdsmälta?
Ja det uppdateras fortlöpande. BBC verkar vara bäst på att uppdatera, och i princip allt som rapporteras på BBC är rykande färskt.

Bäst koll på de senaste uppgifterna får man om man följer BBC, inget snack om den saken.

Dom visade explosionen för ett par timmar sedan, men sen vart det tyst, så man blev ju lite orolig.

Sen var det den här presskonferensen med kabinettsekreteraren där dom rapporterade att reaktorn var intakt, och att dom har börjat använda sig av Boracic acid - vatten för att kyla ner.

Inget nytt sedan dess
Citera
2011-03-12, 13:10
Medlem
Jag tror det är svårt att driva kärnkraftverk säkert i en "man får inte tappa ansiktet-kultur". Säkerhetsarbete bygger på total öppenhet med egna och andras misstag.

Det som hänt i Japan är fullkomligt oursäktligt.

Det var också oursäktligt att man i Forsmark hade dieselbackup som var elektriskt beroende av det elsystem som skulle backas upp. Detta ledde till att vattennivån i reaktorn vid en händelse sjönk till nästan härdfriläggning. Detta systemfel byggdes bort i Ringhals tio år tidigare, men det kändes kymigt att berätta detta för Forsmark så att Forsmark körde vidare utan att få reda på detta fel.

Som sagt i tidigare inlägg av mig, kärnkraften satte bröd på mitt bord i många år, men jag tycker att den inte är gjord för att kunna hanteras praktiskt. Det är alltid något viktigt som glöms bort.
Citera
2011-03-12, 13:15
Medlem
Schampoflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Pinsamt att dom snackar om Pearl Harbor och andra världskriget som om dom varit med om det eller blivit påverkade av det.
"Hurr durr jag är född i Amerika, så det betyder att jag är kopplad till gammal historia involverande Amerika, trots att jag inte ens fanns till då."

Nej, ni töntar har ingen del i historian, så sluta med "Vi har inte glömt Pearl Harbor" snacket som om ni är en del av det.
Jävla pretentiösa äckel.
Ja eller hur, och inte nog med det - varför ska japanska folket straffas för något som hände för 70 år sedan? Något dom inte har med att göra?

Fan vad jag hatar kristna så jävla mycket. Är det inte "GOD NEVER FORGETS!! PEARL HARBOUR!!!!" så är det "PRAY FOR JAPAN!! GOD BLESS THEM!!". Som om att be för Japan skulle hjälpa något. Det är bara deras egna äckliga egon som boostas. Om man verkligen bryr sig och vill hjälpa så skänker man några slantar till Röda Korset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Tror japanerna fixar detta med kärnkraftverken det är bland de mest kompetenta i världen gällande kärnkraft. Bara hoppas på det bästa

Sen tycker jag tsunamin verkar nästan förminskas pga detta. Tsunamin har dödat otroligt mycket människor, kärnkraftverket har väl inte dödat någon ännu?
Nej men om en härdsmälta äger rum så kan det blir förödande konsekvenser.
http://files.reseguiden.se/files/29/rg_1096229_m600.jpg
Citera
Medlem
35-åringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta61
Jag har tidigare hört att de skall ha haft både batterier och diesel generatorer för att driva pumparna och att de körde pumparna i en timme på batterier innan det havereade. SKulle inte förvåna mig om det är något större strukturellt problem än att få in lite ström till systemet.

Stora pumpar kör man inte på batterier, däremot kan man öppna/stänga ventiler etc. Tydligen var det så att diesegeneratorerna tuffade på en 1 timme, sen lade dom av. Och då blev man alltså helt strömlösa eftersom kraftnätet utanför var borta (av förståeliga skäl...). Anledningen till att dieslarna bara höll en timme kan väl misstänkas bero på att de blev ganska omskakade av skalvet. Så vad dom har gjort de senaste timmarna är att baxa dit nya dieslar. Dom är på plats nu, och inkopplade tror jag.

Under tiden kunde man alltså inte pumpa in något vatten, vilket ledde till att nivån i reakortanken sjönk, och eventuellt frilades en del av bränslet vilket då började smälta. Samtidigt kunde man inte kyla den sk kondensationsbassängen under reaktortanken (i vilken antagligen ånga dumpades) vilket kanske ledde till att den började koka (vissa tidningar skrev att kontrollrummet kokade, men jag tippar på att kondensationsbassängen avsågs...). Och då blir det lite extra jobbigt eftersom bassängen kan användas som extra vattenkälla, men att pumpa kokande vatten är som bekant inte så jävla enkelt.

Jaja, det kan också gått helt åt helvete. Med det menar jag att den smälta härden har trängt igenom reaktortanken och ramlat ned i nyss nämnda bassäng. I så fall kan man få en ångexplosion, som kan knäcka hela inneslutningen om man har oflax. Då har vi en härdsmälta som ligger i stort sett utan skydd och i så fall läcker det ut ordentligt med Cesium och annat otrevligt.
Citera
Medlem
BBC säger nu att trycket sjunker inne i reaktorn och att allt går åt rätt håll.

Tagesschau säger fortfarande att det är härdsmälta.. Hm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in