2011-03-18, 12:55
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hur vet du att gubben är senildement?

78 bast. Statistik.
Citera
2011-03-18, 12:57
Medlem
Catings avatar
Inga uppgifter om HUR, men ändå...:

BREAKING NEWS: Nuclear problems to be resolved soon: Kan (20:28)
http://english.kyodonews.jp/
Citera
2011-03-18, 12:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
78 bast. Statistik.

Genomsnitt och statistik säger inte något om en individs mentala hälsa. Det finns massor med 78-åringar som är mer klara i huvudet än många 25-åringar. Dessutom har de mer erfarenhet att luta sig mot.
Citera
2011-03-18, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det har, som jag tagit upp tidigare, skrivits om MOX-bränsle på en Blogg:

http://tokstan.blogspot.com/2011/03/plutonium-i-reaktor-3-i-fukushima-1.html

Om det stämmer vet jag inte, men det låter som om det verkligen är farligt.
att det är farligt är känt. men varför är reaktor tre farligare än de övriga? det bildas plutonium av uran 235 i de övriga reaktorerna så plutonium finns i dem alla. det skrevs mycket om riken för reaktor tre och hur farlig den var i början men nu är det ganska tyst.
Citera
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Ska man bygga det i marmor och guld som araberna eller vad menar du?

eh bygga i plåt känns lite som att bygga ett fängelse med hönsnät
Citera
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Man talade om betydligt högre världen för t.ex. helikopterna. Någonstans runt 250mSv har jag för mig på den höjd de vistades, tror det rörde sig om /h och inte det de faktiskt utsattes för.

Fast då ställer man sig två frågor: Varför förskönar man läget? Och hur ska man kunna lita på myndigheterna när dom så uppenbart förvränger sanningen? Dom vill bara skydda TEPCO-ledningen om du frågar mig...
Citera
Medlem
Citat:
Det har, som jag tagit upp tidigare, skrivits om MOX-bränsle på en Blogg:

http://tokstan.blogspot.com/2011/03/plutonium-i-reaktor-3-i-fukushima-1.html

Om det stämmer vet jag inte, men det låter som om det verkligen är farligt.

Citat:
Det som gör plutonium särskilt farlig är den kraftfulla energin i alfapartiklar som avges.

Ja, och alfapartiklar stoppas som bekant väldigt enkelt med ett vanligt munskydd.

Det farliga är att få det innanför kroppen, precis som med alla andra radioaktiva partiklar som sänder ut alfastrålning, skillnaden är bara att energinivåerna är högre vid plutoniums sönderfall.
Citera
2011-03-18, 13:01
Medlem
flashyourightbacks avatar
Jag kan tänka mig att problematiken ser ut såhär just nu:

# TEPCO och japanska myndigheterna vill kunna kyla av bränslet så att de i framtiden skall kunna sanera området totalt MEN gör de detta sprider sig radioaktivitet med ångan som bildas ganska rejält när de ger sig på att kyla blottlagda bränsleelement. Det hela rör sig om hur stor dos radioaktivitet som direkt frigöres när de väl sätter igång kylningen överallt igen. Detta ger hur långt bort räddnings personelen måste för flytta sig bort

# Att begrava allting i betong och annan lämplig material vore egentligen det bästa sett till att minimera den omedelbara risken för strålningskador på omgivning och människor MEN detta vill troligtvis EJ TEPCO eller Japanska myndigheten för då skapar man ett "monument" som man aldrig kan flytta på och ej heller sanera.

Japanska myndigheten har troligtvis det hela under viss kontroll MEN de vill i detta skede ha en så snygg lösning som möjligt

thats my 2 cents folks .........
Citera
2011-03-18, 13:02
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Kan tillägga att plutonium ansamlas i skelettet, framförallt benmärgen.

De arbetare i Fukushima som nu arbetar vid reaktor 3 är visserligen väl skyddade, men skulle någon bli plutoniumförgiftad så är det benmärgstransplantation som gäller.

Läste förresten häromdagen att man i förebyggande syfte redan tagit kontakt med olika "benmärgsbanker" (?) runtom i världen.

2011-03-16
"BBC 2141 GMT: The European Group for Blood and Marrow Transplantation (EBMT) has asked 500 bone marrow transplant centres to be ready to treat Japanese victims of the nuclear accident if needed. In its request, the group said there was real concern that a "significant number of workers attempting to control the damaged nuclear power station" in Japan may receive "doses or whole body radiation over the next week or so," AFP reports."
Citera
2011-03-18, 13:03
Bannlyst
Citat:
Kan tillägga att plutonium ansamlas i skelettet, framförallt benmärgen.

dumheter.
plutonium ansamlas inte i benmärgen. Det får du redovisa vetenskaplig källa för om du vidhåller detta.
radioaktiv strålning däremot slår hårdast emot de celler som växer/delar sig fort och det gör cellerna i benmärgen.
detta fenomen utnyttjar man vid tex strålterapi vid cancer.

att man kontaktar benmärgslab är ju för att om möjligt kunna rädda de modiga män som utsätter sig för livsfara under arbetet. en transplantation av benmärg kan rädda liv på dessa
Citera
2011-03-18, 13:04
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leukoplast
kloka människor är mindre tvärsäkra och kan bara försöka tyda tecknen. just nu ser det ganska bra ut.

Som jag ser det är det ju mer eller mindre sak samma om det är 4 reaktorer, eller "bara" 1, som de inte lyckas "rädda".

Visst är det positivt att de nu verkar få kontroll över situationen, och jag hoppas verkligen att det reder upp sig, men i praktiken så blir ju slutresultatet samma oavsett om det är 1 eller 4 reaktorer som i slutändan får ges upp.

Lite "all or nothing" kan man säga.
Citera
2011-03-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashyourightback
Jag kan tänka mig att problematiken ser ut såhär just nu:

# TEPCO och japanska myndigheterna vill kunna kyla av bränslet så att de i framtiden skall kunna sanera området totalt MEN gör de detta sprider sig radioaktivitet med ångan som bildas ganska rejält när de ger sig på att kyla blottlagda bränsleelement. Det hela rör sig om hur stor dos radioaktivitet som direkt frigöres när de väl sätter igång kylningen överallt igen. Detta ger hur långt bort räddnings personelen måste för flytta sig bort

Blottlagda bränsleelement i reaktorn? Vart kan jag läsa det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in