2011-03-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
OT:
Alla vattenflaskor de har visat på NHK är halvlitersflaskor. De bär runt på kartonger med halvlitersflaskor. Jag misstänker att de väntar på att en japan ska uppfinna en större flaska.

Ja, men om det blir problem att distribuera flaskvatten till 35 miljoner japaner kan de ju fylla tomflaskorna med kranvatten. En halvlitersflaska kommer då bara innehålla hälften så mycket jod-131 som en enlitersflaska.
Citera
2011-03-24, 12:50
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Så här skriver killarna på http://nuclearpoweryesplease.org/blog/ nyss.

"The situation appears stable at the moment, but seawater cooling can not continue forever. At some point the salt depositions in the core will start to cause real problems but I do not know what time span we are talking about. If one estimates the salt deposition from the amount of water that could have been evaporated by the decay heat so far one ends up with several tens of cubic meters of salt. It’s hard to know where all of this salt has been deposited though since we don’t know the flow path of the water."

Det låter ju inte så bra. Hmm... Man borde väl kunna avsalta. Det kanske är för stora mängder...

Hur hade du tänkt att man skulle avsalta? Själv vet jag inte riktigt hur det skulle gå till, problemet är att, så vitt jag förstår det, det inte är ett cirkulerande vattensystem. De kyler ju ned reaktorerna och bassängerna genom att externt tillföra havsvatten via exempelvis brandslangar. De rådande tekniker som finns idag för att avsalta vatten går ut på att använda särskilda membran för att rena vatten (då måste så klart vattnet cirkulera genom membranet). Alternativt genom omvänd osmos, även detta genom ett semipermeabelt membran.

Teknikerna lämpar sig helt enkelt inte för den situation vi finner vid Fukushima. Det blir därför väldigt svårt att rena vattnet från salt när de väl har sprutats iväg mot reaktorerna/bassängerna. Hade de varit lite smarta och tänkt framåt hade de såklart renat vattnet innan, men de verkar ju inte göra allt för mycket rätt där borta...
Citera
2011-03-24, 12:53
Bannlyst
Som det låter här i tråden så har dom det "typ" under kontroll, kylningen lyckas hyfsat bra, det läcker inte alltför mkt strålning m.m, så nu är det alltså bara att vänta på att allt är OK igen?
Citera
2011-03-24, 12:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Hur hade du tänkt att man skulle avsalta? Själv vet jag inte riktigt hur det skulle gå till, problemet är att, så vitt jag förstår det, det inte är ett cirkulerande vattensystem. De kyler ju ned reaktorerna och bassängerna genom att externt tillföra havsvatten via exempelvis brandslangar. De rådande tekniker som finns idag för att avsalta vatten går ut på att använda särskilda membran för att rena vatten (då måste så klart vattnet cirkulera genom membranet). Alternativt genom omvänd osmos, även detta genom ett semipermeabelt membran.

Teknikerna lämpar sig helt enkelt inte för den situation vi finner vid Fukushima. Det blir därför väldigt svårt att rena vattnet från salt när de väl har sprutats iväg mot reaktorerna/bassängerna. Hade de varit lite smarta och tänkt framåt hade de såklart renat vattnet innan, men de verkar ju inte göra allt för mycket rätt där borta...

Jag uttryckte mig inte klart. Jag tänkte ju förstås att man kunde försöka avsalta det vatten man tillför. Jag misstänker att mängderna inte gör det helt lätt. Nu har man väl tillgång till el så möjligheterna ökar.

"Main Gate", 19:30 JST, 203.5uSv/h - avtar långsamt
http://www.tepco.co.jp/en/nu/monitoring/11032410a.pdf

Ett lokalt maximum över 400uSv/h i mätserien under eftermiddagen - jag tror från en annan mätpunkt.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-24 kl. 13:01.
Citera
2011-03-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilare
Som det låter här i tråden så har dom det "typ" under kontroll, kylningen lyckas hyfsat bra, det läcker inte alltför mkt strålning m.m, så nu är det alltså bara att vänta på att allt är OK igen?

Inte riktigt så här säger idag ett annat Japanskt kärnkraftsverks chef om varför de själva väntar med att dra igång två av sina reaktorer.

"Manabe said the situation at the Fukushima plant is not heading toward stability and that a string of accidents there since March 12 have prompted the government to start reviewing steps to ensure safety at nuclear power plants."

http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/80796.html
Senast redigerad av Nibiru2011 2011-03-24 kl. 13:07.
Citera
2011-03-24, 13:12
Medlem
revodnebs avatar
NHK World rapporterar nu att 3 arbetare skickats akut in på sjukhus för strålningsskador. Det har mätts upp 400 mSv/h i reaktorbyggnaden där de arbetade. Det såg inte vackert ut, rejäla brännskador i fötterna när de klampar runt i vattnet.

Sen har jag funderat på saltvattnet. Problemet med saltvattnet är ju avlagringarna som riskerar blockera vattenflödet. Det här kan gå ganska fort eftersom vattnet evaporerar snabbt (ångan).
Citera
2011-03-24, 13:15
Medlem
Vattendroppes avatar
jag har snöat in lite på det psykologiska spelet som följer på en olycka.
det finns ett antal olyckor att läsa in sig på.
Jag lyssnade på detta alldeles nyss.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412

Lite att slölyssna på i alla fall.

Jag tänker på eftespelet på hänelserna i Japan, de är totalt
oöverskådliga, frågorna är många och hur ska de lyckas lyfta sig ur detta.
Dom borde ju bara världbäst på det efter deras historia.

En sådan sak som vatten, mat, industri och alla som bor i läger nu.
Och så lever dom under hotet av "den stora".
Jag sänder en tyst tanke till japanerna.
Citera
2011-03-24, 13:25
Medlem
Catings avatar
- 1 TEPCO employee who was not able to stand by his own holding left
chest with his hand, was transported to the hospital by an ambulance
on March 12th.

- On March 24th, it was confirmed that 3 workers from other companies
who were in charge of cable laying work in the 1st floor and
the underground floor of turbine building were exposed to the radiation
dose of more than 170 mSv. 2 out of 3 are being transferred to
the hospital as it was confirmed that their leg skin were contaminated.

Others
- We measured radioactive materials (iodine etc.) inside of the nuclear
power station area (outdoor) by monitoring car and confirmed that
radioactive materials level is getting higher than ordinary level.
As listed below, we have determined that specific incidents stipulated
in article 15, clause 1 of Act on Special Measures Concerning Nuclear
Emergency Preparedness (Abnormal increase in radiation dose measured
at site boundary) have occurred.
From now on, if the measured figure fluctuates and goes above and below
500 micro Sv/h, we deem that as the continuous same event and will not
regard that as a new specific incidents stipulated in article 15,
clause 1 of the Act on Special Measures Concerning Nuclear Emergency
Preparedness (Abnormal increase in radiation dose measured at site
boundary) has occurred. In the interim, if we measure a manifestly
abnormal figure and it is evident that the event is not the continuous
same event, we will determine and notify.

Kan ju vara bra att veta om man försöker hålla koll på uppdaterade siffror

http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11032408-e.html
Citera
2011-03-24, 13:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheL

Avsaltning av vatten görs normalt sett via jonbytesteknik. Att avsalta t ex havsvattnet innan det används för kylning/nivåhållning är helt enkelt inte möjligt som läget är.

Det som förvånar mig är att man inte utnyttjat dom stora tankar med avsaltat vatten som normalt sett finns på alla kärnkraftverk. Med tanke på Fukushimas storlek borde det finnas ca 3000 kubikmeter avsaltat vatten att tillgå.
Citera
2011-03-24, 13:28
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ja det där skulle jag vilja veta veta mer om. Men det står fortf inget mer på Kyodo.

Den här finns det inget mer om heller:
NEWS ADVISORY: TEPCO asks some workers at troubled nuke plant No. 3 unit to evacuate, 17:21 (nu mer än en timme sedan)

Någon som vet något om denna evakuering av "some workers"?

Mer om EV. evakuering finns nu på Kyodo:
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/80777.html

och här finns lite om de som blev evakuerade ifrån fukushima i samband med att de andra tre skadades:
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/80799.html

Vad jag funderade på är uppgiften om de tre som skadats idag. De gick omkring i starkt radioaktivt vatten när de arbetade? "while laying cable underground at the No. 3 reactor's turbine building."
Senast redigerad av Cating 2011-03-24 kl. 13:34.
Citera
2011-03-24, 13:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Också i Ibaraki tickar det långsamt ner:

http://mextrad.blob.core.windows.net/page/08_Ibaraki_en.html

Förutom Madagascar och Cating har nu även E.Merckx bidragit med bra information angående utsläpp av aktivitet. Kredit till er och andra medlemmar som oförtrutet bidrar med bra information utan en massa skräckpropaganda.

Ni gör ett kanonjobb!!
Citera
2011-03-24, 13:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Avsaltning av vatten görs normalt sett via jonbytesteknik. Att avsalta t ex havsvattnet innan det används för kylning/nivåhållning är helt enkelt inte möjligt som läget är.

Det som förvånar mig är att man inte utnyttjat dom stora tankar med avsaltat vatten som normalt sett finns på alla kärnkraftverk. Med tanke på Fukushimas storlek borde det finnas ca 3000 kubikmeter avsaltat vatten att tillgå.

Om det finns, är det möjligt att man undviker att använda det om det är kontaminerat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in