Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Nej, det fungerar inte så. I tjernobyl hade du skenande aktivitet, och dätill en jättebrasa i moderatorn som var grafit.
Verket vi pratar om nu har vatten som moderator, inget kan accelerera, men det kan bli en brand i den där satans bassängen. Är väl därför dom satt så stor säkerhetszuon som 30 km, inte för att det kan nå så långt men dom tar ju det säkra före det osäkra.
Jag uttryckte mig illa, det var bassängen och de tiotals ton av reaktorbränsle jag menade med "härdsmältan" under bar himmel vilket ju det de facto är/blir givet materialet.
Frågan är ju alltså hur radioaktivt materialet som blir luftföroreningar i de sekundärbränder som blir följden blir och hur högt föroreningarna når när allt från dieselupplag till stål brinner upp tillsammans med reaktorbränslet. För släcka lär det ju inte gå att göra givet "dödszonen" från radioaktiviteten i sig. I värsta fall så brinner ju hela anläggningen ner.
Sen en annan fundering, hur påverkas reaktorinneslutningarna/kärlen av en enorm mängd brinnande/smältande kärnbränsle i direkt anslutning till reaktorerna?