Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta61
Jag har tidigare hört att de skall ha haft både batterier och diesel generatorer för att driva pumparna och att de körde pumparna i en timme på batterier innan det havereade. SKulle inte förvåna mig om det är något större strukturellt problem än att få in lite ström till systemet.
Stora pumpar kör man inte på batterier, däremot kan man öppna/stänga ventiler etc. Tydligen var det så att diesegeneratorerna tuffade på en 1 timme, sen lade dom av. Och då blev man alltså helt strömlösa eftersom kraftnätet utanför var borta (av förståeliga skäl...). Anledningen till att dieslarna bara höll en timme kan väl misstänkas bero på att de blev ganska omskakade av skalvet. Så vad dom har gjort de senaste timmarna är att baxa dit nya dieslar. Dom är på plats nu, och inkopplade tror jag.
Under tiden kunde man alltså inte pumpa in något vatten, vilket ledde till att nivån i reakortanken sjönk, och eventuellt frilades en del av bränslet vilket då började smälta. Samtidigt kunde man inte kyla den sk kondensationsbassängen under reaktortanken (i vilken antagligen ånga dumpades) vilket kanske ledde till att den började koka (vissa tidningar skrev att kontrollrummet kokade, men jag tippar på att kondensationsbassängen avsågs...). Och då blir det lite extra jobbigt eftersom bassängen kan användas som extra vattenkälla, men att pumpa kokande vatten är som bekant inte så jävla enkelt.
Jaja, det kan också gått helt åt helvete. Med det menar jag att den smälta härden har trängt igenom reaktortanken och ramlat ned i nyss nämnda bassäng. I så fall kan man få en ångexplosion, som kan knäcka hela inneslutningen om man har oflax. Då har vi en härdsmälta som ligger i stort sett utan skydd och i så fall läcker det ut ordentligt med Cesium och annat otrevligt.