Citat:
Fukushima kommer inte påverka miljön och djurliv långsiktigt vill jag inflika. Dock har det nog skett en mindre ökning av cancerfall hos barn pga Jod 131 som är största faran efter en kärnkraftskatastrof. Dock har den en halveringstid på 8 dagar, så den är ofarlig snabbt. Men kommer dröja några år innan man kan börja se omfattningen av det. Men framöver så kommer inte Fukushima påverka miljön. Jämför gärna med djurlivet runt Tjernobyl, det frodar! Mest på grund av att människan försvann...
Fukushima kommer inte i praktiken skada miljön, organismer eller människor på grund av sina utsläpp. De mängder man hittat utanför Kaliforniens kust handlar om 0,2-2 Bq/m^3 Cs-134. I och för sig anmärkningsvärda då Stilla havet är stort, men utspädningseffekter i stora volymer sker inte alltid som man tror.
Samma mängd vatten innehåller dock ~12'000 Bq/m^3 K-40 och Rb-87 bland annat. Fast jag är förvånad att Aftonbladet inte skriver något i stil med:
"I vattnet finns 2 903 876 443 radioaktiva atomer per kubikmeter vatten som bara väntar på att genomgå kärnsprängning. Vill det sig illa är det just i ditt barn som detta sker. Dessa konsekvenser ska ingen människa behöva acceptera. Lösningen är entydig - kärnkraften bör ta fullt ansvar för de oacceptabla konsekvenser verksamheten leder till"
För övrigt är jag mycket nyfiken på hur de har mätt. Att mäta så låga halter är inte lätt!
Fukushima kommer inte i praktiken skada miljön, organismer eller människor på grund av sina utsläpp. De mängder man hittat utanför Kaliforniens kust handlar om 0,2-2 Bq/m^3 Cs-134. I och för sig anmärkningsvärda då Stilla havet är stort, men utspädningseffekter i stora volymer sker inte alltid som man tror.
Samma mängd vatten innehåller dock ~12'000 Bq/m^3 K-40 och Rb-87 bland annat. Fast jag är förvånad att Aftonbladet inte skriver något i stil med:
"I vattnet finns 2 903 876 443 radioaktiva atomer per kubikmeter vatten som bara väntar på att genomgå kärnsprängning. Vill det sig illa är det just i ditt barn som detta sker. Dessa konsekvenser ska ingen människa behöva acceptera. Lösningen är entydig - kärnkraften bör ta fullt ansvar för de oacceptabla konsekvenser verksamheten leder till"
För övrigt är jag mycket nyfiken på hur de har mätt. Att mäta så låga halter är inte lätt!
Om man tex kollar på hur radioaktiva ämmen påverkar miljön så är det en myt att alla växter och djurliv dör. Växtliv anpassar sig relativt snabbt, förutom större träd. Kolla på Chelyabinsk-65/Ozyorsk år 1957 där det skedde en olycka med en betydligt större magnitud i utsläpp än Tjernobyl. Är i närheten det finns "dödens sjö" som är så radioaktiv så om man står där en timme så har man fått en dödlig dos. Men i området så är det ändå fullt med vegetation och djur. Även på Kola-halvön där vi svenskar har arbetat med ryssarna för att säkra kärnbränsle så ha det vart enorma läckor men naturen inte påverkats nämnbart.
Riskerna om radioaktiv kontaminering i naturen är oerhört överdriven.
Är enormt mycket värre om man kollar på landskapet runt Norilsk och vissa platser i Kina där de har stora smältverk som släpper ut avgaserna utan att rena dem. Växtligheten är totalt KAL flera kilometer från Norilsk, på tiotal mil finns det inga träd. Området var Ursprungligen en vanlig rysk barrskogs Taiga innan 40-50talet.
http://bellona.ru/imagearchive/nikel_from_distance.jpg
http://www.grida.no/photolib/thumbs/0c67cdc9-0590-459e-a428-1a1a34e811c3/medium/larch-trees-suffering-from-pollution-coming-from-the-norilsk-nikel-smelters-russia_eb16.jpg