2011-03-17, 08:19
Medlem
i don't want to scare people but the situation is a lot lot worse than anyone so far has indicated (I worked in the nuclear industry for 5 years as an engineer). There are 6 BWR reactors at Fukushima and all of the more or less have problems. there are also 6 spent fuel pools each with up to 20 years of used uranium and plutonium fuel. Radiation levels are already so high that even coming near the scene will eventually kill you. The logical conclusion is that all this fuel will sooner or later meltdown (fuel in the dry ponds will go recritical due to them being over packed and dry). This is going to make Chernobyl look like a fart in a bathtub. Note that you have one of the worlds biggest metropolises (Tokyo) right next door, and one of the worlds most populated countries (China) within a stones throw. When the fuel starts going off for real i think we are looking at a global event.

Some very serious questions need to be asked of the Japanese amongst those

1) Why did they continue using a design that is known to be dangerous, doubly so considering its location on the coast near the most active fault line, they had had several warnings from the IAEA, why did they add more redundancy in a concerted effort to increase safety before this accident.

2) Why has the reaction has been so poor, electricity should have been restored to fukushima as a priority. Now it is a case of too little too late. This is probably due to the Japanese tradition of trying to "Save face" not acknowlegding the extremely serious nature of ths problem.

3) Too much used fuel stored on site, reactors and pools all too close together.
Citera
2011-03-17, 08:29
Medlem
Med risk för att framstå som en idiot.
Varför har man inte byggt kärnkraftverken en bra bit under havsnivån? Om katastrofen, som nu, blir ett faktum kan man låta havet svämma över hela anläggningen.
Jag inser ju att det finns en anledning till att det inte gjorts. Är bara så nyfiken på vilken/vilka de är och tänkte att någon här kunde göra mig lite klokare.
Citera
2011-03-17, 08:35
Medlem
osiriz88s avatar
Ingen fara?

"The reason why radiation was disseminated so widely from Chernobyl with such devastating effects was a carbon fire. Some 1,200 tonnes of carbon were in the reactor at Chernobyl and this caused the fire which projected radioactive material up into the upper atmosphere causing it to be carried across most of Europe.

There is no carbon in the reactors at Fukushima, and this means that even if a large amount of radioactive material were to leak from the plant, it would only affect the local area."

Källa: http://www.japanprobe.com/2011/03/17/comparing-chernobyl-fukushima/

Låter väldigt betryggande, men är det verkligen så ofarligt som det står i artikeln?
Citera
2011-03-17, 08:36
Medlem
Karmans avatar
Detta kanske avhandlats tidigare i tråden, men jag hittade ingen info:

Är det någon som vet vad det är för torn/master som finns i anslutning till reaktorerna? Funktion?

De ser ut som någon form av gammaldags radiomaster. Jag har inte sett sådana vid t.ex. de svenska kraftverken.
Citera
2011-03-17, 08:39
Medlem
Kaejkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Nej det tror inte jag att de har. I Tjernobyl fick de mycket högre strålning och de dog först 2 veckor efteråt så du får vänta ett bra tag till. Troligen är Japanarna mycket bättre på att rotera sina arbetare så att det blir dödsfall ens är inte säkert

De jag tror ligger sämst till är nog Piloterna i helikoptrarna, de vet att det inte finns hur många piloter som helst som kan flyga CH-47 så de kan ej rotera mycket alls

http://www.aftonbladet.se/nyheter/jordskalvetijapan/article12744607.ab
Arbetarna på kärnkraftsanläggningen har "plötsligt insjuknat"
Nu hände det trots allt.
Citera
2011-03-17, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Detta kanske avhandlats tidigare i tråden, men jag hittade ingen info:

Är det någon som vet vad det är för torn/master som finns i anslutning till reaktorerna? Funktion?

De ser ut som någon form av gammaldags radiomaster. Jag har inte sett sådana vid t.ex. de svenska kraftverken.

Menar du skorstenarna? Vid ventilering är det bra om den radioaktiva ångan slungas så högt upp i luften som möjligt, för att inte kontaminera marken.
Citera
2011-03-17, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cripple
Med risk för att framstå som en idiot.
Varför har man inte byggt kärnkraftverken en bra bit under havsnivån? Om katastrofen, som nu, blir ett faktum kan man låta havet svämma över hela anläggningen.
Jag inser ju att det finns en anledning till att det inte gjorts. Är bara så nyfiken på vilken/vilka de är och tänkte att någon här kunde göra mig lite klokare.

Troligtvis för att slippa ytterliggare risker med bristande dammar.
Citera
2011-03-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaejko
http://www.aftonbladet.se/nyheter/jordskalvetijapan/article12744607.ab
Arbetarna på kärnkraftsanläggningen har "plötsligt insjuknat"
Nu hände det trots allt.

Hmm det där stör mig - dom anger ju ingen källa :S
Citera
2011-03-17, 08:47
Medlem
mrdrutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Hmm det där stör mig - dom anger ju ingen källa :S

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/japan-live-torsdag_6015571.svd
Citera
2011-03-17, 08:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guar
Menar du skorstenarna? Vid ventilering är det bra om den radioaktiva ångan slungas så högt upp i luften som möjligt, för att inte kontaminera marken.

Kanske. Men på bilderna tycker jag de mer ser ut som någon form av torn/master byggda av stålbalkar, typ mindre varianter av Eiffeltornet, men jag kan ha fel. Det ser också ut som de står en bit ifrån själva reaktorbyggnaderna.
Citera
2011-03-17, 08:50
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Men jag läste att det behövs 4m3 vatten i timmen för att behålla kylningen (eller om det var 7) per reaktor som jag förstod det, alltså motsvarande siffra i ton, och då är det ju bra att ha i åtanke att vid en sådan åtgärd, där man släpper vattnet från en helikopter, så kommer 2/3 utanför, det räcker helt enkelt inte

Det låter orimligt lite, inte utifrån kylningsbehovet, för det vet jag inget om, men utifrån att det är ett så extremt litet vattenflöde.

Jag menar, 4 m3 i timmen blir bara 70 l/min, du kan åka ut till närmaste stormarknad och köpa en dränkpump med högre kapacitet för 500 spänn.

Som jämförelse kan sägas att en normal brandbil får ut kanske 4 m3 i minuten.
Citera
2011-03-17, 08:51
Medlem
LikeAGloves avatar
Nu är enligt NHK polisbilarna med vattenkanonerna på plats, men dom säger att dom är "stand by" och beredda på att börja skjuta vatten. Vad väntar man på liksom? Dom befinner sig redan på området, så det är väl knappast pga säkerhetskäl man avvaktar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in