2011-03-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Ärligt talat, är det inte ganska kört, och en stor katastrof kommer att vara svår att undvika. ...

Hur skulle en stor katastrof kunna inträffa nu när den inte inträffade under första dygnet? Aktiviteten och temperaturen hos det radioaktiva materialet sjunker ju hela tiden. Naturlagarna gäller.
Citera
2011-03-17, 14:50
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man hade tydligen tänkt sig att kraftverket skulle ge el till pumparna även om det krashade. Nu har de dragit fram en el-ledning för att köra igång pumparna.

"Tänkte inte på det"
Uppfinnaren från Sundbyberg.

Högspänningsledningar för det syftet fanns redan, men jordbävningen fällde dem som tändstickor. Det andra alternativet var att starta reservgeneratorer, men de översvämmades av tsunamin.
Citera
2011-03-17, 14:51
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Fast idag framstår inte Jaczko lika trovärdig längre. Igår spred han uppgiften att 4:ans lagringsbassäng var tom. Idag har det kommit fram uppgifter som tyder på att han hade kraftigt fel.

2. Nu uppmuntrar jag till lite japansk artighet här i tråden igen. Jag saknar en ikon för att bocka artigt på japanska.

Vilket återigen visar informationen som kommer från Japanerna är mer pålitlig än analyser och spekulationer som görs av våra så kallade experter som inte har en aning om hur läget är på plats.
Citera
2011-03-17, 14:51
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
1) Ja, de delar av reaktorhallarna som förstördes i explosion var faktiskt bara tunnplåt. Det yttre skalet var bara byggt av kosmetiska skäl och för att ge lite skydd mot väder och vind, mer för arbetarna än själva reaktorn.

Det finns en risk för att kylsystemet skadats antingen i jordbävningen eller tillsammans med de tidigare explosionerna, men för tillfället verkar alla arbeta efter förutsättningen att det bara saknar ström.

På det hela taget är kylsystemet så extremt viktigt att det byggs för att klara väldigt grovt våld.

2) När det kommer till strålningen är det svårt att avgöra. Det mesta av radioaktiviteten som släppts ut har varit snabbt avklingande, även inne i reaktorhallarna, men helt säkert kommer det nog inte bli i första taget.

Reaktorerna är i vilket fall förlorade. Havsvattnet man översvämmat dem med är stark rostframkallande och de kommer aldrig kunna räddas. Det var något man var medveten om.

Får man väl igång kylsystemet är det förhållandevis självgående och kommer tillåta reaktorerna att äntligen helt slås från. Hur det blir med bränslebassängerna kan jag inte uttala mig om, men får man igång kylsystemet igen får man åtminstone gott om tid på sig att lösa det problemet också.

Tack!

Personligen finner jag det märkligt att de antar att allt kommer att vara intakt men jag är så långt ifrån en ingenjör du kan komma och får nu stilla acceptera att läget är stabilt (enligt tidigare stipulerad definition) och att vi bara kan vänta.

Och spekulera lite till för nöjes skull såklart.

Hatten av till er Herr Doktor.
Citera
2011-03-17, 14:52
Bannlyst
Citat:
1) Ja, de delar av reaktorhallarna som förstördes i explosion var faktiskt bara tunnplåt. Det yttre skalet var bara byggt av kosmetiska skäl och för att ge lite skydd mot väder och vind, mer för arbetarna än själva reaktorn.

Det finns en risk för att kylsystemet skadats antingen i jordbävningen eller tillsammans med de tidigare explosionerna, men för tillfället verkar alla arbeta efter förutsättningen att det bara saknar ström.

På det hela taget är kylsystemet så extremt viktigt att det byggs för att klara väldigt grovt våld.

2) När det kommer till strålningen är det svårt att avgöra. Det mesta av radioaktiviteten som släppts ut har varit snabbt avklingande, även inne i reaktorhallarna, men helt säkert kommer det nog inte bli i första taget.

Reaktorerna är i vilket fall förlorade. Havsvattnet man översvämmat dem med är stark rostframkallande och de kommer aldrig kunna räddas. Det var något man var medveten om.

Får man väl igång kylsystemet är det förhållandevis självgående och kommer tillåta reaktorerna att äntligen helt slås från. Hur det blir med bränslebassängerna kan jag inte uttala mig om, men får man igång kylsystemet igen får man åtminstone gott om tid på sig att lösa det problemet också.

Later som du har mer koll pa laget an Japanerna.
Kanske du borde aka dit och hjalp dom.
Att vattenbomba reaktorerna med helikoptrar visar hur kort det ar.
Man behover inte vara rocket scientist for att inse se det.
Citera
2011-03-17, 14:53
Bannlyst
Citat:
Det man fruktar är dock att det skall sprida sig utanför kraftverket. Det kan det inte göra utan en brand eller explosion, och det är inget man behöver frukta på kort sikt baserat på det vi vet just nu.

Kan man inte reparera kylsystemen och fylla på poolerna återkommer risken för brand eller explosion, men det kommer inte ske oväntat eller plötsligt. Det kommer finnas varningstecken, och de kommer ta tid att synas.
svårt att förutse brand eller explosion. det var knappast någon som förutsåg att reaktorbyggnad 1 och tre skulle flyga i luften som de gjorde. vi vet så lite om material, fysikaliska processer, händelseförlopp att det är omöjligt att säga något om den saken. det kommer nya överraskningar hela tiden, händelser som förklaras i efterhand men inte förutsetts eller förväntats. det är stora krafter krafter i rörelse och de är svåra att kontrollera. enskilda slumpmässiga händelser påverkar framtiden mer än vad som redan hänt och vad vi baserar våra förväntningar på.

"vi" utesluter besserwissrarna, de vet alltid allt och är bara glada att låta oss andra veta. behöver fö lite hjälp med dem. irl säger jag åt dem rakt av att de ska sluta vara besserwissers. det funkar alltid, de håller käft. hur hanteras en forumbesserwisser bäst?
Senast redigerad av Leukoplast 2011-03-17 kl. 14:57.
Citera
2011-03-17, 14:54
Bannlyst
En sammanfattning vore önskvärd.

Hur många har dött?
Hur många har evakuerats (gärna även storlek på radien)?
Hur ser framtidsutsikterna ut?
Storlek på utsläppen?
Och så vidare..................
Senast redigerad av Winning 2011-03-17 kl. 14:58.
Citera
2011-03-17, 14:54
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Hur skulle en stor katastrof kunna inträffa nu när den inte inträffade under första dygnet? Aktiviteten och temperaturen hos det radioaktiva materialet sjunker ju hela tiden. Naturlagarna gäller.

Vi har redan avverkat hur en stor katastrof skulle kunna inträffa.

Förklara för oss istället vilka naturlagar som omöjliggör en vidareutveckling av olyckan!

Av vad som kommit fram hittills så verkar det uppenbart att temperaturen hos det radioaktiva materialet stiger så länge inte någon form av kylning är på plats.

Om du inte svarar med något vettigt nu kommer jag anta att du är här för att trolla.
Citera
2011-03-17, 14:55
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Tack!

Personligen finner jag det märkligt att de antar att allt kommer att vara intakt men jag är så långt ifrån en ingenjör du kan komma och får nu stilla acceptera att läget är stabilt (enligt tidigare stipulerad definition) och att vi bara kan vänta.

Och spekulera lite till för nöjes skull såklart.

Hatten av till er Herr Doktor.

Det är antagligen av praktiska skäl. Skadat eller ej så kommer det behöva ström, och man vill inte utsätta människor för allvarlig fara genom att undersöka systemet i förväg. Det är säkrare för alla att koppla in vad som behövs först och se om det räcker.

De ansvariga för projektet är för den sakens skull långt mer insatta i riskerna än vad jag är. Det är fullt möjligt att det görs övervägningar av eventuella skador och planer ritas upp för att åtgärda dem, men man har inte gått ut med de öppet än. Jag tolkar det som att man för närvarande inte förutsätter att systemet är skadat.
Citera
2011-03-17, 14:56
Medlem
TEPCO borde NU gå ut med följande beskrivningar av 2 scenarion A och B:

A) Om vi (TEPCO) lyckas få igång kylningen inom 24 timmar så är skadorna och strålningen enligt följande omfattning .....bla...bla...bla

B) Om vi (TEPCO) och Japanska staten EJ lyckas kyla och EJ kommer i närheten på flera veckor (tills obemannade robotar/farkoster har iordningställts) av härdsmältorna så innebär detta följande hot scenarion ....bla...bla ...bla

FOLK MÅSTE FÅ TA STÄLLNING TILL ALTERNATIV B har TEPCO så svårt att fatta det?? TEPCO kan jobba på bäst de vill men NU SKALL INFORMATIONEN FRAM vad det innebär om ingen mera kylning kommer att kunna tillämpas

trött jag blir på detta självvållande kaos. Härdsmälta finns framförallt i ledningens gruppen och först därefter inträffade de en antal i raktorerna
Citera
2011-03-17, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Ärligt talat, är det inte ganska kört
det har varit "kört" sen dag 1. det handlar om att minimera skadeverkningarna. det arbetet är naturligtvis inte kört eller meningslöst.
Citera
2011-03-17, 14:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Vad det tog åt Jaczko och NRC är det många som undrar över, det fanns ingen som helst anledning för dem att göra ett uttalande över huvudtaget. NRC är helt beroende av japansk information som det är och har inga egna egentliga källor, hade man haft ett minsta förtroende för den japanska regeringen så litar man på att de säkerhetszoner som de satt upp är tillräckliga.

Den japanska regeringen tog naturligtvis mycket illa upp över det här förfarandet. Plus att det sprider onödig oro i Japan och leder människor att ifrågasätta om regeringen är helt öppen mot dem, baserat på opålitliga uppgifter i ett västland.

Tack för svar.

Jag har försökta ansträngaa mig och bidra till korrekt information här i tråden. Det vore väldigt roligt om du hade lust att läsa och kommentera dessa mina två inlägg från tidigare idag:

https://www.flashback.org/p29527527#p29527527
https://www.flashback.org/p29528167#p29528167
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in