Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Du medger alltså att du är här för att "veta mest" och "ha rätt" inte för att ta del av och sprida informaion om samt försöka förstå katastrofen i Japan?
Sorgliga människa.
Du kanske borde ta en titt i spegeln, backspegeln, genom att kontrollera medelkvallitén och innehållet i dina och mina inlägg. Kanske det blir en ögonöppnare.
Jag vet inte mest, men betydligt mer om ämnet än du gör, och troligen (baserat på din inställning till saker som fakta) någonsin kommer att göra. Om detta gör dig lite upprörd så föreslår jag att du tar och sover på saken. Du vaknar pigg och utvilad, och vi slipper mer menlösa inlägg i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
MOX is dangerous
Use of MOX fuel attacks commercial nuclear reactors where they are the weakest. Many reactors are aging prematurely, and cracks are appearing in vital reactor components. Most atomic reactors were not originally designed to use MOX fuel and MOX makes key reactor components age even faster.
Because of its high "neutron flux" levels, the reactor pressure vessel can become embrittled and fail during accident conditions. A nuclear accident involving MOX fuel could cause a meltdown more serious than Three Mile Island or Chernobyl, because the levels of radiation inside a reactor using MOX are even higher than in a normal atomic reactor."
Om det stämmer? Det kan nog någon kärnkraft-kunnig reda ut.
Vet inte hur MoX fungerar, det har aldrig varit aktuellt.
Däremot när det gäller sönderfall av Plutonium så är jag ganska säker på att det är fler neutroner per sönderfall som bildas. Däremot har de neutroner som bildas mindre chans att träffa en ny plutoniumatom och ge ett nytt sönderfall.
Förenklat exempel.
U235 sönderfaller och skickar ut i snitt 2 neutroner, en av dessa träffar en ny kärna och ger ett nytt sönderfall (kedjereaktionen), 0.5 absorberas av något, och 0.5 lämnar härden.
Pu239 sönderfaller och skickar ut i snitt 3 neutroner, en av dessa träffar en ny kärna och ger ett nytt sönderfall, 1 absorberas och 1 lämnar härden.
De neutroner som lämnar härden träffar sedan delar av reaktorn (tanken och andra interna delar) runt härden. Har de tillräcklig energi kan de göra materialet sprödare genom ett par olika mekanismer med kluriga namn (intragranulär utfällning eller att metallens kristallstruktur omvandlas till martensit).
Så om det skapas fler neutroner i härden, och enbart en behövs för kedjereaktionen, så leder det till fler neutroner som letar sig ur härden och kan påverka metallen i exempelvis reaktortanken.