2011-03-12, 11:42
Avstängd
jyckens avatar
Som jag tidigare har sagt att jag trott är härdsmältan ett faktum sedan ett bra tag. Man ägnar sig nu åt att inte skapa panik i Japan.

Den första evakueringen på 3 km och sedan 10 km har nu utökats till 25 km. Det här är ett typexempel på en kontrollerad evakuering. Faran har inte ökat den senaste timmen. Den har varit konstant sedan strax innan explosionen men för att genomföra en evakuering i ett område med skadad infrastruktur är det här en planerad och uträknad metod.

Igen... Det här är vad jag tror. Inte vad jag vet.
Citera
2011-03-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsRoj
Fukushima = privat ägt, Tjernobyl = Statligt ägt och om båda försöker/försökte dölja sanningen så vad exakt menar du vart man ser skillnaden?

Det jag menar är att vare sig det är en diktatur eller privat företag så är det samma "locket på" agerande. På samma sätt som det har mörkats vid svenska incidenter så måste alla köra med öppna kort annars går det åt helvete. Hur ska man kunna lita på företagen när de i främsta hand strävar åt högre vinst åt aktieägarna.
Citera
2011-03-12, 11:49
Medlem
Jaha, jag som sitter i Tokyo nu, vad fan ska jag göra? Blir jag en jävla mutant eller något nu eller?
Citera
2011-03-12, 11:49
Medlem
Anledningen till att radioaktivitet spred sig från Tjernobyl var pga att grafiten (stora mängder) som användes som moderator brann upp och spreds som radiaktiva partiklar.

I denna typ är det inte mycket brännbart förutom bränslet.

Hur ser härdsmältans dynamik ut? Vet inte. Jag projekterade kylsystem, inte katastrofer.

Gissar:
Delar av bränsleelement friläggs och smälter av den interna resteffekten. Bitar rasar ner i botten på reaktorn.
Delar av bränsleelement friläggs och blir varma och dissocierar vatten till syre och väte. Väte och syre återförenas i en smäll och slår sönder saker i systemen eller allt.
Delar av härd smälter ner och rasar ner i botten på reaktorn. Det är varmt och bränslet smälter hål i botten på reaktorn. Bränslet fortsätter ner i botten på containment. Där ligger det och kokar vatten i något eller några år, utstötande radioaktiv ånga i något eller några år.
Stora delar av härd smälter och smälter genom reaktorkärlets botten. Tillräckligt stor mängd samlas för att kritisk massa skall uppnås. Det smäller. Radioaktivitet sprids i området. Efter några år kan man börja sanera.

Jag tar gärna emot synpunkter från någon reaktorfysiker!! Jag gissar bara.
Citera
2011-03-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
För att säga emot dig, så Tjernobylolyckan inträffade under Sovjettiden, alltså var det en reaktor ägd av samhället. Men man mörkade så in i helvete och släppte inte ut någon heltäckande information på flera veckor. Så inte är ett planekonomiskt eller samhällsägd kärnkraft någon garanti för öppenhet.

Tjernobyl inträffade under sovjettiden när Sovjet hela tiden strävade efter att överglänsa USA, att man mörkade är då inte så konstigt. Men det viktiga är att Sovjet var en diktatur.

Den här ägs av ett privat företag som vet att det ätt kan vara en dödsstöt för aktien/värdet på företaget i allmänhet om det kommer ut att deras kärnkraftverk havererar mer eller mindre.

Jag tror att ett offentligt ägt kärnkraftverk i en demokrati kommer att vara generösast med information i händelse av en olycka.
Citera
2011-03-12, 11:52
Medlem
SureBets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Här ser man tydligt att det är reaktorn som ligger precis intill den stora vita masten:

http://cdnstatic.expressen.se/polopoly/bilder/2011/03/12/1.2363022TS1299918038510_slot100slotWide75ArticleF ull.jpg

Och här är filmen som visar vilken byggnad det är som exploderar:

http://www.youtube.com/watch?v=pg4uogOEUrU

Härdsmältan är ett faktum... Vi pratar om chernobyl 2.0...
de pratar på bbc om att det inte alls är så, utan bara en "liten ångexplosion", bara skalet på byggnaden som blåstes bort, inte speciellt allvarligt tydligen, om det stämmer
Citera
2011-03-12, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet
de pratar på bbc om att det inte alls är så, utan bara en "liten ångexplosion", bara skalet på byggnaden som blåstes bort, inte speciellt allvarligt tydligen, om det stämmer
Rättelse: De sa att det KAN vara så att det bara var en ångexplosion.

EDIT: Nu sa dom det igen, att 'cointainern' skulle ha gått skadats är 'unlikely'...
Citera
2011-03-12, 11:56
Medlem
Birgitta61s avatar
Russia Today har tidigare rapporterat att det blåser österut vilket innebär att nedfallet landar i stillahavet. Normalt tror jag att det brukar blåsa åt nordväst vilket innebär nedfall i norra Kina, Nord och Sydkorea samt Ryssland.

Undra om Kim Jong Ill är ledsen eller glad över detta. Jag kan verkligen tänka mig hur de nordkoreanska ledarskapet sitter och drar i sina små skrumpna snorrar över detta.
Citera
2011-03-12, 11:57
Medlem
SureBets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychomathi
Rättelse: De sa att det KAN vara så att det bara var en ångexplosion.
hon sa att de hade fått info om att det tydligen bara ska vara det

nu sa hon igen "serious damage to the reactor container is unlikely"
Citera
2011-03-12, 11:57
Medlem
Svenska kärnkraftsreaktorer är till viss mån konstruerade för att klara en jordbävning, det är dock klassat som en H5a och anses vara mycket osannolikt. Men konsekvenslindrande system finns. Men som sagt. Den värsta jordbävningen vi haft är på runt 5.0 på richterskalan och den i Japan är på 8,9. Kom då ihåg att richterskalan är logaritmisk...
Citera
2011-03-12, 11:59
Medlem
Största risken i Sverige är nog mänskliga faktorn eller sabotage "Terrorism".

Fan hoppas detta löser sig väl för Japan. Känns som idioti att ha kärnkraftverk i ett sådant jordbävningsdrabbat område.
Citera
2011-03-12, 12:00
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet

Sure..

Det är en härdsmälta som har orsakat det enorma trycket inne i reaktorn. Det finns ingen annan källa, vilket vem som helst förstår om man tänker efter lite! Vart skulle gasen och trycket komma ifrån? Vad har orsakat det tror du? Det finns inget vatten där inne, det är en sak som är säker. Tsunamin har säkerligen slammat igen in/uttaget av vatten. Så nej.. det är fan ingen "liten ångexplosion". Det är en mörkläggning tills dess att man vet mer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in