2011-03-17, 14:25
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
http://www.mext.go.jp/component/a_menu/other/detail/__icsFiles/afieldfile/2011/03/17/1303727_05_1.pdf <-- mätningar gjorda vid fukushima... frågan är om dom är sanna...

Det var dessa mätningar du refererade till tidigare. Som du kan se på kartan ligger mätpunkterna 2 till 5 mil från kärnkraftverket i nordvästlig riktning. Det säger inget om hur det ser ut vid själva reaktorn eller hur höga värdena är strax öster om reaktorn. Men när du säger "vid Fukushima" kanske du menar detta område?
Citera
2011-03-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att det går att rotera vyn. Testa att klicka i vänsterkanten. Jämför med Google Earth över fukushima nuclear plant. Jag är ganska säker på att länen visar området för kärnkraftverket.

http://www.k4.dion.ne.jp/~ngtl-rad/

Längst ned till höger visas en miniatyrkarta som lägger NORD uppåt, så jag tror fortfarande att detta bör vara västkusten. Hur roterar man?
Citera
2011-03-17, 14:26
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Jag uppskattar din närvaro i tråden men jag har svårt att se att tillståndet skulle vara stabilt då:

1: Ingen el
2: Ingen vet om kylsystemen väl fungerar när och om elförsörjningen kommer igång
3: Radioaktiviteten är så hög att "brandbilarna" inte kan köra tillräckligt nära reaktorn för att komma åt att pumpa vatten på den.
4:Arbetare kan således inte vistas på området, kan därför inte utföra eventuella reperationer på kylsystem
5: 4 reaktorer är i "kris" 2 till har börjat värma upp, det borde rimligtvis krävas mycket arbete och reperationer för att säkerställa alla reaktorer och alla bassänger. Något som i nuläget är omöjligt.

Det känns nu mer som ett moment22 snarare än stabilt.

För att kunna säkerställa kylningen så krävs det att strålningsnivån runt Fukushima sjunkertill en acceptabel nivå, vilket kräver kylning.

Jag vet inte var Stroh tog vägen men som jag uppfattade honom är det för närvarande stabilt men sedan är det de facto som du beskriver, tiden är problemet och den håller på att rinna ut.

Såg att du var kvar ursäkta inhoppet.
Senast redigerad av Powergirl 2011-03-17 kl. 14:29.
Citera
2011-03-17, 14:27
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leukoplast
fy fan vad du är korkad, din skitiga jävla besserwisser. det finns en del som tyder på att olyckan var värre än den ines-gradering myndigheterna rapporterade.

Har du av misstag tagit en av Oppfinnar-Jockes ilske-pastiller eller vad är problemet? Kanske du bara är en smula obalanserad och nervös av naturen?

Jag är inte alls intresserad av vilken gradering "olyckan" bör ha på INES-skalan; det jag vänder mig mot är alla fria fantasier om att ungefär halva Japan kommer att sprängas. Om jag hade fått en riksdaler för varje gång någon sagt "det är kört nu" i den här tråden skulle jag kunna bygga min egen reaktor här på bakgården.
Citera
2011-03-17, 14:29
Medlem
euphorias avatar
Madagascar jag förstår vad det står på titlarna och så men förstår inte värdena, står vad det är för cpm-värden i havet och sedan vindriktning och liknande. Kanske tittar på det senare, sorry.
Citera
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnc
Fast var inte det där från tidigare idag? Militärens brandbilar lyckades ju senare spruta vatten i totalt 40 minuter:

Källa: http://news.blogs.cnn.com/2011/03/17/japan-quake-live-blog-obama-pledges-u-s-support/
(CNNs live-blog.)

Ja, man har lyckats spruta vatten. Därmed inte sagt att man lyckats träffa och kyla.
Citera
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Okej det är såpass stora bassänger då. Tackar.

Här är en länk till en sida som diskuterar problemen runt förvaring i amerikanska reaktorer av samma typ:

http://www.energyjustice.net/files/nuclear/security/nasrptsfp5.pdf

Den anger storleken som en kub med måtten 12x12 meter och med en vägg av armerad betong 1,2-2,4 meter tjock.
Citera
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Det var dessa mätningar du refererade till tidigare. Som du kan se på kartan ligger mätpunkterna 2 till 5 mil från kärnkraftverket i nordvästlig riktning. Det säger inget om hur det ser ut vid själva reaktorn eller hur höga värdena är strax öster om reaktorn. Men när du säger "vid Fukushima" kanske du menar detta område?

Ja..
Citera
2011-03-17, 14:33
Bannlyst
Hey folk... Här är ett jävligt bra insticksprogram till firefox om ni vill översätta texter på en jävla massa språk. Bara att kopiera texten o klistra in

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/imtranslator/
Citera
2011-03-17, 14:34
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Fråga till Doktor Stroh:

Är kärnkraftverken byggda så att reaktor och bassängkylningssystemen ska fungera även om reaktorbyggnaderna bara har sitt stålskelett kvar?

Har du läst någonstans om sannolikheten för att kylsystemet ska vara intakt eller i det närmaste och bara behöva enklare reperationer.

Om svaret är ja så verkar det fortfarande finnas möjlighet till en lösning även om det rimligtvis bör ta en lång lång tid innan alla reaktorer är säkrade.

Hur känner du inför möjligheterna att få igång kylning till så många reaktorer att strålningen runt Fukishima sjunker tillräckligt för att åter tillåta personal att arbeta?
Citera
2011-03-17, 14:35
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmystic
Längst ned till höger visas en miniatyrkarta som lägger NORD uppåt, så jag tror fortfarande att detta bör vara västkusten. Hur roterar man?

Jag tror också så är fallet, kanji-tecken för varken Fukushima 福島 eller kärnkraftverk 原発 finns med.
Tror det handlar om några power plants i Niigata området
Citera
2011-03-17, 14:36
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Jag uppskattar din närvaro i tråden Doktror Stroh men här har jag svårt att se att tillståndet skulle vara stabilt då:

1: Ingen el
2: Ingen vet om kylsystemen väl fungerar när och om elförsörjningen kommer igång
3: Radioaktiviteten är så hög att "brandbilarna" inte kan köra tillräckligt nära reaktorn för att komma åt att pumpa vatten på den.
4:Arbetare kan således inte vistas på området, kan därför inte utföra eventuella reperationer på kylsystem
5: 4 reaktorer är i "kris" 2 till har börjat värma upp, det borde rimligtvis krävas mycket arbete och reperationer för att säkerställa alla reaktorer och alla bassänger. Något som i nuläget är omöjligt.

Det känns nu mer som ett moment22 snarare än stabilt.

För att kunna säkerställa kylningen så krävs det att strålningsnivån runt Fukushima sjunkertill en acceptabel nivå, för att sänka strålningsnivån till acceptabel så måste man säkerställa kylningen.

Tack för ditt senaste svar!

Stabilt som betydelsen kommer-inte-explodera-eller-fatta-eld-helt-utan-förvarning.

Situationen är fruktansvärt allvarlig men är något mer förutsägbar än tidigare, nu när mer information om situationen i reaktorhallarna blivit tillgänglig.

Det kommer att bli ett helvete att städa upp Fukushima-1 efter det här. Den lokala radioaktiviteten är som du säger ett mycket stort problem och man får nog utgå från att stora delar av komplexet är allvarligt kontaminerad även på lång sikt.

Det man fruktar är dock att det skall sprida sig utanför kraftverket. Det kan det inte göra utan en brand eller explosion, och det är inget man behöver frukta på kort sikt baserat på det vi vet just nu.

Situationen är faktiskt mycket mer optimistisk än den var igår kväll, även om tidningarna verkar påstå motsatsen.

Kan man inte reparera kylsystemen och fylla på poolerna återkommer risken för brand eller explosion, men det kommer inte ske oväntat eller plötsligt. Det kommer finnas varningstecken, och de kommer ta tid att synas.

Får vi höra att poolerna nästan helt avdunstat är inte situationen stabil längre. Fram till dess är den det. För tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in