2011-03-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Svenska kärnkraftsreaktorer är till viss mån konstruerade för att klara en jordbävning, det är dock klassat som en H5a och anses vara mycket osannolikt. Men konsekvenslindrande system finns. Men som sagt. Den värsta jordbävningen vi haft är på runt 5.0 på richterskalan och den i Japan är på 8,9. Kom då ihåg att richterskalan är logaritmisk...

Bra att du tar upp att skalan är logaritmisk, men vet alla vad det betyder? Om jag tänker rätt så borde en jordbävning på 8,9 vara ungefär 10 000 gånger kraftigare än en på 5.
Citera
2011-03-12, 12:04
Medlem
SureBets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Sure..

Det är en härdsmälta som har orsakat det enorma trycket inne i reaktorn. Det finns ingen annan källa, vilket vem som helst förstår om man tänker efter lite! Vart skulle gasen och trycket komma ifrån? Vad har orsakat det tror du? Det finns inget vatten där inne, det är en sak som är säker. Tsunamin har säkerligen slammat igen in/uttaget av vatten. Så nej.. det är fan ingen "liten ångexplosion". Det är en mörkläggning tills dess att man vet mer...
jag frågade tidigare om det finns något utanför reaktorn som skulle kunna explodera..
jag kunde inte komma på något..

men nu efter smällen när röken är helt borta så kommer det ingen mer rök, bara skelettet kvar av byggnaden, ingen rök eller något.. hade det varit en härdsmälta hade det brynnit eller ångat som fan om den var under vatten?
Citera
2011-03-12, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Bra att du tar upp att skalan är logaritmisk, men vet alla vad det betyder? Om jag tänker rätt så borde en jordbävning på 8,9 vara ungefär 10 000 gånger kraftigare än en på 5.
sv.wikipedia.org/wiki/richterskalan

"Richterskalan är en skala som används för att ange styrkan hos jordbävningar. Skalan är en logaritmisk skala där varje steg motsvarar en ökning av magnituden (skakningen) med cirka 10 gånger. Detta motsvarar ca 32 gånger mer energi. En jordbävning på 3–4 är knappt märkbar; en på 8 eller mer kan ödelägga städer om den inträffar i tättbebyggda områden."
Citera
2011-03-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet
hon sa att de hade fått info om att det tydligen bara ska vara det

nu sa hon igen "serious damage to the reactor container is unlikely"

Inte någon gång har jag hört nämnas att det skulle finnas risk för ångexplosion här. Så jag litar inte helt blint på vad lugnafolk-experterna säger. Men mediapsykologerna behövs ju för att underlätta evakueringen. Det gäller också att minimera skadan hos folks tilltro till kärnkraft.
Citera
2011-03-12, 12:07
Medlem
Tänk att den där radioaktiviteten kan färdas rätt ut med vattnet. Det skulle ju drabba världen globalt och förmodligen förstöra världens havsvatten för århundraden. Snacka om att hela världsklimatet ligger på en riktigt skör tråd - Detta kraftverk.
Citera
2011-03-12, 12:08
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Om det är fyra steg på skalan så bör det ju bli en miljon gånger starkare. Varje steg är en ökning på 10 upphöjt till 1,5. Fyra steg (eller 3,9) blir då en miljon (10 upphöjt till sex).
Citera
2011-03-12, 12:08
Medlem
SureBets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Inte någon gång har jag hört nämnas att det skulle finnas risk för ångexplosion här. Så jag litar inte helt blint på vad lugnafolk-experterna säger. Men mediapsykologerna behövs ju för att underlätta evakueringen. Det gäller också att minimera skadan hos folks tilltro till kärnkraft.
men det kommer ingen mer rök från byggnaden iallafall, om inte bilderna är photoshoppade haha
Citera
2011-03-12, 12:09
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet
jag frågade tidigare om det finns något utanför reaktorn som skulle kunna explodera..
jag kunde inte komma på något..

men nu efter smällen när röken är helt borta så kommer det ingen mer rök, bara skelettet kvar av byggnaden, ingen rök eller något.. hade det varit en härdsmälta hade det brynnit eller ångat som fan om den var under vatten?

Att härden inte är blottad betyder inte att det inte har skett en härdsmälta. Moderna kärnkraftverk har inneslutningar som hindrar härden från att glida ner i marken och grundvattnet. Det är helt klart en härdsmälta, men huruvida härden är blottad eller inte verkar oklart. Det behöver inte komma smuts och ånga från reaktorbyggnaden för att katastrofen ska vara ett faktum...
Citera
2011-03-12, 12:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastskallen
Tänk att den där radioaktiviteten kan färdas rätt ut med vattnet. Det skulle ju drabba världen globalt och förmodligen förstöra världens havsvatten för århundraden. Snacka om att hela världsklimatet ligger på en riktigt skör tråd - Detta kraftverk.

Snacka om överdrift! Även om alla 4 reaktorerna i just detta kraftverk skulle totalfallera och "rinna" ut i vattnet, så skulle det bara vara ett litet lokalt problem. Världen är stor, vetdu, Plastskallen.
Citera
2011-03-12, 12:11
Medlem
Sluvtrasses avatar
Jetströmmar kommer drabba USA med radioaktivitet från Japan

OM det kommer stora mängder radioaktivitet så kommer även USA att drabbas.

Det går en jetström från Japan till Kalifornien

http://www.journal.dnd.ca/vo6/no2/history-histoire-01-eng.asp

http://en.wikipedia.org/wiki/Oishi_Wasaburo

Frågan är hur mycket som kommit ut och hur mycket som "försvinner" på vägen.
Citera
2011-03-12, 12:14
Medlem
SureBets avatar
http://i.imgur.com/AWPCx.png

ingen rök eller något efter explosionen, en härdsmälta kan väl inte bara ligga och puttra så anonymt?
Citera
2011-03-12, 12:16
Medlem
MsRojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastskallen

Du lever verkligen upp till ditt användarnamn i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in