2011-03-16, 11:49
Medlem
cyckelpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Om du menar oss här i Sverige så är det nog mest ekonomiskt det kommer att påverka. om du inte tänker göra semesterresor till Japan i framtiden.

Tack har dock inga planer på att åka till japan , känns mer som denna tråden blir pajkastning mellan folk som är för/mot kärnkraft.Inte för att någon bett om mina tankar kring detta så är jag varken mot eller för kärnkraft, tydligen kommer detta påverka oss ekonomiskt vilket dem flest bör lägga märke till men vi som är lite längre ned på skalan i arbetsmarknaden kommer inte direkt märka av någon skillnad..Jag kommer följa tråden i fortsättningen och tänka lite mer innan jag postar, har inte direkt tillagt något vettigt utan lagt mina synpunkter/tankar samt de frågor som vanliga "arbetarklassen" vill ha svar på.
Citera
2011-03-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Problemet är att en trafikolycka dödar någon idag. Kärnkraft fortsätter att döda folk i hundratusen år.
Liknelsen hade varit ok om trafikolyckan innebar att alla som åker förbi den platsen någonsin också dör.

nja alltså, om du typ lägger dig och vilar på reaktorn i tjernobyl dör du kanske men annars har studier visat att djur och växter klarar sig utan problem i området.
I tjernobyl dog ett antal direkt i anslutning till olyckan men sedan dess har ingen omkommit som en direkt orsak av radioaktiv strålning, vad jag har hört iallafall. det har väl rapporterats om en viss ökning av cancer på sina håll men det är ju inte samma sak och har inte direkt kunnat härledas till tjernobyl heller så vitt jag vet. det räcker iaf inte att bara åka förbi tjernobyl för att dö.
Citera
2011-03-16, 11:51
Medlem
Pre 1914s avatar
Vätgasexplosionerna var ju brutala och triggade väl den här senare utvecklingen.

Vilka ventilationsmöjligheter ska det finnas i en reaktorhall? Har de enorma fläktar som kan byta luft på tillräckligt kort tid för att förhindra vad som skett här, eller är det något som har underskattats vid konstruktionen?
Eller kanske fungerade bara ventilationen dåligt efter naturkatastroferna?
Citera
2011-03-16, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Det kan väl stämma, men hur goda skäl har vi egentligen att chansa?

Varför inte göra omställning till vettig energi för jorden nu och inte lämna det samt mångtusenårigt avfall till efterlevande?

Men det FINNS INGEN vettig ersättare nu. Det går inte att trolla med knäna, viss skillnad på att uppfinna en katalysator. Du vet att det forskas massor på området, alla vill väl ha ett bättre alternativ. Men just nu är alternativen sämre! Fimpar vi verken så ökar produktionen av smutsig el, det tycker jag är ansvarslöst.
Citera
2011-03-16, 11:56
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Nu blir det på gränsen till off-topic, men vad är ditt alternativ? Vissa länder som Kina mfl går mot en kraftig industriell/ekonomisk utveckling och skriker efter energi. Samtidigt har vi eventuellt en växthuseffekt, eller ngn form av uppvärmning av vårt klot( jag tillhör iofs skeptikerna till den renodlade växthuseffekten).

För att få litet perspektiv. Hitills har tusentals dött av jordbävningen/tsunamin. Men hur många har dött av strålningen från reaktorerna? Visserligen vet vi inte hur det hela kommer att sluta men det finns mer eller mindre "´synliga" hälsofaror från alla energikällor. Det synns dock väldigt tydligt när något händer med kärnkraften.

Min markering.
Självklart dör fler människor i naturkatastrofer än i kärnkraftsolyckor. Problemet är att vi på alla sätt försöker tämja naturen men ständigt misslyckas vi. Det är också här kärnkraftens säkerhet kommer in, för det finns för mycket som vi inte när vi försöker utnyttja kärnkrafts energi.
Skulle vara intressant om någon hade ett svar vad en härdsmälta, i det farligaste scenariot, medför.
Citera
2011-03-16, 11:56
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Men det FINNS INGEN vettig ersättare nu. Det går inte att trolla med knäna, viss skillnad på att uppfinna en katalysator. Du vet att det forskas massor på området, alla vill väl ha ett bättre alternativ. Men just nu är alternativen sämre! Fimpar vi verken så ökar produktionen av smutsig el, det tycker jag är ansvarslöst.

Tja, det kanske blir som sist vi folkomröstade.
Då sa man avveckla med förnuft, sedan spenderade man 25år med att forska kring kärnkraft och sket i allt annat. Är det 25 år till vi snackar om, eller vad?

I realliteten är det så att kraftindustrin älskar sin djävla kärnkraft. Egentligen skulle man skicka ner varenda djävla chef på vattenfall och utvecklingsavdelningarna där till fukushima. Släng av dom över reaktorn på hög höjd. Alltid kyler det något.
Citera
2011-03-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightstalkern
50-60 pers?
ett antal möjliga cancerfall?
Haha, du är ju uppåt väggarna. Kanske dags för dig att se lite dokumentärer och läsa lite böcker.

Sen kan jag upplysa dig att om du krockar en bil betyder inte det att man inte kan bo, bygga hus och industri och gro grödor på den marken förren några tusen år senare.

Jo tack jag har både sett dokumentärer och läst..
Du inser att det varit typ världens största hype kring tjernobyl va? en massa felaktiga påståenden som slängts hit och dit. 50-60 pers i anslutning till olyckan är vad som är bekräftat.
Michael Crichton har forskat kring det här faktiskt och gav den här spännande föreläsningen för ett antal år sedan där han bl.a. tar upp medias gigantiska felrapportering.
http://video.google.com/videoplay?docid=2795753336403393538#
god förnöjelse

edit: länka gärna till nån dokumentär eller dylikt om det är något du vill dela med dig av.
Senast redigerad av Lisma 2011-03-16 kl. 12:16.
Citera
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ryska myndigheter försöker dämpa oron över att radioaktivitet kan påverka landets östra delar, skriver nyhetsbyrån AP. Enligt lokala ryska medier har boende i östra Ryssland sprungit för att köpa jod, vin och vodka, som de tror ska hjälpa.

http://www.expressen.se/nyheter/liverapport

Ryssar--
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Taket i reaktorhallen är inte en del av den byggnaden som kallas PS, pressure suppression, som är den byggnaden du syftar på. Den byggnaden är sluten med PS-locket som ligger direkt ovanför reaktortanklocket.

Detta väcker en fråga som jag aldrig tänkt på, det använda bränslet förvaras i bassänger i reaktorhallen under en period efter att härden har fått nytt bränsle.
Vad händer om reaktorbyggnadens tak försvinner (den byggnaden är inte lika stabilt byggd som reaktorinneslutningen)? Får dom dessutom problem med kylningen av dessa bassänger så borde problemen bli ganska omfattande. Om vattnet dunstar bort så har du en frilagd strålkälla som ingen kan närma sig.

Så det är alltså detta PS lock som man ser här, den runda tingesten inringad? Isåfall är bassängerna som innehåller använt bränsle runtomkring bortsprängda. Åtminstone på denna sida av byggnaden, har jag fel? http://oi54.tinypic.com/t7yhdc.jpg
Citera
2011-03-16, 11:58
Medlem
Citat:
Men man måste väl kunna se lite nyktert på det. Kan man inte klara sig utan just den lilla landplätten då? Om det finns tre sådana områden på jorden, är det verkligen så hemskt?
Ja, det är verkligen precis så hemskt, faktiskt. Befolkningen på jorden bara växer och växer, varenda liten yta på jorden som går att utnyttja behövs. Du pratar ungefär som de som tror att vi människor står över resten av naturen och inte är en del av den. Det stora problemet är dock inte risken för olycka, utan slutförvaringen. Kärnkraft är ingen hållbar lösning, så enkelt är det bara.

Citat:
Samma händer inte i Japan och kommer inte hända någon annanstans heller.

Det är vad du TROR, det är inte på något sätt relevant för diskussionen. Sen i fredags har det gått från "inga problem" till att det smäller, det läcker ut strålning och fan och hans moster. Den här "lilla" olyckan är ett givet exempel på att det finns saker som inte går att räkna med eller skydda sig mot helt ut. Jordbävningar och tsunamis verkar vara två av de.

Citat:
Alternativet idag är att sätta oss i knäna på olje, gas eller kolleverantörer och köpa smutsig el.
Det forskas ju för tusan för fullt på bättre tekniker, vad gör det om kärnkraften får finnas i säg 30 år till?

Som jag sa tidigare, ska man vara så hysterisk så måste man väl vara konsekvent och stänga ner en massa annan industri också, och säga adjö till en massa mediciner och kemikalier i vår vardag.

Alternativet är att pumpa en helvetes massa pengar på förnyelsebar OFARLIG energi. Visst, det forskas, men det finns intressen som sätter stopp för utvecklingen. Förutom kärnkraftshetsarna har vi ju olje-eliten som lobbar hårt för att hålla kvar sitt järngrepp. Enda sättet att få något att hända är att tvinga fram en utveckling, det gör man genom att avveckla den farliga energin och gynna de som utvecklar ny teknik.
Citera
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Det ska väll gå att bygga kärnkraftverk som inte slås ut av en jordbävning. Lägg dom lite strategiskt och ge fan i att experimentera med gående kraftverk. Jag tycker personligen att kärnkraft är något vi borde satsa mer på. Eller?
Citera
Medlem
Catings avatar
FLASH: Japan police will attempt to cool no. 4 reactor spent nuclear fuel pool using water cannon truck - TV

http://twitter.com/#!/Reuters
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in