2011-03-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motarbetaren
Om reaktorn blir torr kan bränslet smälta och bränna hål på reaktorbotten. När denna varma klump kommer ut i en helt fylld inneslutning blir det fyrverkeri.

Fyrverkeri betyder vad?
Vätgasbubbla som i Three mile island?
Senast redigerad av frinken 2011-03-14 kl. 22:55.
Citera
2011-03-14, 22:53
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Återigen: man måste känna beundran för dessa dödsföraktande och hårt arbetande personer. Undrar när de fick sova sist.

Vilken nervpress de måste vara under. Jag lider med dem.

Citat:
The New York Times has some rather worrying quotes from concerned nuclear industry executives in the US who have been talking to Japanese counterparts amid faltering emergency operations to pump seawater into one of the crippled reactors at the Fukushima Daiichi Nuclear Power Station:

"They're basically in a full-scale panic" among Japanese power industry managers, said a senior nuclear industry executive.

The executive is not involved in managing the response to the reactors' difficulties but has many contacts in Japan. "They're in total disarray, they don't know what to do."

Källa: The Guardian.
Citera
2011-03-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Fyrverkeri betyder vad?
Vätgas bubbla som i Three mile island?
Ångutvecklingen spräcker containment.
Finns inte en chans att nedblåsningsledningarna från containment kan avbörda vatten eller en blandning av vatten och ånga.

Godnatt. Jag går och lägger mig.
Citera
2011-03-14, 22:58
Bannlyst
jävla nötter. varför skyddade dom inte reaktorerna bättre. de flög ju i luften som papper och liknar sönderbrända tändsticksaskar. herregud.
Citera
2011-03-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motarbetaren
Ångutvecklingen spräcker containment.
Finns inte en chans att nedblåsningsledningarna från containment kan avbörda vatten eller en blandning av vatten och ånga.

Godnatt. Jag går och lägger mig.

Dom där 290cm stålarmerad betong som det snackats om - du menar att ångtrycket kommer spräcka det? :S
Citera
2011-03-14, 23:00
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
jävla nötter. varför skyddade dom inte reaktorerna bättre. de flög ju i luften som papper och liknar sönderbrända tändsticksaskar. herregud.

Reaktorerna har inte flugit någonstans.
Citera
2011-03-14, 23:02
Medlem
rootbits avatar
BREAKING NEWS: Partial defect found in No.2 reactor's container: Edano (06:58)
//Kyodo News
Citera
2011-03-14, 23:04
Medlem
Banglaboys avatar
Byggnad 2 ser helt körd ut.

länk till www.ryocentral.info
Citera
2011-03-14, 23:04
Medlem
Wooopsy-daisy, var är alla bagdad-bobare nu?

http://www.zerohedge.com/article/gamma-radiation-fukushima-downwind-ibaraki-disclosed-30-times-above-normal
Citera
2011-03-14, 23:07
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Återigen: man måste känna beundran för dessa dödsföraktande och hårt arbetande personer. Undrar när de fick sova sist.
Ja, det måste man verkligen.

"BBC 2145 GMT: In fact, just after posting the below entry, the Kyodo news agency reported that Mr Edano had told reporters that although engineers had been able to pump sea water into reactor 2 at Fukushima Daiichi, it remained unstable."

Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Härligt.

Amerikanerna har inte gett upp. De är fortfarande kvar för att göra allt de kan för att hjälpa japanerna. Betänk att det "bara" är ca 65 år sedan de släppte atombomber över Japan.

"BBC 2153 GMT: Lt Anthony Falvo of the US Navy tells the BBC that concerns about radiation from Japan's stricken nuclear power plants will not curtail the efforts of the 15,000 American sailors sent to the region to assist the rescue effort.
..."
Citera
2011-03-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Reaktorerna har inte flugit någonstans.
Han menar nog reaktorgyggnaden. Och jag håller med honom. Jäkla fuskbyggen. Hoppas att andra länder så som kina har bättre pli på sina kärnkraftsföretag nu när alla bygger ut så mycket.
Citera
2011-03-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Dom där 290cm stålarmerad betong som det snackats om - du menar att ångtrycket kommer spräcka det? :S

Jag har också funderat på det.
Om de fyller upp mellanrummet mellan "reaktorbehållaren" och betongen med vatten,
vad händer om reaktorhärden vid en eventuell härdsmälta landar i vattnet.
X antal liter vatten förångas på Y antal millisekunder = kraftig expansion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in