2011-03-16, 01:18
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag fick för en minut sedan ett privat mail från en kontakt på Fukushima. Det råder meddelandeförbud för samtliga anställda på kraftverket men enligt min kontakt så har 40 personer fått dispens från japanska strålskyddsmyndigheten när det gäller maximal stråldos. 25 av dessa har redan fått en stråldos som är 3 gånger så hög som den maximala årsdosen.

Sannolikt har man här ett stort problem när det gäller antalet disponibla kärnkrafttekniker. Jag är övertygad om att man kommer att kalla in personal från andra kärnkraftverk för att kunna hålla nere persondoserna för Fukushimas egen personal.

Detta kommer att orsaka stora problem.
Jag vill mena att jag har läst någonstans att TEPCO redan har kallat in personal från andra kärnkraftverk.

"BBC 2141 GMT: The European Group for Blood and Marrow Transplantation (EBMT) has asked 500 bone marrow transplant centres to be ready to treat Japanese victims of the nuclear accident if needed. In its request, the group said there was real concern that a "significant number of workers attempting to control the damaged nuclear power station" in Japan may receive "doses or whole body radiation over the next week or so," AFP reports."

Det lär nog tyvärr behövas. Tänk att dessa människor riskerar sina egna liv för detta. Någon skrev på en annan site att detta balanserar på gränsen mellan heroiskt och idiotiskt.
Citera
2011-03-16, 01:19
Medlem

Problem och problem, dom är nog medvetna om riskerna.

Dom offrar sig.
Citera
2011-03-16, 01:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Är det en ny brand eller har den rapporterats om tidigare?
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/78391.html

Det är nog den branden som slocknat.

Men det är eländigt att Kyodo inte sätter klockslag på sina rapporter.
Citera
2011-03-16, 01:23
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
BBC för en stund sedan.

En arbetare såg rök och tänkte ingen rök utan eld. Men nu är läget under kontroll igen för både elden och röken har blivit osynlig.
Det känns tryggt.

Ja för den oinvigde känns arbetet med skadekontrollen, aningen arbiträrt... "nu brinner det, vartfaan är Yoshi med vattendunken- nej vänta det har slocknat nu"
Citera
2011-03-16, 01:24
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Du medger alltså att du är här för att "veta mest" och "ha rätt" inte för att ta del av och sprida informaion om samt försöka förstå katastrofen i Japan?
Sorgliga människa.
Du kanske borde ta en titt i spegeln, backspegeln, genom att kontrollera medelkvallitén och innehållet i dina och mina inlägg. Kanske det blir en ögonöppnare.
Jag vet inte mest, men betydligt mer om ämnet än du gör, och troligen (baserat på din inställning till saker som fakta) någonsin kommer att göra. Om detta gör dig lite upprörd så föreslår jag att du tar och sover på saken. Du vaknar pigg och utvilad, och vi slipper mer menlösa inlägg i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
MOX is dangerous
Use of MOX fuel attacks commercial nuclear reactors where they are the weakest. Many reactors are aging prematurely, and cracks are appearing in vital reactor components. Most atomic reactors were not originally designed to use MOX fuel and MOX makes key reactor components age even faster.
Because of its high "neutron flux" levels, the reactor pressure vessel can become embrittled and fail during accident conditions. A nuclear accident involving MOX fuel could cause a meltdown more serious than Three Mile Island or Chernobyl, because the levels of radiation inside a reactor using MOX are even higher than in a normal atomic reactor."

Om det stämmer? Det kan nog någon kärnkraft-kunnig reda ut.
Vet inte hur MoX fungerar, det har aldrig varit aktuellt.

Däremot när det gäller sönderfall av Plutonium så är jag ganska säker på att det är fler neutroner per sönderfall som bildas. Däremot har de neutroner som bildas mindre chans att träffa en ny plutoniumatom och ge ett nytt sönderfall.

Förenklat exempel.
U235 sönderfaller och skickar ut i snitt 2 neutroner, en av dessa träffar en ny kärna och ger ett nytt sönderfall (kedjereaktionen), 0.5 absorberas av något, och 0.5 lämnar härden.
Pu239 sönderfaller och skickar ut i snitt 3 neutroner, en av dessa träffar en ny kärna och ger ett nytt sönderfall, 1 absorberas och 1 lämnar härden.

De neutroner som lämnar härden träffar sedan delar av reaktorn (tanken och andra interna delar) runt härden. Har de tillräcklig energi kan de göra materialet sprödare genom ett par olika mekanismer med kluriga namn (intragranulär utfällning eller att metallens kristallstruktur omvandlas till martensit).

Så om det skapas fler neutroner i härden, och enbart en behövs för kedjereaktionen, så leder det till fler neutroner som letar sig ur härden och kan påverka metallen i exempelvis reaktortanken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Undrar om de menar i reaktorn eller i bassängerna? Antar att det handlar om reaktorn?

De menar bassängerna, för att försöka hindra att kärnreaktionen i det använda bränslet sätter igång igen.

http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/78393.html
Citera
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Betyder det att styrstavarna (stoppstavarna) har förlorat sin förmåga att käka neutroner?
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Undrar om de menar i reaktorn eller i bassängerna? Antar att det handlar om reaktorn?

Ingen aning. Men jag tog för givet att det sprayades över det där i bassängerna.

Fast det klart det borde väl finnas någonting kvar inuti "den gamla containern"? Är det tomt där? Eller har de fyllt på nytt? (Som när man lägger iordning vedträn i en öppen spis - fastän man inte tänker tända dem förrän senare...)
Citera
2011-03-16, 01:25
Medlem
trickydicks avatar
Idag kan man ju göra fjärrstyrda precisionsbombningar i Afghanistan från Texas. Kan man inte köra kontrollrummet från annan plats? Och varför är inte kontrollrummet superstrålskyddat?.. Och är inte jappsen rätt duktiga på robotar? Varför har man inte fjärrstyrda eller autonoma robotar som kan gå in och inspektera reaktorn, bassänger och eventuellt bekämpa brand osv?
Senast redigerad av trickydick 2011-03-16 kl. 01:28.
Citera
2011-03-16, 01:31
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Idag kan man ju göra fjärrstyrda precisionsbombningar i Afghanistan från Texas. Kan man inte köra kontrollrummet från annan plats? Och varför är inte kontrollrummet superstrålskyddat?.. Och är inte jappsen rätt duktiga på robotar? Varför har man inte fjärrstyrda eller autonoma robotar som kan gå in och inspektera reaktorn, bassänger och eventuellt bekämpa brand osv?

Håller med, en vanlig radiostyrd kran i valfritt utförande med kameror borde göra underverk.

Detta gjordes redan 1961 vid SL-1 haveriet i USA, där man använde fjärrstyrda kranar och kameralänkar.
Citera
2011-03-16, 01:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Ingen aning. Men jag tog för givet att det sprayades över det där i bassängerna.

Fast det klart det borde väl finnas någonting kvar inuti "den gamla containern"? Är det tomt där? Eller har de fyllt på nytt? (Som när man lägger iordning vedträn i en öppen spis - fastän man inte tänker tända dem förrän senare...)

Låt oss anta att det är bassängerna. Då är bor kanske en förberededelse på att antalet "gynnsamma" neutroner ökar vid en blottläggning av bränslet (sant?) eller att antalet "gynnsamma" neutroner ökar när vattentemperaturen stiger (sant?) ?

För övrigt har jag något vagt minne av att bor i vissa former är extremt giftigt därför att det kan reagera med i stort set vad som helst. Kanske därför man har väntat med att använda tills först nu.

Hoppas mina spekulationer inte ger allt för mycket huvudbry i tråden.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-16 kl. 01:36.
Citera
2011-03-16, 01:35
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det finns nog att tillgå men antagligen tar det för lång tid att hålla på att fippla med fjärrstyrda robotar som bara klarar vissa uppgifter men långsamt.

typ
http://www.youtube.com/watch?v=VTlV0Y5yAww
Senast redigerad av -X-hellfire 2011-03-16 kl. 01:39.
Citera
2011-03-16, 01:36
Bannlyst
BBC: "#0029: Tokyo Electric Power Company (Tepco) says it will be extremely difficult to spray water from a helicopter to cool down a storage pool for spent nuclear fuel in the No.4 reactor at the Fukushima Daiichi plant. Earlier Japanese news agency Kyodo reported that the storage pool could be boiling, while Tepco said readings showed high levels of radiation, making the building inaccessible."

de har verkligen ingen tur med händelserna. man unnar dem lite framgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in