Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-11, 23:24
  #1
Medlem
Tänkte göra en lång historia kort där jag tänker ta upp flera problem som uppstått den senaste tiden, där jag kommer lägga mest fokus på dessa delar:

Myttare
Thaiboxningsbrudar
otevligheter

Vi kan börja med det största problemet som direkt kopplas till min trogne vän, På senaste har det blivit en vana att åka till ica maxi för att handla in nödvändigheter för kvällen, där min kompis har vart tvungen att låna pengar, jag vet att han har dåligt med pengar eftersom han inte har någon inkomst, men han övertalar mig om den så kallade veckoregeln, ni som inte vet vad veckoreglen är så är det att man ska få sina pengar tillbaka sina pengar inom 1 vecka. veckan efter då jag skulle få mina pengar åker vi till maxi igen, då vi ska betala och min kompis ska ta ut pengar till mig visar de sig att hans kort inte funkar och det slutar med att jag får betala hans saker, han körde en OVE på solsidan. Nu har skulden växt och jag har inte fått den minsta vibbning om att pengarna kommer att betalas tillbaka då han gör av med pengarna så fort han får nya. och i helgen så tar hem 2 brudar till sig, det är här det andra problemet uppstår, han vet mycket väl att jag hatar en av brudarna pga hennes beteende men har lyckats bearbeta allt genom terapi. När jag pratar med honom myttar han om att han är ensam hemma och att han sitter och kollar på film. då jag sedan får reda på att min andra kompis har hållit på med bruden jag hatar och han fick uppleva samma sak som jag fick uppleva, hon ber en slå en, spotta på en och kalla henne för slyna medan man sätter på henne, detta beteende var jag tvungen att gå terapi för att bearbeta bort! och jag hoppas min kompis känner sig besviken och ångrar sitt beteende! men har någon ett svar till min polares myterier?!
Citera
2011-03-11, 23:29
  #2
Medlem
Sluta betala hans saker, och om du ska fortsätta göra det får du väl ta hans saker, eftersom de tillhör dig. Du verkar vara en person som är för snäll och inte vågar säga ifrån till dina vänner.
Citera
2011-03-11, 23:29
  #3
Medlem
Det låter snarare som att din "trogne vän" ljög om att han var ensam för att han inte ville att du skulle bli arg. Låter inte som att han är mytoman.

Annars får du väl tjata på honom om pengarna. Hur gammal är din vän? Inte det bästa tipset, men något som kanske skulle fungera vore väl att ringa hans föräldrar oavsett om han bor hemma eller inte. Löjligt kanske någon tycker. Men så fort en vecka har gått så ringer du ett nytt samtal till föräldrarna och påpekar om summan som han är skyldig dig. Det kanske gör att de tjatar på din kompis om att han måste betala dig.

Jag själv skulle inte stå ut med en sådan "vän" som lånar och lånar men kan aldrig betala tillbaka.
Citera
2011-03-11, 23:35
  #4
Medlem
Det är mycket möjligt att jag är för snäll, att berätta för hans föräldrar kommer mig inte på taken tyvärr.
Citera
2011-03-11, 23:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooteex
Det är mycket möjligt att jag är för snäll, att berätta för hans föräldrar kommer mig inte på taken tyvärr.
Det enda du kan göra är att säga till honom att du faktiskt vill ha dina pengar tillbaka. Eller tror du att han kommer att slingra sig?
Citera
2011-03-11, 23:40
  #6
Medlem
yjm308s avatar
vad är en "myttare" ?
Citera
2011-03-11, 23:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yjm308
vad är en "myttare" ?
Mytoman, någon som ljuger och hittar på saker.

Säg till han att du vill ha dina pengar tillbaka, och om han inte är villig att ge dig dem, så bli arg på han. Hur gamla är ni?
Citera
2011-03-11, 23:47
  #8
Medlem
prata med honom idag och han sa att han inte hade pengar och ville låna yttligare 100kr men nekade honom, en myttare är en person som säger saker som inte är sant, i detta fall sa han att jag skulle få tillbaka pengarna om en vecka men han talade inte sanning, han trodde på det han sa också
Citera
2011-03-11, 23:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooteex
prata med honom idag och han sa att han inte hade pengar och ville låna yttligare 100kr men nekade honom, en myttare är en person som säger saker som inte är sant, i detta fall sa han att jag skulle få tillbaka pengarna om en vecka men han talade inte sanning, han trodde på det han sa också
Hur ofta frågar du honom om pengarna? Du kanske ska börja fråga honom varje dag om pengarna tills den dagen han tröttnar och du får dom? Fråga gärna flera gånger om dagen. Även om han inte har pengar vid det tillfället du frågar så lär han ju så småningom tröttna på ditt tjat och ger dig pengarna det första han gör för att slippa höra.
Citera
2011-03-12, 00:03
  #10
Medlem
Om det handlar om mindre summor som 50-60 spänn, kan du ju bara skita i han och verkligen inte ge han mer pengar, och sluta prata med han tills du får dina pengar.

Däremot om det rör sig om flera hundra kronor måste du börja tjata mycket mer på han, och verkligen inte verka trevlig mot han, bete som att du är riktigt trött på han för att han är så jävla dålig på att sköta sin ekonomi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback