2011-03-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Men just det där var ett missförstånd, det har vi ju redan rett ut i tråden.
(Det var inte reaktor 1 och 2, utan anläggning 1 och 2.)

Då måste dom låga nivåerna, som drpoe säger, vara falska. Varför annars, som sagt, får inte personal vistas i närheten?

Man säger en sak och agerar på ett helt annat.
Citera
2011-03-17, 11:48
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
ja för det är ju precis det scenariot i Tjernobyl?

Inte att de funderar på flytta tillbaka folk till de tidigare stängda städerna?

Jag vet inte vad man använde för bränsle i tjernobyl. Jag pratade med en fd kollega som är radiofysiolog igår. Han påstod att ämnena i reaktorbadet(4) har en halveringstid på 46k.år.
dessutom får du gärna googla mängden radioaktivt utsläpp vid tjernobyl, kontra denna anläggning.

Jag gjorde det igår cba göra det igen. Det är jävligt många ton i denna anläggning.
Citera
2011-03-17, 11:49
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Men oss emellan tycks det mer eller mindre klarlagt att myndigheterna börjar få kontroll över skeendet, och det känns ganska skönt.

Kan du förklara för oss hur detta är klarlagt? PErsonal kan inte vistas på området, helikoptrar kan inte flyga över och brandbilarna kan inte köra in på området.

Det enda som talar för att någonting är under kontroll är högst tvivelaktiga uppgifter från Japanska myndigheter.

Du 1986:
"Men sovjet sa att allt var lugnt vid tjernobyl så nu åker jag till Ukraina på semester"
Citera
2011-03-17, 11:50
Medlem
tomibollen_2s avatar
DN har anlitat en professor som inte tycker att det är så farligt där borta
http://www.dn.se/nyheter/varlden/det-ar-bara-att-duscha-bort-stralningen

Citat:
Två räddningsarbetare försvunna. 17 har utsatts för strålning och några har ”hastigt insjuknat”, enligt atomenergiorganet IAEA. Men Eva Forssell-Aronsson, professor i radiofysik är inte orolig. ” Jag tror inte det kommer inte att bli några dödsfall. Den strålning som sitter på huden är bara att duscha bort”, säger hon.
Citera
2011-03-17, 11:53
Medlem
Citat:
Skriver också "använt personal där det behövts". Självklart ska de erfarna ta hand processer och liknande som det krävs utbildning för. Men annars, fixa med ad-hoc lösningar där de löser saker efterhand, kanske gör tekniska anpassningar, osv. Där känns det som att militären har bättre utbildning och utrustning att kunna lösa situationen.

Det är stor skillnad att vara skicklig på det man gör i vardagen och att kunna göra det i kris med andra verktyg, andra miljöer osv. Militären är mer tränad i sådana situationer.

För att nu inte tala om beslutsläget. Tepco borde fråntas besluten i det här läget.

Sant, militären och övriga industrin borde ställa sin utrustning till förfogande, men hålla sig undan all typ av beslutsfattande som inte rör evakuering och andra katastrofåtgärder.
Citera
2011-03-17, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winning
Sant. Men det skulle även föra ner all skit (strålning) till marken. Det lär knappast bara regna precis över reaktorerna.

Ja dom pratar om vädret för att OM partiklarna skulle komma upp i luften så kan det följa med vinden.
Men det inte mycket partiklar i luften nu, så då finns det inget som kan regna ner heller.
Citera
2011-03-17, 11:54
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEXUS100
Håller med, vad ska dom göra nu när allt dom har provat misslyckats?

Ja, vad skall de göra nu? Ingen som hört eller sett om vad de säger att de skall göra istället?
Citera
2011-03-17, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaejko
Där med tyckte jag att min kranbil idé var bra

http://i56.tinypic.com/10rsnpe.jpg

Ja, det ser ju bra ut. Maila detta till Japan.
Citera
2011-03-17, 11:55
Medlem
Citat:

För att nu inte tala om beslutsläget. Tepco borde fråntas besluten i det här läget.

DET DÄR har jag varit ute efter i flera dagar ...... nu kan de väl ändå inte ha besluts befogenheterna kvar? När blev de fråntagna det tror ni?
Citera
2011-03-17, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Ja dom pratar om vädret för att OM partiklarna skulle komma upp i luften så kan det följa med vinden.
Men det inte mycket partiklar i luften nu, så då finns det inget som kan regna ner heller.
lol. Det tror jag på när jag ser det. Inte fanken skulle 0,2 miljoner evakueras om luften var ren.
Citera
2011-03-17, 11:56
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre

Det är väl möjligt att regnet i sig kan bli kontaminerat på vägen ner kanske, men jag tänke mest hellre lite nerfall i den begränsade mängd som finns nu och avkylning, än att temperaturerna stiger och någonting ännu värre händer.
Citera
2011-03-17, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Jag vet inte vad man använde för bränsle i tjernobyl. Jag pratade med en fd kollega som är radiofysiolog igår. Han påstod att ämnena i reaktorbadet(4) har en halveringstid på 46k.år.
dessutom får du gärna googla mängden radioaktivt utsläpp vid tjernobyl, kontra denna anläggning.

Jag gjorde det igår cba göra det igen. Det är jävligt många ton i denna anläggning.

Ja du kanske inte ska hoppa i simbassängen på 46000år. Men den bassängen är ju inte över 3 mil bred....

Den bassängen lär bli täckt/flyttad förr eller senare. Ungefär som i Tjernobyl.
När den slutar förstöra för omgivningen så kommer de partiklar som finns ute i markerna få tas om hand/spädas ut med regn etc. Vet inte hur lång tid det handlar om men inte tusentals år iaf.

Tex djurlivet etc i Tjernobyl frodas alldeles utmärkt runt Tjernobyl, liten om ens någon påverkan av katastrofen. Allt pekar på motsatsen eftersom det inte funnits någon mänsklig påverkan för övrigt... ett stort naturreservat :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in